Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


3 plaatsers

    Wat is de waarheid in de Bijbel? Interpretatie?

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Wat is de waarheid in de Bijbel? Interpretatie? Empty Wat is de waarheid in de Bijbel? Interpretatie?

    Bericht  Mariakat 03.06.09 17:08

    Tomas schreef:
    https://filosofie-kaffee.actieforum.com/welkom-en-je-voorstellen-kan-hier-f12/tomas-t80.htm#1064
    Voor alle duidelijkheid: ik geloof niet wat men zegt dat in de Bijbele staat, ik lees gewoon zelf in de Bijbel wat er werkelijk staat

    Als ik het goed begrijp nu, neem je wel de Bijbel aan als zijnde een boek naar waarheid.
    Alleen de interpretaties van anderen niet altijd.

    Lijkt me een positief uitgangspunt.
    Voor jezelf dan. tongue

    Alleen ook dat zijn weer interpretaties. scratch


    Laatst aangepast door Mariakat op 03.06.09 19:54; in totaal 2 keer bewerkt
    Tomas
    Tomas


    Wat is de waarheid in de Bijbel? Interpretatie? Empty Re: Wat is de waarheid in de Bijbel? Interpretatie?

    Bericht  Tomas 03.06.09 17:54

    Mariakat schreef:Als ik het goed begrijp nu, neem je wel de Bijbel aan als zijnde een boek naar waarheid.
    Alleen de interpretaties van anderen niet altijd.

    Lijkt me een positief uitgangspunt.
    Voor jezelf dan. tongue

    Alleen ook dat zijn weer interpretaties. scratch

    Of de Bijbel een boek naar waarheid is, is natuurlijk aan ons zelf om dat uit te maken.
    Interpretaties over interpretaties van de Bijbel staan in verhouding verder bij het direct geschreven woord van de Bijbel vandaan.
    Verder ben ik van mening dat we met de uitstorting van de Heilige Geest geen "voorganger" of "üitlegger" nodig hebben, immers de Heilige Geest die we ontvangen hebben zal ons leren.
    We hebben tenslotte niet voor niets de Heilige Geest ontvangen, toch?

    Tomas
    avatar
    Phinch


    Wat is de waarheid in de Bijbel? Interpretatie? Empty Re: Wat is de waarheid in de Bijbel? Interpretatie?

    Bericht  Phinch 04.06.09 12:51

    Als men ertoe neigt de heilige geest de wind uit de zeilen te nemen kan men toch maar beter eens een dominiee raadplegen, voor het uit de hand loopt.

    Ik vraag me toch sterk af of bovenstaande diepzinnige gedachte nu een interpretatie van mij is of een originaliteit ontsproten uit de uitstorting van de heilige geest of iets er tussenin.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Wat is de waarheid in de Bijbel? Interpretatie? Empty Re: Wat is de waarheid in de Bijbel? Interpretatie?

    Bericht  Mariakat 04.06.09 14:03

    Tomas schreef:
    Of de Bijbel een boek naar waarheid is, is natuurlijk aan ons zelf om dat uit te maken.
    ......
    We hebben tenslotte niet voor niets de Heilige Geest ontvangen, toch?
    Het eerste deel van deze quote kan ter discussie staan. Welke referentiepunten hebben we om dit te toetsen?

    Maar als je hiervan uitgaat, dan geldt altijd nog:
    Als we besloten de Bijbel als waarheid te nemen, dan moeten we dat geloven.
    Besluiten we de bijbel niet als een absolute waarheid te nemen, dan is ook het "Heilige Geest" verhaal te betwijfelen.

    Je kunt niet de Bijbel gaan proberen te bewijzen aan de hand van Bijbelteksten als enige referentiepunt.
    Wel of geen eigen interpretatie.
    Tomas
    Tomas


    Wat is de waarheid in de Bijbel? Interpretatie? Empty Re: Wat is de waarheid in de Bijbel? Interpretatie?

    Bericht  Tomas 04.06.09 15:37

    Mariakat schreef:Het eerste deel van deze quote kan ter discussie staan. Welke referentiepunten hebben we om dit te toetsen?

    Maar als je hiervan uitgaat, dan geldt altijd nog:
    Als we besloten de Bijbel als waarheid te nemen, dan moeten we dat geloven.
    Besluiten we de bijbel niet als een absolute waarheid te nemen, dan is ook het "Heilige Geest" verhaal te betwijfelen.

    Je kunt niet de Bijbel gaan proberen te bewijzen aan de hand van Bijbelteksten als enige referentiepunt.
    Wel of geen eigen interpretatie.

    Een andere redenatie is: Er is een boek waarvan men zegt dat dat het woord van God is en wat men Bijbel noemt. Wanneer we dan belangstellend of nieuwsgierig zijn naar wie of wat die God is en wat Hij ons te zeggen heeft zullen we dat boek misschien gaan lezen.

    Ik hoef dus niet de Bijbel te bewijzen of voor waarheid aan te nemen, de Bijbel zal mij moeten bewijzen het woord van God te zijn en mij moeten vertellen wat ik volgens die God zou moeten weten.

    Tomas
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Wat is de waarheid in de Bijbel? Interpretatie? Empty Re: Wat is de waarheid in de Bijbel? Interpretatie?

    Bericht  Mariakat 04.06.09 17:25

    Er is een boek waarvan men zegt dat dat het woord van God is en wat men Bijbel noemt. ...........
    Wanneer we dan belangstellend of nieuwsgierig zijn naar wie of wat die God is
    Ik ben uitgeredeneerd.
    Tomas
    Tomas


    Wat is de waarheid in de Bijbel? Interpretatie? Empty Re: Wat is de waarheid in de Bijbel? Interpretatie?

    Bericht  Tomas 04.06.09 17:50

    Mariakat:
    Ik ben uitgeredeneerd.

    Waarschijnlijk een andere interpretatie? Zelf lezen en nadenken lijkt mij beter dan napraten.
    Maar wat was jouw bedoeling dan met bericht 1 ? Dood laten bloeden of zo?

    Tomas

    Gesponsorde inhoud


    Wat is de waarheid in de Bijbel? Interpretatie? Empty Re: Wat is de waarheid in de Bijbel? Interpretatie?

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 02.05.24 14:21