Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


4 plaatsers

    Nederigheid

    avatar
    marmot


    Nederigheid Empty Nederigheid

    Bericht  marmot 07.05.09 22:51

    http://www.ods.nl/amigo/amigo4/index.html?wk_nederig.html~mainFrame
    avatar
    Phinch


    Nederigheid Empty Re: Nederigheid

    Bericht  Phinch 08.05.09 7:56

    Nederigheid is be scheiden. Scheiden is iets wat ik eigenlijk niet wil en toch vaak doe (erfzonde Very Happy ).
    joaddan
    joaddan


    Nederigheid Empty Re: Nederigheid

    Bericht  joaddan 08.05.09 20:09

    Nederigheid wordt door sommigen vrij vertaald (beleeft) met zelfopoffering of wegcijferen.
    Het is een houding die vaker bij vrouwen dan bij mannen voorkomt denk ik.
    avatar
    Phinch


    Nederigheid Empty Re: Nederigheid

    Bericht  Phinch 08.05.09 21:34

    Wegcijferen schijnt niet altijd goed te lukken. Pogingen daartoe stranden vaak in zwelgen in zelfmedelijden.
    Een beetje een jojo-effekt.
    joaddan
    joaddan


    Nederigheid Empty Re: Nederigheid

    Bericht  joaddan 08.05.09 22:50

    Phinch schreef:Wegcijferen schijnt niet altijd goed te lukken. Pogingen daartoe stranden vaak in zwelgen in zelfmedelijden.
    Een beetje een jojo-effekt.

    Ok het woordenboek er maar weer bij....

    wie zich niet op de voorgrond plaatst
    vb:hij vroeg nederig om vergeving
    synoniem: bescheiden
    tegenstellingen: verwaand arrogant pedant hooghartig opgeblazen trots

    onaanzienlijk, eenvoudig
    vb:zij hebben een nederige woning
    synoniem: bescheiden

    Samenvatting: Dus als je onaanzienlijk en eenvoudig je niet op de voorgrond plaatst ben je nederig/bescheiden. Zonder jojo -effect Very Happy toch?
    Tomas
    Tomas


    Nederigheid Empty Re: Nederigheid

    Bericht  Tomas 09.05.09 0:38

    van de betreffende site:
    Nederigheid is het diepe inzicht dat ik niets weet...... en dit in de meest letterlijke zin. Er is noch binnen dit vel, noch daarbuiten ook maar één man, één vrouw of één God te vinden die iets weet.
    Laten we met dit laatste beginnen.

    Jammer dat zij zelf dat "diepe inzicht"niet hebben en zelfs van mening zijn alles van God te weten en dat dan ook nog, "natuurlijk in alle nederigheid", wereldkundig willen maken.

    Tomas
    avatar
    marmot


    Nederigheid Empty Re: Nederigheid

    Bericht  marmot 09.05.09 0:51

    Ja Tomas alweer zo,n tegenstrijdigheid, het doen denken en voelen barst ervan. Als ik mijn ideen onder invloed van het leven over de werkelijkheid constant aan het bijstellen ben, wat kan/ zal dan de waarheid zijn, ik kan de werkelijkheid niet kennen en dat zou me nederig moeten maken.


    marmot
    avatar
    marmot


    Nederigheid Empty Re: Nederigheid

    Bericht  marmot 09.05.09 8:11

    Samenvatting: Dus als je onaanzienlijk en eenvoudig je niet op de voorgrond plaatst ben je nederig/bescheiden. Zonder jojo -effect toch?blessing and greetzs
    *Joaddan*
    joaddan


    Er zit een spanning tussen willen en zijn... Question Joaddan

    marmot
    joaddan
    joaddan


    Nederigheid Empty Re: Nederigheid

    Bericht  joaddan 09.05.09 19:50

    Er zit een spanning tussen willen en zijn... Joaddan

    Is nederigheid iets wat je hebt of moet je dat leren?
    spanning tussen willen en zijn= dat dan de jojo Question
    avatar
    marmot


    Nederigheid Empty Re: Nederigheid

    Bericht  marmot 09.05.09 22:21

    Misschien ? dat als je eenmaal met die gedachte ( ik weet niets ) aan de gang gaat, zal die nederigheid je wellicht overkomen.

    marmot
    Tomas
    Tomas


    Nederigheid Empty Re: Nederigheid

    Bericht  Tomas 10.05.09 0:25

    Waarom zou iemand nederig willen zijn?

    Tomas
    avatar
    Phinch


    Nederigheid Empty Re: Nederigheid

    Bericht  Phinch 10.05.09 9:52

    Jezus was nederig van hart.

    Zou jij dan liever een hooghartige blaaskaak willen zijn?
    avatar
    marmot


    Nederigheid Empty Re: Nederigheid

    Bericht  marmot 10.05.09 11:41

    Goeie vraag Tomas.

    Misschien brengt nederig zijn, het besef dat je niets ( zeker ) kan weten, en dat dat ook voor eenieder zou gelden vrijheid om te zijn die je bent.

    marmot
    avatar
    Phinch


    Nederigheid Empty Re: Nederigheid

    Bericht  Phinch 10.05.09 12:32

    Larie, ik weet zat en nog wel meer ook. Dat weerhoud mij niet om nederig van hart te zijn.
    avatar
    marmot


    Nederigheid Empty Re: Nederigheid

    Bericht  marmot 10.05.09 15:53

    Een nauwelijks waarneembaar zuchtje is helaas dat wat we KUNNEN weten en overzien tov de ultime werkelijkheid Phinch. Misschien dat we weleens een glimpje voorbij zagen komen in een ondeelbaar moment bij een het horen van muziek of in de liefde, en ook dat weet ik niet zeker en is slechts een persoonlijke ervaring.

    marmot
    joaddan
    joaddan


    Nederigheid Empty Re: Nederigheid

    Bericht  joaddan 10.05.09 17:32

    Tomas schreef:Waarom zou iemand nederig willen zijn?

    Tomas

    Het is ten eerste een opdracht van Jezus zelf, maar het is ook een gegeven dat nederigheid geen verkeerde eigenschap is. Je kunt hoogstens ruzie maken wie is het nederigste. Het houd je klein en dankbaar.
    Tomas
    Tomas


    Nederigheid Empty Re: Nederigheid

    Bericht  Tomas 10.05.09 18:39

    Tomas:
    Waarom zou iemand nederig willen zijn?

    Phinch:
    Jezus was nederig van hart.
    Zou jij dan liever een hooghartige blaaskaak willen zijn?

    Als Jezus voor mijn zonden gestorven is, waarom zou ik mij dan met Hem willen meten? Laat mij dan gewoon die blaaskaak zijn waarvoor Hij Zijn leven heeft gegeven.

    Marmot:
    Misschien brengt nederig zijn, het besef dat je niets ( zeker ) kan weten, en dat dat ook voor eenieder zou gelden vrijheid om te zijn die je bent.

    Wat is het besef van niets weten? Weet je dat of weet je dat niet?

    Phinch:
    Larie, ik weet zat en nog wel meer ook. Dat weerhoud mij niet om nederig van hart te zijn.

    Nobel streven maar waarom wil je iets zijn wat je niet bent?

    Joaddan:
    Het is ten eerste een opdracht van Jezus zelf, maar het is ook een gegeven dat nederigheid geen verkeerde eigenschap is.

    De opdracht van Jezus is voor hen die zich met Hem gelijk willen stellen en dus Kinderen van God willen worden.
    Maar als Jezus voor jouw zonden gestorven is, wil jij dan beweren dat dat niet had gehoeven omdat je zelf best wel je naaste lief kan hebben om alzo de Wet te vervullen?

    Tomas
    joaddan
    joaddan


    Nederigheid Empty Re: Nederigheid

    Bericht  joaddan 12.05.09 19:32

    Maar als Jezus voor jouw zonden gestorven is, wil jij dan beweren dat dat niet had gehoeven omdat je zelf best wel je naaste lief kan hebben om alzo de Wet te vervullen?

    Tomas

    Nee, dat bedoel ik net niet. Ik zei dat het ook geen verkeerde karaktereigenschap kan zijn, maar om nederig te zijn vanuit je geloof, reageer je wel zoals Jezus het vraagt van ons.
    Als je het hebt van jezelf , zonder geloof, doe je het dan goed uit jezelf?
    Tomas
    Tomas


    Nederigheid Empty Re: Nederigheid

    Bericht  Tomas 13.05.09 0:39

    Als Jezus voor onze zonden gestorven is dan is dat omdat we de Wet (Tien geboden) niet wilden of konden houden/volbrengen.
    Waarom beste Joaddan, zouden we dan nu ineens wèl onze naaste lief kunnen hebben wat toch in wezen het zelfde is als de Wet volbrengen?

    Tomas
    avatar
    marmot


    Nederigheid Empty Re: Nederigheid

    Bericht  marmot 13.05.09 7:58

    Tomas schreef:Waarom zou iemand nederig willen zijn?

    Tomas


    Ik denk ook dat je door nederigheid dichter komt te staan tot je medemens, ik denk dan aan zaken als vriendschap en intimiteit.

    marmot
    Tomas
    Tomas


    Nederigheid Empty Re: Nederigheid

    Bericht  Tomas 13.05.09 13:15

    Je moet dan natuurlijk wel eerst een bepaalde "hoogte" hebben om je zelf te kunnen vernederen. Smile

    Maar als je die "hoogte" nou niet hebt, wat dan?

    Tomas
    avatar
    marmot


    Nederigheid Empty Re: Nederigheid

    Bericht  marmot 13.05.09 14:28

    Tomas schreef:Je moet dan natuurlijk wel eerst een bepaalde "hoogte" hebben om je zelf te kunnen vernederen. Smile

    Maar als je die "hoogte" nou niet hebt, wat dan?

    Tomas


    Ik heb zo het idee van "advocatus Diaboli " nu bij jouw vragen ??? maar OK...

    Zoals je wel zal weten Tomas heeft jezelf vernederen toch een andere lading dan nederig zijn.
    Maar wat bedoel je met "hoogte " ??

    marmot
    Tomas
    Tomas


    Nederigheid Empty Re: Nederigheid

    Bericht  Tomas 13.05.09 17:45

    Marmot:
    Ik denk ook dat je door nederigheid dichter komt te staan tot je medemens, ik denk dan aan zaken als vriendschap en intimiteit.

    Lijkt voor mij op zogenaamde "vriendschap" en "intimiteit" voor als men de schijn wil ophouden.
    Ook te vergelijken met het rondbazuinen of wereldkundigmaken van het zogenaamde "niets te weten".

    Tomas
    avatar
    marmot


    Nederigheid Empty Re: Nederigheid

    Bericht  marmot 13.05.09 19:28

    Ik kijk daar anders tegenaan Tomas.


    marmot
    joaddan
    joaddan


    Nederigheid Empty Re: Nederigheid

    Bericht  joaddan 13.05.09 19:48

    Begrijp ik ook niet.
    Iets positiefs zoals vriendschap en intimiteit, naar beneden halen door te schrijven het van de schijn ophouden. Dat hoeft helemaal niet, of je moet er veel ervaring mee hebben, dat kan vanzelf. Dan is het jouw mening.
    Nederigheid is een levenswijze, willen zijn , door alles heen , met wie dan ook.

    Gesponsorde inhoud


    Nederigheid Empty Re: Nederigheid

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 19.05.24 20:25