Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


    Hoezo Toeval .

    avatar
    marmot


    Hoezo Toeval . Empty Hoezo Toeval .

    Bericht  marmot 09.02.17 1:38

    Toeval ?

    Er is niets toevalligs.  Alles is uit de noodzaak van de Natuur bepaald tot een bepaalde wijze van bestaan en handelen. Toeval is iets wat geen oorzaak heeft, kan niet, dat kan niet waar zijn. Niets komt uit het niets. Er komt niets zomaar uit de lucht vallen. Alles heeft een oorzaak, die ook weer een oorzaak heeft, en eindeloos zo voort Alles, zowel materieel als geestelijk, zit in een eindeloze keten of aaneenschakeling van oorzaken en gevolgen. We noemen iets toeval, omdat  we die hele keten van oorzaken en gevolgen niet kunnen volgen. Anders gezegd, toeval komt door onze onwetendheid.
    Om dezelfde redenen  kan er ook geen sprake zijn van wonderen. Ook dan is er sprake van gebrek aan kennis van de oorzaak. Ik verbaas me wel over het wonder van al wat is, beter is het om dat verwondering te noemen..
    In mijn beleving geeft het gemoedsrust, en heb ik minder moeite het leven te accepteren zoals het zich aandient. Ik doe wat ik doe, met gebruik van de rede, en leer elke dag wel weer iets om er het beste van te maken.
    Hoe meer ik weet en begrijp van oorzakelijkheid en alle dingen als noodzakelijk zie, hoe meer ik zal kunnen leiden, en hoe meer ik in staat zal zijn het lijden  te voorkomen.
    Ook met het besef dat de kracht, waarmee de mens in het bestaan volhardt beperkt is en door de macht van externe oorzaken eindeloos overtroffen kan worden.

    Schatplichtig aan  B.Spinoza Jan Knol en anderen.

    Marmot

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu 09.05.24 2:45