Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


4 plaatsers

    Nederigheid

    avatar
    marmot


    Nederigheid - Pagina 3 Empty Nederigheid

    Bericht  marmot 07.05.09 22:51

    Eerste onderwerp bericht herinnering :

    http://www.ods.nl/amigo/amigo4/index.html?wk_nederig.html~mainFrame
    joaddan
    joaddan


    Nederigheid - Pagina 3 Empty Re: Nederigheid

    Bericht  joaddan 18.05.09 21:00

    Bijbel: en al wie zichzelf zal vernederen, zal verhoogd worden.[/i]

    Je zelf vernederen is een keuze, want wie zichzelf zal vernederen dus een bewuste keuze.

    Laten we het dan eens over het verhogen hebben. Hoe zie jij dat als ik vragen mag?
    avatar
    marmot


    Nederigheid - Pagina 3 Empty Re: Nederigheid

    Bericht  marmot 18.05.09 22:25

    Nederigheid is niet iets dat men rechtstreeks kan nastreven zoals men met een pijl kan mikken op ee roos, maar nederigheid is een gevolg,dat door degene die haar bereikt heeft- beter gezegd: die haar ontdekt heeft- niet gevoeld wordt als een karactereigenschap, maar als inzicht in de feitelijkheid.
    Nederigheid is het diepe inzicht dat ik niets weet.... en dit in de meest leterlijke zin..

    uit Yoga Advaita


    Misschien zijn er mensen die weet hebben van "het niets weten " van nature hebben, de meesten zullen het moeten ontdekken Met het gevolg dat er geen weg terug zal zijn.Jezelf hoger achten dan anderen is dan onmogelijk geworden.

    marmot
    Tomas
    Tomas


    Nederigheid - Pagina 3 Empty Re: Nederigheid

    Bericht  Tomas 19.05.09 17:30

    joaddan schreef:Bijbel: en al wie zichzelf zal vernederen, zal verhoogd worden.[/i]

    Je zelf vernederen is een keuze, want wie zichzelf zal vernederen dus een bewuste keuze.

    Laten we het dan eens over het verhogen hebben. Hoe zie jij dat als ik vragen mag?

    Je hebt dus een bewuste keuze gemaakt om je zelf te vernederen.
    Mijn vraag is dan, (vóór dat we het over "verhogen" hebben): waarom maakte jij die keuze en waaruit bestaat die vernedering?

    Tomas
    joaddan
    joaddan


    Nederigheid - Pagina 3 Empty Re: Nederigheid

    Bericht  joaddan 19.05.09 19:20

    Nee, Thomas...ik herhaalde wat de Bijbel schrijft.
    en met woordenboek erbij: wie zich niet op de voorgrond plaatst of onaanzienlijk, eenvoudig

    Als je als jezelf vernedert is het een keuze. Ik denk zelf dat het te maken heeft met het de minste willen zijn.
    Dat kan door:
    niet op de voorgrond te hoeven staan, >iets doen waar je eigenlijk geen zin in hebt, > in een discussie je gelijk gewoon niet afdwingen> op je werk nu net dat rotklusje op je nemen> niet het mooiste en duurste willen hebben. De bidder ( niemand ziet het) tegenover de doener (zichtbaar)
    Even de mindere willen zijn is het denk ik voor mij. Vernederen klinkt slaafs, onderdanig, maar je kiest in sommige situaties voor nederigheid.
    Misschien dat je het niet met me eens bent, maar dat geeft niets...ik houd wel van het stoeien, en voordat je mij komt opzoeken, is het wel weer opgelost Wink
    Tomas
    Tomas


    Nederigheid - Pagina 3 Empty Re: Nederigheid

    Bericht  Tomas 20.05.09 16:28

    Joaddan:
    Even de mindere willen zijn is het denk ik voor mij. Vernederen klinkt slaafs, onderdanig, maar je kiest in sommige situaties voor nederigheid.

    Is het dat wat Jezus bedoelde met nederig zijn zo als Hij zelf?

    Tomas
    avatar
    marmot


    Nederigheid - Pagina 3 Empty Re: Nederigheid

    Bericht  marmot 20.05.09 23:00

    Volgens mij is nederigheid geen keuze maar een gevolg.


    marmot
    avatar
    Phinch


    Nederigheid - Pagina 3 Empty Re: Nederigheid

    Bericht  Phinch 21.05.09 21:06

    Los van het feit of nederig oorzaak of gevolg is of goed of slecht heb ik als denkoefening nedrigheid eens tot in het extreme doorgevoerd. Zolang je buigen kunt, ben je er nog niet. Gestrekt op de grond is dus nederigheid ten top. Op je buik vind ik matig maar op je rug is niets mis mee.

    Toen kon ik pas doordenken. Nederigheid moet dus een gevolg zijn want er was al een grond.

    Gesponsorde inhoud


    Nederigheid - Pagina 3 Empty Re: Nederigheid

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 19.05.24 22:50