Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


+2
joaddan
Parsam
6 plaatsers

    Een misverstand rond astrologie

    Parsam
    Parsam


    Een misverstand rond astrologie - Pagina 2 Empty Een misverstand rond astrologie

    Bericht  Parsam 21.04.09 15:00

    Eerste onderwerp bericht herinnering :

    De cultuur waarin we hier en nu leven steunt vooral op de rede, de ratio, het rationeel en logisch denken.

    Er staan daarrond wel voortdurend "subculturen" op maar uiteindelijk ondergaan die meestal de pletwals van de heerstende cultuur, en proberen zich toch ergens in het heersende denken aanvaard te weten, een plaats te vinden. Zo gaat dat dikwijls ook met de astrologie.

    In vroegere tijden wat astronomie-astrologie veel meer overheersend cfr de bouw van de pyramiden in Egypte die in een rite voor de overledene duidelijk naar bepaalde sterren of sterrenbeelden verwezen.

    Nu tracht men een plaats te geven aan de astrologie binnen het heersende denken. En dan krijgt men zoiets als: astrologie heeft een duidelijke invloed op het mensenleven maar dat is dan naast de biologische, de psychologische etc wetten.

    Dat is dus niet een juiste visie op de astrologie. De astrologie heeft een totaalzicht op het leven, beheerst vanuit haar point of view alles van het leven, en wordt vals wanneer ze andere wijzen van levensbenaderingen tracht te assimileren of te integreren. Door zo'n assimilatie wordt de inspiratorische, creatieve kracht van astrologie haast tot nul herleid.

    Astrologie is ergens zien zoals God ziet, en God ziet alles Wink

    Parsam
    avatar
    Caspar


    Een misverstand rond astrologie - Pagina 2 Empty astrologie

    Bericht  Caspar 14.06.09 22:15

    astrologen presenteren zich als de hogepriesters van de astrologie; zij hebben kennis
    van zaken en staan boven de massa, boven het vulgaire.
    zij zijn intermediair tussen het hogere, het onvatbare en de dagelijkse werkelijkheid.
    zij imiteren daarmee de procedures zoals in de godsdiensten gebruikelijk zijn.
    Pangaea
    Pangaea


    Een misverstand rond astrologie - Pagina 2 Empty Re: Een misverstand rond astrologie

    Bericht  Pangaea 26.06.09 18:54

    @Parsam

    Ik denk te zien wat je bedoelt.

    Wat voor mij in deze stelling van waarde is, is dat we met zijn allen verbonden zijn. Niet zozeer de voorspellende waarde of de categoriserende waarde van mensen. Hoewel ik wel soms denk in te zien welke sterrenbeeld mensen (kunnen) hebben. We leven immers in één groot (mathematische) schouwspel. Zo kan je misschien ook wel denken aan de reeks van Fibonacci, denk aan de zaden in een zonnebloem.

    Een misverstand rond astrologie - Pagina 2 173218_962_1182601363635-Is_zonnebloem_M_Lucinda_Deitman

    Maar zo kunnen we ook denken aan handlijnkunde. En misschien ook wel frenologie?
    Maar zoals ik al gezegd heb, vind ik dit niet echt belangrijk. Dergelijke methoden zijn bedoeld om in te zien dat alles met elkaar verbonden is.

    Astrologie is ergens zien zoals God ziet, en God ziet alles Wink
    Het is misschien al vaker besproken, maar religie betekent voor mij 'binden'. God is in dit verband toch de grote verbintenis, de allesomvattende geheel. Of noem het 'het Al'.
    De visie wat alles bindt staat haaks op de visie van de ego. De ego is juist gebaat bij zijn uitzonderlijke positie. De ego manifesteert zich doordat het zich los plaats van 'de ander'. De ego verkrijgt zijn kracht en sterkte om zich los te zien van het groter geheel. Feitelijk brengt astrologie ook een knauw in je eigen ego mee.
    Pangaea
    Pangaea


    Een misverstand rond astrologie - Pagina 2 Empty Re: Een misverstand rond astrologie

    Bericht  Pangaea 28.06.09 18:01

    Parsam schreef:P.S. de schilderijen zijn niet van mij, wel van mijn vrouw. Taal is meer mijn ding.

    P.S. Mijn complimenten aan je vrouw, zeer mystieke en kleurrijke creaties. Smile

    Gesponsorde inhoud


    Een misverstand rond astrologie - Pagina 2 Empty Re: Een misverstand rond astrologie

    Bericht  Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu 17.05.24 4:21