Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


2 plaatsers

    But not so open that our brains fall out.

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    But not so open that our brains fall out. Empty But not so open that our brains fall out.

    Bericht  Mariakat 08.01.11 12:56

    Dawkins schreef :
    "We should all have an open mind. But not so open that our brains fall out..."
    Wanneer zijn we zo flexibel van geest en wanneer zijn we zo openminded voor dingen, dat onze hersenen niet meer functioneren?
    Is er eigenlijk wel een beperking in de onderwerpen waarin we ons kunnen interesseren?
    En wie zal bepalen, dat we onze hersen niet gebruiken en dat dit dan ook nog eens erg zou zijn, daar we op dat moment puur intuïtief of gevoelsmatig reageren?

    Eigenlijk wel een heel erg "open" topic.

    Slechts geschikt om te brainwashen en niet om te discussiëren over waarheden.
    En je kunt heel wat schrijven zonder off topic te gaan.
    Very Happy

    avatar
    Caspar


    But not so open that our brains fall out. Empty Re: But not so open that our brains fall out.

    Bericht  Caspar 09.01.11 18:42

    Mariakat schreef:
    Is er eigenlijk wel een beperking in de onderwerpen waarin we ons kunnen interesseren?
    Nee, er hoeft in de interesse geen beperking te zijn, maar die is er, persoonsgebonden, wel.
    Er zijn verder ook beperkingen in bevattings- en inlevingsvermogen.

    En wie zal bepalen, dat we onze hersen niet gebruiken en dat dit dan ook nog eens erg
    zou zijn, daar we op dat moment puur intuïtief of gevoelsmatig reageren?
    Het zal vaak voorkomen dat je heel terecht gevoelsmatig reageert, gaat het om een
    kwestie van leven of dood dan ben ik er voorstander van om verstand te gebruiken.



    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    But not so open that our brains fall out. Empty Re: But not so open that our brains fall out.

    Bericht  Mariakat 09.01.11 20:11

    Ik heb de indruk dat Dawkins met deze uitspraak refereert aan wat hij bijgeloof zou noemen.

    Alleen geschikt voor mensen met minder hersens.
    En als mensen met meer hersens erin gaan geloven, dan hebben ze kans hun hersens te verliezen.

    Maar ik heb toch sterk de indruk dat ook mensen met hersenen wel geloven in dingen, die zij met hun hersenen niet kunnen volgen en die dan maar het zwijgen opleggen.
    avatar
    Caspar


    But not so open that our brains fall out. Empty Re: But not so open that our brains fall out.

    Bericht  Caspar 09.01.11 22:10

    Dawkins :
    "We should all have an open mind. But not so open that our brains fall out..."
    Mag ik aannemen dat Dawkins dit als grap bedoeld heeft?

    Intelligente mensen kunnen in foute redeneringen terechtkomen,
    ze kunnen ook de verkeerde uitgangspunten hebben en daar heel
    stoer aan vasthouden. En als verkeerd zou ik willen betitelen
    de "waarheden" en dogma's die zonder bewijs geponeerd worden.

    Maar ook Dawkins wil overtuigen en hij haalt een heleboel feiten
    en gegevens aan om zijn gelijk aan te tonen: God is een fictie.

    Maar ik houd reserves, om met Erich Eder te spreken :
    "Die Bestimmtheit der Atheisten bewundere ich.
    Mir verbietet meine Demut, die Existenz Gottes zu leugnen."







    Gesponsorde inhoud


    But not so open that our brains fall out. Empty Re: But not so open that our brains fall out.

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 28.04.24 15:23