Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


2 plaatsers

    Snelle evolutie

    avatar
    Caspar


    Snelle evolutie Empty Snelle evolutie

    Bericht  Caspar 17.07.12 14:28

    Gedurende de hele menselijke evolutie hebben meerdere versies van de menselijke soort naast elkaar bestaan.
    Zitten we nu midden in een upgrade? Op de TEDxSummit raast Juan Enriquez door tijd en ruimte om ons naar het
    heden te brengen. Hij toont hoe technologie bewijs levert dat snelle evolutie misschien aan de gang is.

    http://www.ted.com/talks/lang/nl/juan_enriquez_will_our_kids_be_a_different_species.html
    avatar
    Caspar


    Snelle evolutie Empty Re: Snelle evolutie

    Bericht  Caspar 27.07.12 21:36

    Volgens mij beleven we een transitie als soort. Dat dacht ik niet toen Steven Gullans en ik samen begonnen te schrijven.
    Volgens mij gaan we over naar de Homo evolutis, die, ten goede of ten kwade, een hominide is die zich niet alleen
    van zijn of haar omgeving bewust is, maar ook rechtstreeks en bewust de evolutie van de eigen soort gaat controleren,
    en van bacteriën, planten, dieren. Die verandering is van een dusdanige grootteorde dat je kleinkinderen
    of achterkleinkinderen van een heel andere soort dan jijzelf zouden kunnen zijn.

    Juan Enriquez
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Snelle evolutie Empty Re: Snelle evolutie

    Bericht  Mariakat 28.07.12 13:09

    Juan Enriquez schreef:
    Volgens mij gaan we over naar de Homo evolutis, die, ten goede of ten kwade, een hominide is die zich niet alleen van zijn of haar omgeving bewust is, maar ook rechtstreeks en bewust de evolutie van de eigen soort gaat controleren,
    en van bacteriën, planten, dieren.
    Voor eencelligen, primitieve levensvormen, planten kan het hart gaan.
    De laagste vormen van leven zijn het meest te veranderen, maar nog spreekt men van rasveranderingen en niet zo gauw van andere soorten.

    Dieren, die nakomelingen krijgen met andere eigenschappen dan die van hun voorouders, zijn tot nog toe vooral door kruisingen tot stand gekomen en die veranderingen zetten ook niet veel zoden aan de dijk voor wezenlijk andere soorten.

    Die verandering is van een dusdanige grootteorde dat je kleinkinderen
    of achterkleinkinderen van een heel andere soort dan jijzelf zouden kunnen zijn.
    Dit lijkt me toch wat al te erg SF denken.
    Maat, kleur, en detailsveranderingen geven geen andere soort.
    avatar
    Caspar


    Snelle evolutie Empty Re: Snelle evolutie

    Bericht  Caspar 28.07.12 18:57

    Mariakat schreef:
    Dit lijkt me toch wat al te erg SF denken.
    Ze projecteren inderdaad hun verwachtingen wel erg in de nabije toekomst.
    Maar wat te denken van de toename van het aantal mensen met autisme.
    Volgens Juan Enriquez is het percentage bijna verdubbeld in een achttal jaren.
    Volgens hem zou dit samen kunnen hangen met de explosieve stroom informatie
    die we te verwerken krijgen.
    Maar zo zijn er meer toekomstvisies zoals o.a. buiten het lichaam fabriceren van organen.
    zie het werk van Anthony Atala en Ed Boyden
    -------------------------------------------
    Anthony Atala: Een menselijke nier printen
    Chirurg Anthony Atala toont een vroeg stadium van een experiment dat ooit het
    orgaandonorprobleem zou kunnen oplossen: een 3D-printer die levende cellen gebruikt
    om een transplanteerbare nier te produceren. Met behulp van een vergelijkbare
    technologie kreeg de jonge patiënt van Dr Atala, Luke Massella, 10 jaar geleden een
    kunstblaas; we ontmoeten hem op het podium.

    http://www.ted.com/talks/lang/en/anthony_atala_printing_a_human_kidney.html
    -------------------------------------------
    Ed Boyden on TED.com: A light switch for neurons

    Ed Boyden toont hoe,door genen voor lichtgevoelige eiwitten in hersencellen in te
    voegen, hij selectief specifieke neuronen kan activeren of deactiveren met
    glasvezel implantaten. Met dit ongekende controleniveau heeft hij muizen weten te
    genezen van analogieën van PTSD en bepaalde vormen van blindheid. In de toekomst :
    neurale protheses.

    http://blog.ted.com/2011/05/16/a-light-switch-for-neurons-ed-boyden-on-ted-com/

    Gesponsorde inhoud


    Snelle evolutie Empty Re: Snelle evolutie

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 08.05.24 1:46