Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.

4 plaatsers

hoogmoed

joaddan
    joaddan

hoogmoed Empty hoogmoed

Bericht  joaddan 17.05.09 14:47

Hoogmoed-nederigheid
    Het viel me op dat hoe jonger de vertaling, des te meer het woord hoogmoed of hoogmoedigen.

Hoogmoedigen
    NBV
    22 vindplaatsen in 22 verzen

Zoeken in: SV-J - Statenvertaling Jongbloed-editie.
    3 vindplaatsen in 3 verzen

Zoeken in: NBG51 - NBG-vertaling 1951.
    7 vindplaatsen in 7 verzen

Zoeken in: WV95 - Willibrordvertaling (1995).
    15 vindplaatsen in 15 verzen

Zoeken in: GNB96 - Groot Nieuws Bijbel (1996).
    10 vindplaatsen in 10 verzen

Zoeken in: SV1637 - Statenvertaling 1637.
    0 vindplaatsen in 0 verzen

Zoeken in: SV1977 - Statenvertaling editie 1977.
    3 vindplaatsen in 3 verzen

Hoogmoed:

Zoeken in:NBV - .

Zoeken in: SV-J - Statenvertaling Jongbloed-editie.

Zoeken in: NBG51 - NBG-vertaling 1951.
    15 vindplaatsen in 15 verzen

zoeken in: WV95 - Willibrordvertaling (1995).
    32 vindplaatsen in 31 verzen

Zoeken in: GNB96 - Groot Nieuws Bijbel (1996).
    17 vindplaatsen in 17 verzen

Zoeken in: SV1637 - Statenvertaling 1637.
    0 vindplaatsen in 0 verzen

zoeken in: SV1977 - Statenvertaling editie 1977.
    28 vindplaatsen in 24 verzen
    Tomas
    Tomas

hoogmoed Empty Re: hoogmoed

Bericht  Tomas 18.05.09 1:04

Mat 5,3 volgens: NBV - SV-J - NBG51 - WV95

‘Gelukkig wie nederig van hart zijn, want voor hen is het koninkrijk van de hemel.

Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.

Zalig de armen van geest, want hunner is het Koninkrijk der hemelen.

‘Gelukkig die arm van geest zijn, want hun behoort het koninkrijk der hemelen.
    marmot

Bericht  marmot 18.05.09 17:23

Er bestaan ook ontwikkelingsstoornissen bv NARCISME . Ik weet niet of die stoornis al voor de geboorte ontstaat of alleen erna. Ik wil maar zeggen Sad dat alles een oorzaak zal hebben. Toch ?

marmot
    joaddan
    joaddan

Bericht  joaddan 18.05.09 20:43

marmot schreef:Er bestaan ook ontwikkelingsstoornissen bv NARCISME . Ik weet niet of die stoornis al voor de geboorte ontstaat of alleen erna. Ik wil maar zeggen Sad dat alles een oorzaak zal hebben. Toch ?

marmot
    Dit komt vaak uit een gebroken en onevenwichtige jeugd voort..
    Ja, veel dingen komen voort uit genen, omgeving, jezelf. Liefde is toch het woord weer waar het op aan komt. Liefde in je jonge jaren, stabiliteit en geborgenheid.
    De gebroken wereld maakt dat die liefde juist niet goed gegeven wordt. Als je tot geloof komt, ontdek je dat de echte eeuwige Liefde je over je gebroken leven heen tilt.
    marmot

Bericht  marmot 18.05.09 22:37

Wie of wat moet of kan ik me voorstellen bij "de armen van Geest " ??

marmot
    marmot

Bericht  marmot 18.05.09 23:19

Dank voor je uitleg Joaddan over Narcisme.

Er zijn nogal wat ontwikkelingsstoornissen van voor of na de geboorte die de mogelijkheid van inzicht en ontdekken van.... onmogelijk maken.

Marmot
    joaddan
    joaddan

Bericht  joaddan 19.05.09 9:53

marmot schreef:Wie of wat moet of kan ik me voorstellen bij "de armen van Geest " ??

marmot
    Zalig betekent gelukkig, gelukzalig, iets wat te prijzen is, waarom je zelfs een ander kunt benijden! Welke ander? Wie de benijdenswaardige mensen? Wie zijn hier "gelukkig" te prijzen? Zijn het de rijken? De mensen met veel kennis en macht? De Farizeeën soms? Of zijn het misschien juist de armen? Ja, het zijn juist de armen! Wie hebben wij daaronder te verstaan?

Zijn het de mensen, die in materiële zin arm zijn? Zij, die behoren tot de minima en terecht komen bij één van de voedselbanken? Of moeten wij meer denken aan arme in geestelijke zin? Zijn het soms de eenvoudigen van geest, de "kinderkens" uit Mattheüs 11, 25 , aan wie God "deze dingen" heeft geopenbaard?

Of zijn het de gebrokenen van hart, de mensen, die lijden aan een groot verdriet, misschien wel onder hun eigen zonden?

Of zijn het die mensen, die zich onder inwerking van Heilige Geest zelf arm hebben gemaakt en hun bezit en de wereld verzaakt hebben?

Het zou allemaal best kunnen, maar toch zijn we er nog niet, bij onze armen, zoals Mattheüs die noemt in onze tekst. De Evangelist heeft het wel over "geest", hij noemt de armen "armen van geest". Bij Lukas vind je dat niet, luister maar: "Zalig, gij armen, want uwer is het Koninkrijk van God" (Lukas 6, 21).

Misschien heeft Mattheüs er "geest" aan toegevoegd, omdat de Griekse lezers, voor wie hij schreef zich zouden stoten aan een materialistische opvatting van de armen. De Grieken hadden immers een geestelijke instelling. Wij zouden tegenwoordig zeggen: zij waren spiritueel ingesteld, net zoals veel mensen vandaag.

Om te weten, wie met de armen bedoeld zijn, moeten we teruggaan naar het Oude Testament. Daar komen de "anawiem" in beeld. Daar worden in de eerste plaats de bezitlozen mee bedoeld, die daarmee ook rechteloos waren, achteruitgezet en onderdrukt. Maar God heeft juist oog voor hen! De zwakkere en niet-vermogende heeft bij God voorrang in Zijn Koninkrijk! De mus, die in het vogelrijk helemaal niet meetelt, krijgt bij God een bijzondere plaats. Ps.84: "Zelfs vindt de mus een huis, o Heer, en de zwaluw een nest..." De mus wordt een huis toebedacht, terwijl de zwaluw, die zo prachtig kan vliegen en daarmee een veel rijkere vogel is, slechts een nest krijgt. Zo gaat het in het Oude Testament bij de mensen ook. Wees en weduwe staan vooraan! En de rijken en machtigen, de onderdrukkers dus, worden de goddelozen genoemd (leest u Psalm 52 maar!). De armen, de "anawiem", zijn daarentegen de "vromen, de rechtvaardigen". Zij hebben een zwaar lot, maar daardoor komen zij wel open te staan voor God en gaan zij van Hem al hun heil verwachten. Zo worden zij Zijn lievelingetjes! Leest u maar eens in de profeten, bijvoorbeeld Jesaja 29, 19-20, en in de Psalmen: Ps.40, 18; 69, 33-34; 70, 6; 74, 21 en 86, 1-2.

Ook gehandicapte en zieke mensen behoren tot die armen. Zij mogen al hun heil van God verwachten! Dat is dan ook de geest, waarin wij Advent mogen vieren. Dat heeft Mattheüs - denk ik - bedoeld, toen hij het Woord van de Heiland opschreef: "Zalig de armen van geest, want hunner is het Koninkrijk der Hemelen."
    (Ds. Ph. Kroes)
    marmot

Bericht  marmot 15.10.09 18:16

Nogal vaag vind ikzelf Joadan. Misschien komen we dichterbij als we proberen een idee te formuleren bij het volgende .

Wie of wat moet of kan ik me voorstellen bij " de rijken van geest " ??

marmot
    Tomas
    Tomas

Bericht  Tomas 21.10.09 0:16

Marmot:
    Wie of wat moet of kan ik me voorstellen bij " de rijken van geest " ??

Volgens Math.5:3 kan men voor armen van geest ook lezen; nederig van hart.
    Daar kan men dan oa.de conclusie uit trekken dat de rijke van geest, hoogmoedig van hart is.
    De hoogmoedige van hart (rijke van geest) heeft dan wel de "naam" kind of zoon van God te zijn maar in daden kan hij die "naam" nog niet dragen.

Tomas
    marmot

Bericht  marmot 21.10.09 8:50

Dan zijn de armen van geest "rijk" zonder het te beseffen?
    Tomas
    Tomas

Bericht  Tomas 21.10.09 9:45

Dat klopt. Het verschil tussen; je naaste liefhebben uit liefde voor je naaste of je naaste liefhebben uit liefde voor je zelf, dus door er beter van te worden.

Tomas
    Mariakat
    Mariakat
    Admin

Bericht  Mariakat 21.10.09 10:29

Tomas schreef:Volgens Math.5:3 kan men voor armen van geest ook lezen; nederig van hart.
    Daar kan men dan oa.de conclusie uit trekken dat de rijke van geest, hoogmoedig van hart is.
    Dat zou je kunnen doen.
    Maar dan zondig je tegen alle wetten van de logica. Wink
    Natuurlijk mag je deze stelling nooit omdraaien.

Ik vind daarom Marmots reactie wel humoristisch.
    Tomas
    Tomas

Bericht  Tomas 21.10.09 17:47

Mariakat:
    Maar dan zondig je tegen alle wetten van de logica.
    Natuurlijk mag je deze stelling nooit omdraaien.

Toe maar. zondigen tegen ALLE wetten van de logica. Als of God zich daar aan zou storen.
    En natuurlijk mag ik van de kerk die stelling nooit omdraaien, voor de kerk staat er natuurlijk rijke van geld en goederen zo dat de rijke zijn geld en goederen aan de kerk zou geven.

Zalig zijn de armen maar ook, wee u gij rijken
    Tomas
    marmot

Bericht  marmot 22.10.09 8:37

Tomas schreef:Dat klopt. Het verschil tussen; je naaste liefhebben uit liefde voor je naaste of je naaste liefhebben uit liefde voor je zelf, dus door er beter van te worden.

Tomas

Liefhebben en er naar handelen is toch ook noodzakelijk voor het overleven van jezelf EN de anderen.
    Als je de taal van de liefde niet spreekt of verstaat dan kwijn je weg.

Het liefhebben van je naaste en/of van jezelf is moeilijk te scheiden. Zoals ook de vraag over het wel of niet van altruisme.

marmot.
    Tomas
    Tomas

Bericht  Tomas 22.10.09 17:58

Marmot:
    Het liefhebben van je naaste en/of van jezelf is moeilijk te scheiden. Zoals ook de vraag over het wel of niet van altruisme.

Volgens de Bijbel blijkt er verschil te zijn maar als het niet uitmaakt is het natuurlijk zinloos om daar over te discussieren.

Tomas
    marmot

Bericht  marmot 22.10.09 18:49

Stel.. beste Tomas, dat het woord liefde, het idee van liefde, de gedachte liefde,het gevoel liefde, noem het een concept ..niet zou bestaan ? Wij zouden niet eens geworden zijn geworden.

marmot.
    Tomas
    Tomas

Bericht  Tomas 23.10.09 1:05

marmot:
    ,de gedachte liefde,het gevoel liefde,

Schrijf je nou twee keer het zelfde of zit er verschil tussen die twee liefde,s en zo ja, wat is het verschil?

Tomas
    marmot

Bericht  marmot 23.10.09 8:56

Dat zou best kunnen Tomas, ik schrijf twee keer hetzelfde, maar dan anders.

marmot
    marmot

Bericht  marmot 23.10.09 9:48

Levensvreugde is toch ook liefde voor het leven. Dat is houden van..... ....

marmot.
    Tomas
    Tomas

Bericht  Tomas 23.10.09 13:26

marmot schreef:Dat zou best kunnen Tomas, ik schrijf twee keer hetzelfde, maar dan anders.

marmot

Er is voor jou dus geen verschil tussen ; iemand in gedachte lief te hebben of iemand gevoelsmatig lief te hebben?

Tomas
    joaddan
    joaddan

Bericht  joaddan 23.10.09 16:58

marmot schreef:Stel.. beste Tomas, dat het woord liefde, het idee van liefde, de gedachte liefde,het gevoel liefde, noem het een concept ..niet zou bestaan ? Wij zouden niet eens geworden zijn geworden.

marmot.

Er is zoveel liefde, vormen van liefde of dat je denkt dat het liefde zou kunnen zijn. Ik kan in gedachten liefhebben ( een liefde die voor mezelf is), gevoelsmatig ( terwijl ik de persoon nog niet echt ken, een raakpunt- trefpunt te hebben )
    Gods liefde, het komt van Hem en geeft het ons om er goed mee om te gaan. Als God idd geen liefde had gegeven aan ons, konden we het niet hebben, delen, van genieten, koesteren en wat dan ook...

= Alles Is Liefde=

Alles is liefde voor wie dat wil
    En voor wie nog durft te dromen
    Over wonderlijke prinsen
    Op witte paarden
    Die niet goed kunnen rijden
    En hun geheimen lang bewaren

En alles is ook liefde
    Voor wie stilletjes verlangt

Alles is liefde
    Alles is liefde
    Voor iemand zoals jij
    Voor hem, voor haar, voor mij

Alles is liefde voor wie het kan
    En voor wie echt durft te kijken
    Voor wie iets durft te zoeken
    Zelfs voor wie alleen nog maar
    Het allerkleinste beetje durft te hopen

En weet je
    Alles is ook liefde
    Voor wie stilletjes verlangt
    Naar dat ene cadeau
    Dat niemand nog verwachtte
    Waarvan niemand had gedacht
    Het ooit te zullen geven

Alles is liefde
    Alles is liefde
    Voor iemand zoals jij
    Alles is liefde
    Alles is liefde
    Voor wie denkt dat het te laat is
    Ergens om de hoek wacht soms geluk

Valt het tegen dat het wachten soms zo lang duurt?
    Valt het tegen nu het lijkt of niemand kijkt?
    En voor wie denkt dat het te laat is
    Ergens om de hoek wacht soms geluk

Alles is liefde
    Alles is liefde
    Voor iemand zoals jij
    Alles is liefde
    Alles is liefde
    Alles is liefde
    marmot

Bericht  marmot 23.10.09 17:18

Tomas schreef:
    marmot schreef:Dat zou best kunnen Tomas, ik schrijf twee keer hetzelfde, maar dan anders.

marmot

Er is voor jou dus geen verschil tussen ; iemand in gedachte lief te hebben of iemand gevoelsmatig lief te hebben?

Tomas

Ik hou van mensen in het algemeen en van een aantal mensen in het bijzonder heel erg veel..

marmot.
    Tomas
    Tomas

Bericht  Tomas 23.10.09 23:39

Ik hou van mensen in het algemeen en van een aantal mensen in het bijzonder heel erg veel..

Iedereen is jou dus niet even lief,een aantal mensen blijken je nader te zijn dan de meeste mensen in het algemeen. Zijn er dan ook nog mensen voor jou die je even lief zijn als de liefde die je voor je zelf hebt?

Tomas
    joaddan
    joaddan

Bericht  joaddan 23.10.09 23:54

Zijn er dan ook nog mensen voor jou die je even lief zijn als de liefde die je voor je zelf hebt?

Tomas

Ik vind dit een mooie gedachte, Thomas...eigenwaarde: hoeveel heb je en in welke mate kan je er een ander aan koppelen?
    Wat is eigenliefde en hoeveel kan ik eraan koppelen? Heb ik het leven lief en in hoeverre mezelf? Laat staan dat ik dit kan samen vloeien met een waarde naar de ander.
    Simpelweg ik kan het niet...
    marmot

Bericht  marmot 24.10.09 15:44

Tomas schreef:

Iedereen is jou dus niet even lief,een aantal mensen blijken je nader te zijn dan de meeste mensen in het algemeen. Zijn er dan ook nog mensen voor jou die je even lief zijn als de liefde die je voor je zelf hebt?

Tomas

Hoe werkt dat bij jou Tomas. Wat is jouw gevoel daarin.

marmot

Gesponsorde inhoud

Bericht  Gesponsorde inhoud

Soortgelijke onderwerpen

-

Het is nu 17.11.24 1:55