Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


2 plaatsers

    Ubuntu filosofie

    avatar
    Caspar


    Ubuntu filosofie Empty Ubuntu filosofie

    Bericht  Caspar 23.02.10 12:35

    Antjie Krog spreekt in het derde Ikon programma over de "Ubuntu filosofie".
    Een filosofie van medemenselijkheid, van verbondenheid met elkaar. De tegen-
    hanger dus van het individualisme van de westerse landen.
    Een afgeleid thema hiervan is het gratis beschikbaar stellen van o.a. programma's
    voor computergebruikers.( Wie heeft ervaring hiermee ?)

    http://www.ubuntu-nl.org/ubuntu/filosofie

    http://www.ubuntu-nl.org/ubuntu

    Ubuntu is een Afrikaans concept, de Ubuntu-gedachte is onze basis. Ubuntu laat je
    voelen dat je bestaat dankzij de anderen. In Zuid Afrika drukt het woord een manier
    van zijn uit. Als je Ubuntu bent is dat een compliment.Je bestaat dankzij de anderen.
    Bij de Ubuntu-gedachte hoort ook een levensstijl van luisteren, verbinding maken,
    dialoog, en communiceren met elkaar, op een respectvolle manier en wijze. Dezelfde
    ideeën staan centraal in de manier waarop de Ubuntu-community samenwerkt.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Ubuntu filosofie Empty Re: Ubuntu filosofie

    Bericht  Mariakat 23.02.10 14:15

    Ik had van deze organisatie nog niet gehoord.

    Ik ben aan het zoeken gegaan en vind
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_(Linuxdistributie)
    http://nl.wikipedia.org/wiki/DistroWatch

    Ik denk niet dat het uitsluitend gaat om dit software distributie systeem.
    Dat heeft slechts de naam ernaar genoemd.
    Ik kan ook niet aannemen, dat dit volledig belangeloos is, ik zie altijd wel een addertje in het gras. Embarassed
    Ergens moet geld vandaan komen.
    In ons westerse denken en cultuur is dit niet mogelijk zonder inbreng.

    Bij de uitleg van Ubuntu filosofie, als hebbende de basis in Afrika, moet ik allereerst denken aan de oude opvatting enn daarmee verweven in die cultuur, dat mensen in Afrika niet uitgingen van persoonlijk bezit.
    Alles wat de natuur te bieden had was van de gemeenschap en wie meer had stond af aan degene die minder had.
    Ook was er geen grondbezit, ook geen vaste grenzen tusen de onderlinge stammen.
    Men ging waar men kon leven.
    Bij confrontatie werd het uitgevochten
    Bij de eerste klap (gewonde of dode) was er een winnaar en verliezer en de verliezer trok dan verder.
    Wij europeanen zeiden dan dat zij altijd oorlog voerden, maar feitelijk viel er zelden meer dan 1 dode.

    Voor ons westerlingen is dit volledig ondenkbaar.

    Een vriend vertelde eens van zijn bezoek aan Afrika aan zijn zuster, die daar al jaren woonde.

    Steeds weer ontbraken er voedingsmiddelen uit haar koelkast, totdat ze erachter kwam dat de tuinman af en toe wat meenam naar huis.
    Zij vroeg hem ernaar, waarom hij eten stal.
    Antwoord.
    U hebt steeds meer dan u gebruikt (per dag) en mijn vrouw heeft dat niet voor ons gezin.
    Hij zag dat niet als stelen, maar als delen en nemen in overvloed.
    Dit is wat zij moest aannemen als een voor hem volkomen normale gedachte, anders zou zij hier niet kunnen leven tussen de afrikanen.
    Wat zij zei was, dat zij het af en toe geen probleem zou vinden, maar dat hij het voortaan wel moest vragen of zeggen.


    Wij westerlingen leggen het uit alsof negers niet het mijn en dijn kennen van dingen.
    avatar
    Caspar


    Ubuntu filosofie Empty Re: Ubuntu filosofie

    Bericht  Caspar 23.02.10 15:19

    Ubuntu is gratis en zal altijd gratis zijn. U kunt Ubuntu downloaden, gebruiken en delen
    met uw vrienden, familie, school of op kantoor zonder dat het u een cent kost.
    Elke zes maanden brengt Ubuntu een nieuwe versie uit voor de desktop en de server. Dit
    betekent dat u altijd de nieuwste versies heeft van de applicaties die de wereld van open
    source-software u biedt.

    Ubuntu biedt u een compleet op Linux gebaseerd besturingssysteem en bevat alle belangrijke
    applicaties die u nodig heeft om te werken of om u te amuseren. Door deze desktop die
    "gewoon werkt", is Ubuntu een goede keuze voor zowel thuis als op kantoor. De kern van
    het systeem en alle meegeleverde software is gratis
    en ondersteuning is beschikbaar
    van uit de community of commerciële bedrijven.

    Het gaat hier om vrijwilligerswerk ; als je speciale extra's wil zijn er ws kosten.

    http://www.ubuntu-nl.org/ubuntunl/doemee

    Deze actie is voortgekomen uit de Ubuntu filosofie en is bedoeld om armen en
    minvermogenden op weg te helpen.
    -----------------------------------------------
    lees hier over Antjie Krog >>>>>
    http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Mensenrechten/waarheidscommissie.html

    lees onder punt 8 over Ubuntu >>>>> http://boeklezen2.blogspot.com/
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Ubuntu filosofie Empty Re: Ubuntu filosofie

    Bericht  Mariakat 09.03.10 23:37

    Graag wil ik het stukje over Ubuntu hierheen kopiëren.
    lees onder punt 8 over Ubuntu >>>>> http://boeklezen2.blogspot.com/
    Dit heeft me wel geraakt.
    Maar om het geheel te overdenken en te bevatten moet ik het vaker inzien.

    8. Over UBUNTU - een aanvulling op de berichten van Jaap en Willy

    De reactie van de mevrouw waarover Jaap spreekt in zijn onderstaande bericht, is erg belangrijk. In feite raakt Jaap hier aan de kern van de bedoeling van de sessies van de Waarheids- en Verzoeningscommissie. Die bedoeling kun je omschrijven als 'een manier vinden om gezamenlijk een toekomst op te bouwen'. De wijze waarop, of zo je wilt: het middel waarmee de commissie dit wilde bereiken, had alles te maken met UBUNTU, een begrip dat Willy in haar reactie al uiteenzette. Bisschop Tutu omschreef UBUNTU als: 'mijn menselijkheid is onlosmakelijk verbonden met de jouwe'. UBUNTU is dus een levensinstelling, een manier van met elkaar omgaan en een opvatting over het gezamenlijke bestaan, die geworteld is in de Afrikaanse cultuur.

    De bewuste mevrouw, zij heet Cynthia Ngewu, luistert tijdens een bijeenkomst van de Waarheids- en Verzoeningscommissie naar het verhaal van de moordenaar van haar zoon. Aan het eind vraagt deze moordenaar haar om vergiffenis voor zijn daad.

    Haar antwoord luidt zo:
    'Die zogenoemde verzoening...als ik het goed begrijp...als het wil zeggen dat die dader, de man die Christopher Piet heeft vermoord, als het wil zeggen dat hij weer mens wordt, deze man, zodat ik, zodat wij allemaal onze menselijkheid terugkrijgen...dan ben ik het ermee eens, dan ben ik er helemaal voor.'

    Krog noemt dit de meest volmaakte formulering van de wijze waarop de Afrikaanse onderlinge verbondenheid, op basis van de uitdrukking umuntu ngumumtu ngabantu (een mens is mens door andere mensen, d.w.z. UBUNTU), door gewone mensen in de praktijk wordt beleefd. Zij verklaart het antwoord van mevrouw Ngewu als volgt:

    1. Cynthia Ngewu, werkster van beroep, gaf te kennen dat ze wist en inzag dat de moordenaar in staat was haar kind te vermoorden omdat hij elke menselijkheid had verloren, omdat hij niet meer menselijk was;
    2. ze wist en zag in dat vergeving voor hém de mogelijkheid zou openen zijn menselijkheid te herwinnen;
    3. ze begreep ook dat het verlies van haar zoon haar eigen menselijkheid had aangetast; ze moest nu dus zelf ook met een aangetaste menselijkheid leven;
    4. ze begreep, en dat was het belangrijkste, dat een dader die zich door haar vergiffenis inderdaad aangezet zou voelen om zijn menselijkheid te herwinnen, ook voor háár de mogelijkheid zou openen om weer volledig mens te worden.

    Vergeving en vergiffenis komen door de wijze waarop de Afrikanen ermee omgaan in een heel ander daglicht te staan dan wij, in het westen, gewoon zijn. Wij zeggen: jij bent de schuldige, dus jij bent verantwoordelijkheid voor de daad en voor de gevolgen daarvan; jij alleen moet boeten voor deze daad en dan wil ik (eventueel/misschien/uiteindelijk) wel over mijn goede hart strijken en jou vergeven (nadat je je straf hebt uitgezeten). De Afrikanen zeggen: hoe kunnen wij, na zoveel leed dat maakte dat wij allemaal onze menselijkheid verloren, weer samen verder.

    Een heel prachtig voorbeeld hiervan wordt door Antjie Krog beschreven in een 'gedicht' dat zij heeft opgenomen in de bundel Liederen van de kraanblauwvogel. Het gaat over het waargebeurde verhaal van //Kabbo, lid van de /Xam-stam. //Kabbo vertelt zijn verhaal in 1827 tegen de taalgeleerde Wilhelm Bleek, die het nauwgezet opgeschreven heeft. Krog heeft dit verhaal vertaald en omgezet in poëzie. Het heet 'Dood op het jachtveld'. (Het is werkelijk een prachtig verhaal. Ik raad iedereen aan om het te lezen. Ik zal het een dezer dagen op dit weblog plaatsen.)

    Ook dit verhaal heeft schuld, vergiffenis en samenleven als thema. //Kabbo vertelt over een gebeurtenis waarbij een man een andere man tijdens de jacht per ongeluk raakt met zijn pijl. Het slachtoffer raakt daarbij zwaar gewond. De schutter wordt bekritiseerd door de andere jagers. 'Wat voor een man is dat die op een broeder schiet?', vragen ze. Er ontspint zich een discussie over hoe het zo allemaal heeft kunnen gebeuren. Dan mengt de gewonde man zich in het verhaal. Hij neemt het op voor de schutter en zegt dat hijzélf de pijl niet aan had zien komen door het stof dat de kudde springbokken opwierpen en dat het daardoor komt dat de pijl hem geraakt heeft. De jagers besluiten om de gewonde man naar huis te dragen en bedenken onderweg wat ze tegen de vrouwen zullen zeggen, want die zullen vast boos zijn. Ze komen tot de conclusie dat de vrouwen vast hun kinderen ver van huis hebben laten spelen en dat dat de reden is dat een verraderlijke pijl de gewonde geraakt heeft. Uiteindelijk is de hele gemeenschap betrokken bij het tragische ongeluk. Thuis wordt er uitgelegd wat er gebeurd is. Er wordt gezamenlijk gehuild en veel met elkaar gesproken. Uiteindelijk sterft de man in de armen van zijn vrouw.
    Het bijzondere is dat, ook tijdens het gesprek en het huilen, alles erop gericht is om de onfortuinlijke schutter weer op te nemen in de gemeenschap en hem niet tot outcast te maken. Antjie Krog zegt daarover: 'Dit verhaal opent de gedachtewereld van een deel van het land en laat zien hoe je met elkaar kunt leven. Als deel van elkaar. Wat ik doe, dat raakt de ander, de grond en de sterren.'

    Hier past Tutu's uitspraak ('mijn menselijkheid is onlosmakelijk verbonden met de jouwe') dus erg goed bij. UBUNTU is daarmee verwant aan vergevingsgezindheid, aan het inzicht dat vergeving een samenleving in staat stelt zich verder te ontwikkelen, en het individuen mogelijk te maken het verleden los te laten.

    Vooral de laatste zin vind ik veelzeggend over de betekenis van vergeving.
    avatar
    Caspar


    Ubuntu filosofie Empty Re: Ubuntu filosofie

    Bericht  Caspar 13.03.10 9:28

    Mariakat schreef: UBUNTU is daarmee verwant aan vergevingsgezindheid, aan het inzicht dat vergeving een samenleving in staat stelt zich verder te ontwikkelen, en het individuen mogelijk te maken het verleden los te laten.

    Vooral de laatste zin vind ik veelzeggend over de betekenis van vergeving.
    De boodschap die bisschop Tutu uitdraagt is niet alleen afrikaans maar zeker ook christelijk.
    Maar het lijkt mij dat het niet alleen om de vergevingsgezindheid gaat; ik kan me niet aan de
    indruk onttrekken dat er ook sprake is van passiviteit, van fatalisme.

    Hiermee bedoel ik het accepteren van het feit dat ze eeuwenlang als tweederangs burgers
    behandeld zijn, dat vernedering en geweld daar deel van uitmaken en dat hierdoor ook hun
    houding bepaald werd.

    Gesponsorde inhoud


    Ubuntu filosofie Empty Re: Ubuntu filosofie

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 12.05.24 10:32