Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


2 plaatsers

    Het grote "De Domheid van Rereformed" topic

    Socrates
    Socrates


    Het grote "De Domheid van Rereformed" topic Empty Het grote "De Domheid van Rereformed" topic

    Bericht  Socrates 18.07.15 23:57

    Hoe groot het wordt weet ik nog niet, ligt maar net hoe mijn zin is.

    Om af te trappen enkele recente reacties van Rereformed [url=http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ouweneel/ouweneelindex.htm(Albert Vollbehr)[/url] op Freethinker. Rereformed is een typisch voorbeeld van iemand die zich intellectueel heel wat acht, een gigantisch Ego heeft en dus God ook nooit heeft weten te vinden, want wie zichzelf hoog acht, kan de zachte stem van God niet horen. Hij hoort bij de rijken van geest die het oog van de naald niet snel zullen passeren. Dit voorbeeld komt uit de draad die gecreëerd is om Job op te sluiten. Het gaat over het boek Predikerm zijn idiote conclusies over Prediker zelf laat ik even buiten beschouwing, het gaat nu even over zijn onvermogen om te reageren op de intentie en bedoeling van een ander, hij voert een gevecht tegen de molens in zijn eigen hoofd. Hij schrijft in reactie op Berjan:

    Rereformed schreef:
    Berjan schreef:Nou doe je alsof prediker een atheïst was en dat was niet zo. Want op het laatst zegt hij "vertrouw op de Heere" en is hij dus van mening dat de mens anders is dan een dier want de Heere zegt het zo.

    Natuurlijk doe ik niet alsof hij een atheïst is. Atheïsme is pas van de moderne tijd.

    Als eerste nemen we de tweede zin. Iedereen met een klein beetje mensenkennis en een klein beetje algemene kennis snapt hoe idioot die bewering is, maar ik geef toch maar wat onderbouwing waaruit blijkt dat (zoals Berjan hierna nog terecht opmerkt) atheïsme iets van alle tijden is:

    History of atheism

    The History of Freethought and Atheism

    The History of Atheism
    By Dale McGowan from Atheism For Dummies

    Famous Dead Nontheists

    Historical Humanists- Aristophanes

    Het historisch bewijs dat atheïsme iets van alle tijden is, is overweldigend groot, maar Rereformed durft rustig te beweren dat atheïsme iets van de moderne tijd is. clown

    Overigens is dit een bekend thema als je met freethinkers praat; er zijn er nogal wat die zichzelf en de huidige tijdsgeest heel hoog achten, die denken dat mensen vroeger een stuk achterlijker waren en dat wij nu toch zo verlicht zijn. De realiteit is dat mensen over het geheel genomen, van pool tot pool dus, nog net zo achterlijk of verlicht zijn als duizenden jaren geleden. In techniek, toegepaste wetenschap, zijn we heel ver gevorderd, maar in toegepaste wijsheid, zijn we nog nooit een stap verder gekomen.

    Berjan zegt daarop dan ook heel terecht:

    Berjan schreef:Atheïsme is van alle tijden, luister maar eens bijdragen van Herman Philipse

    Daarna reageert Berjan op Rereformed:

    Berjan schreef:
    Rereformed schreef:Hij zegt noch dat je moet vertrouwen op God, noch roept op om toch in hem te gaan geloven. Hij zegt "Vrees God en onderhoud zijn geboden". Dat is iets heel anders.

    Neen, ik denk dat je hem verkeerd begrijpt. Hij wil het atheistisch denken van die tijd overzien ,vandaar zijn treurige "alles is ijdelheid" en daarna komt zijn eigen denkbeeld naar boven.

    Het centrale thema van Prediker is de ondraaglijke lichtheid van het bestaan, er wordt met een welhaast humanistische bril naar het leven gekeken en er wordt ook Socratisch geconcludeerd dat de wijsheid en wetenschap van de mensen eigenlijk slechts dwaasheid is als het aankomt op de geestelijke kwaliteit van het menselijke leven. Prediker stelt dat de enige echte waarde in het leven een godsvruchtig leven is, dat alleen de mensen die goed zijn in Gods "ogen" zich kunnen onttrekken, door Gods genade, aan de ondraaglijke lichtheid van het bestaan. Maar prediker stelt ook dat het leven een geschenk is van God waarin het goed is om van alle goede dingen des leven te genieten, dat dit ook van God komt en dat de mensen dit te genieten zij. Prediker ziet ook dat de hel dit leven is, dat de hel de anderen zijn, dat de hel een godloos leven is, iets wat de mens tijdens zijn leven ondergaat. Er valt nog veel meer over Prediker te zeggen, maar zijn slotconclusie is duidelijk, wat de mens ook vermag, God heeft het laatste woord en dus kan men maar beter goed zijn in Gods aangezicht want al het andere is vergankelijk.

    Na dit intermezzo, keren we terug naar dwaas Rereformed;

    Rereformed schreef:Je bent heerlijk off-topic.
    Je beschuldigde me ervan dat ik denk dat hij atheïst was. Ik antwoordde dat Prediker dat duidelijk niet is.
    En die beschuldiging verzon je nadat ik zijn woorden had voorbij laten gaan waar hij duidelijk uitspreekt dat de mens geen andere bestemming heeft dan de dieren. Dat blijft eenvoudig als een feit staan, en je bespiegelingen over atheïsme is lucht en leegte. 😉

    De rest van je schrijven is off-topic. Dit is het topic voor de opinies van Job. Graag op hem reageren of helemaal niet in dit topic.

    Ook dit is een herhalend thema bij Rereformed, hij gaat zelf talloze keren off-topic, maar zodra de discussie niet de richting in gaat waarin hij het wenst, als hij wat tegengas krijgt, wordt al heel snel de off-topic kaart door hem getrokken om anderen de mond te snoeren. Inhoudelijk valt nog op te merken dat hij en passant Berjan nog wat dingen in de mond legt die Berjan zo niet gezegd of bedoeld heeft; Berjan beschuldigde Rereformed niet van denken dat Prediker atheïst is, maar dat hij de woorden van Prediker zo voor het licht bracht dat Prediker voor een atheïst gehouden zou kunnen worden (iets wat overigens niet verwonderlijk is, want deze misvatting vind vaker plaats, google maar eens). Daarna wrijft hij Berjan nog maar eens in dat hij die beschuldiging verzon, maar degene die in Berjans woorden een beschuldiging verzon, was Rereformed zelf. De minkukel. jocolor

    Later misschien nog meer, want over Prediker weet Rereformed, zoals altijd als de bijbel ter sprake komt, weer de nodige onzin te verkopen.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Het grote "De Domheid van Rereformed" topic Empty Re: Het grote "De Domheid van Rereformed" topic

    Bericht  Mariakat 19.07.15 11:14

    Het ongenuanceerde en ongemotiveerd trollen tegen mij en de in de afgelopen berichten, heb ik nog gelaten zoals het was. Verder niet veel op gereageerd.
    Dat is overigens pas begonnen, sinds je daar niet meer terecht kunt, geband bent en je weet dat ik daar sinds begin januari moderator ben.

    Pas sindsdien en blijkbaar alleen daarom, ben je hier in je schrijven als een windvaan omgedraaid op het moment dat je elders, de wind van voren kreeg en je er niet meer mag verschijnen.
    Pas sindsdien is je ware aard en de reden waarom je elders bij herhaling uitgespuugd wordt, naar voren gekomen en weet ik dat je één en dezelfde bent.

    Signalen begrijp je niet of negeer je bewust.
    Nu ga je te ver met je ad hominems.
    Van roddel zijn we niet gediend.
    Ook niet van discussies met mensen, die niet aanwezig zijn.

    Driemaal waarschuwingen voor er geband wordt, zoals op Freethinker, heb ik hier nooit aan gedaan.
    Je loopt lang genoeg mee in de Forumwereld om te weten, waar de grenzen van forumetiquette liggen en te weten dat je hier aan het trollen bent.
    Je hebt het krediet hier al ruimschoots opgesoupeerd en het lijkt me niet zinvol je hier verder toe te staan je beerput hier te legen.

    Ga je rommel maar ergens anders deponeren.
    Als je dat zo graag wil doen, kun je hier terecht voor een eigen forum.
    http://www.actieforum.com/

      Het is nu 03.05.24 5:46