Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


3 plaatsers

    Hoop in tijden van crisis

    avatar
    Caspar


    Hoop in tijden van crisis Empty Hoop in tijden van crisis

    Bericht  Caspar 08.12.11 22:38

    Gelezen :
    Uit : Een nieuwe Verlichting --- Philipp Blom --- De Groene Amsterdammer 07-12-2011
    Essay "Hoop in tijden van crisis"
    Ook al denken we van niet, we geloven nog steeds. Onze religie heet nu: de markt.
    Pleidooi voor een herbezinning. En voor het vertellen van verhalen.
    .............
    ...................
    Theologisch denken doordrenkt onze debatten zonder dat we het in de gaten hebben. Stamcelonderzoek en klonen,
    genetische manipulatie en euthanasie - het idee dat 'we niet God moeten spelen' wordt algemeen gebruikt, ook
    al is het soms impliciet.

    Ook onze consumptiewereld is doordrongen van onze christelijke conditionering. Terwijl onze voorouders zichzelf op
    de knieën wierpen voor iconen en standbeelden van heiligen wier volmaaktheid onbereikbaar was en die hen ertoe
    inspireerden om te vasten, zichzelf te kastijden en zich bewust te worden van hun eigen onvolkomenheid, hebben wij
    religieuze iconen uit ons dagelijks leven verbannen.

    In elk geval lijken we dat te hebben gedaan, want de iconen van de reclame hebben vrijwel hetzelfde effect op ons.
    Ze maken dat we ons pijnlijk bewust zijn van onze tekortkomingen - we zijn nooit cool genoeg, jong genoeg, dun
    genoeg, rijk genoeg - en ze inspireren ons ertoe om af te slanken, te minderen, tevergeefs moeite te doen om een
    betere wereld te bereiken, de hemel van de reclame. George Clooney als Nespresso-engel is de perfecte icoon van
    stijlbewuste consumententranscendentie.
    ................
    ........................
    We hebben de theologie niet achter ons gelaten, en we geloven nog steeds. De kerken zijn leeg, politieke partijen
    verkwijnen, ideologieën zijn verwelkt, maar onze religie is intact. Die heet nu: de markt.

    De markt is een machtig ding. Ze heeft een eigen wil, en wij moeten gehoorzamen, de kleinste gril volgen.
    In elke nieuwsuitzending krijgen we beursupdates en elke kijker is vertrouwd met termen als FTSE en Dow Jones.
    In feite is die informatie dubbel overbodig. Voor investeerders is het te weinig, te laat, en te algemeen om nuttig
    te zijn. Voor de anderen is het irrelevant. Maar het creëert wel de illusie dat dit de objectieve realiteit is,
    dat dit onze levens bepaalt, onze wereld doet raaien, veel belangrijker en machtiger dan politiek, democratie.
    De markt is onze godheid geworden; onze media zijn haar evangelie, Wall Street is haar kathedraal. De metaforen
    zijn veranderd - onze religieuze instelling is springlevend. Dit is de eerste paradox van de rede en de hartstochten:
    onze verering van de rede lijkt te worden gedicteerd door een motivering die strikt irrationeel is - een hunkering naar geloof.
    ..........................
    ...................................
    =======================================================

    Heeft Philipp Blom gelijk ? Liggen we op de knieën voor de markt ?
    avatar
    marmot


    Hoop in tijden van crisis Empty Re: Hoop in tijden van crisis

    Bericht  marmot 08.12.11 23:58

    Ik heb wel eens het idee of gevoel dat het te maken heeft met verveling.

    Leven is een bezigheid een werkwoord.

    De markt zorgt daarvoor.


    marmot.

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Hoop in tijden van crisis Empty Re: Hoop in tijden van crisis

    Bericht  Mariakat 09.12.11 10:48

    Ik zie hierin geen bewijs van religie.

    Wel het willen horen bij een gemeenschap.
    En daarbij weinig kritisch zijn bij de aanwijzingen van buitenaf om erbij te kunnen horen.
    Zelfs niet als het dwangmatig wordt gebracht.
    Ongevraaagd overal reclame zien heeft hetzelfde effect als ongevraagd steeds weer "leuzen" aanhoren.

    De enige relatie is mi. het gezamelijke mechanisme.
    Het waarom, en hoe het kan, dat mensen zo kritiekloos (willen) volgen.

    Mijn indruk:
    Het lijkt geschreven door een religieus gelovige, die de atheïst toch een "geloven" aan wil smeren.
    Ik zie dat de laatste tijden steeds vaker in artikelen.

    Gaan anderen dit overnemen?


    PS
    Ik begrijp titel niet in dit verband.
    avatar
    Caspar


    Hoop in tijden van crisis Empty Re: Hoop in tijden van crisis

    Bericht  Caspar 09.12.11 10:54

    Mariakat schreef :
    Het waarom, en hoe het kan, dat mensen zo kritiekloos (willen) volgen.
    Het kost moeite om je niet te laten beïnvloeden, om je niet te laten meeslepen.
    En het kritiekloos volgen is een vorm van (geestelijke) luiheid.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Hoop in tijden van crisis Empty Re: Hoop in tijden van crisis

    Bericht  Mariakat 09.12.11 11:08

    Dit zou nog een edit zijn op mijn reactie, maar ik dat je al gereageerd hebt.

    Dan maar zo.
    Ik schreef:Mijn indruk:
    Het lijkt geschreven door een religieus gelovige, die de atheïst toch een "geloven" aan wil smeren.

    Graag zou ik zien in wat voor context dit is geschreven.
    Ik moest zelf zoeken naar de bron:
    Na enig goegelen vond ik hem:
    http://www.groene.nl/2011/49/een-nieuwe-verlichting
    Maar ik heb geen abonnement.
    Een context zie ik nog steeds niet.
    Ik begrijp eruit dat het om een essay gaat.
    avatar
    Caspar


    Hoop in tijden van crisis Empty Re: Hoop in tijden van crisis

    Bericht  Caspar 09.12.11 12:25

    Copie gemaakt en verzonden.
    avatar
    Caspar


    Hoop in tijden van crisis Empty Over Philipp Blom

    Bericht  Caspar 10.12.11 15:23

    Philipp Blom

    Philipp Blom (Hamburg, 1970) is historicus, romanschrijver, journalist en vertaler. Hij studeerde in Wenen
    en Oxford en schreef enkele historische werken: To Have and to Hold (2002) en Encyclopédie (2005). Hij schreef
    twee romans, The Simmons Papers (1995) en Luxor (2006), en vertaalde Amsterdam van Geert Mak in het Engels.
    Blom schrijft voor tal van Britse en Duitse kranten en tijdschriften zoals The Times Literary Supplement,
    The Independent, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Die Zeit, en voor Vrij Nederland.

    ----------------------------------------------------------------------------------

    Het verdorven genootschap. Philipp Blom.

    Written by Devious --- Thursday, 09 December 2010

    http://www.freethinker.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=273&Itemid=47


    ----------------------------------------------------------------------------------

    Gesponsorde inhoud


    Hoop in tijden van crisis Empty Re: Hoop in tijden van crisis

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 03.05.24 3:11