Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


3 plaatsers

    Invloed van sociale netwerken

    avatar
    Caspar


    Invloed van sociale netwerken Empty Invloed van sociale netwerken

    Bericht  Caspar 06.04.12 0:45

    Nicholas Christakis: De verborgen invloed van sociale netwerken

    We zijn allen ingebed in vaste sociale netwerken van vrienden, familie, collega's
    enz.Nicholas Christakis spoort na hoe een groot aantal trekken - van geluk tot
    zwaarlijvigheid - zich kan verspreiden van persoon tot persoon. Hij laat zien
    hoe jouw plek in het netwerk een impact kan hebben op je leven op een
    manier waarvan je je zelfs niet bewust bent.

    http://www.ted.com/talks/nicholas_christakis_the_hidden_influence_of_social_networks.html

    (Klik linksonder voor ondertitels)
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Invloed van sociale netwerken Empty Re: Invloed van sociale netwerken

    Bericht  Mariakat 06.04.12 11:17

    Interessante lezing.

    In een sociaal netwerk worden we allemaal beInvloed door elkaar.
    Eigenlijk geen ongewone gedachte, daar we dat eigenlijk allemaal wel weten.
    Het wordt wel speciaal, als je de dingen gaat benoemen, dan komt het heel dicht bij.
    Dan gaan gelijk je gedachten aan het ratelen.

    Bij mij.
    Een internet netwerk heeft best veel invloed op je manier van denken en de manier waardoor je interessen gewekt worden.
    Je kunt er ook een aantal uren per dag aan kwijt met interpersoonlijke contacten, net wat je wil.
    Voor oudere mensen, die sociaal veel minder taken meer hebben wat uren per dag betreft en mensen, die niet (meer) zo mobiel zijn, maakt het vaak een wereld van verschil.

    Wat zal het effect zijn als dat plotseling wegvalt?
    Ik krijg echt ontwenningsverschijnselen als ik een paar dagen geen internet heb, maar heb voldoende interesse in mijn gewone omgeving.
    wat zal het effect zijn voor mensen die (al) hun sociale contacten via internet hebben lopen, zoals bekend is dat veel jongeren hebben.

    Ik hoorde een tijdje geleden de opmerking, dat jongeren tegenwoordig meer sociale contacten hebben achter hun schermpje dan vroeger in de werkelijke eigen omgeving.
    alhoewel dit sterk generalissert, zou dat best wel eens kunnen kloppen.
    Maar hoeveel is die nog waard, als men afgesloten is van internet?
    En wat doet het met de ontwikkeling?

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Invloed van sociale netwerken Empty Re: Invloed van sociale netwerken

    Bericht  Mariakat 06.04.12 11:18

    Deze lezing riep bij mij verschillende reacties teweeg, al naar de eerste minuten.
    Vandaar dat ik dit even scheid.

    Ik heb nog niet alles gehoord, maar wat mij opviel was het komische moment, waarin hij zegt: vanaf 5.50. In het obesitas gedeelte.
    Wij in amerika hebben de neiging te zeggen, dat wij beïnvloed worden door onze omgeving.
    (Ik denk dan: het is een soort de schuld geven aan de omgeving.)

    Dan zegt hij: Inn europa is het gewoon geworden, dat men zegt: Wat wij doen beïnvloedt onze omgeving.
    (Maw. wij zijn verantwoordelijk voor hoe onze omgeving zich gedraagt.)

    Ik weet niet of dat verschil zo evident is als hij zegt, maar ik vond het wel opmerkelijk.
    avatar
    Caspar


    Invloed van sociale netwerken Empty Re: Invloed van sociale netwerken

    Bericht  Caspar 06.04.12 16:21

    Als je geboren wordt zit je al geljk in een netwerk en dat bepaalt al voor een groot deel
    het verdere verloop. Nicholas praat snel, je moetbij de les blijven om alles in de gaten te
    houden: onderschrift-gesproken woord-grafieken. Hij probeert sociale netwerken te
    verklaren door de oorzaken en de gevolgen te benoemen en de onderlinge beïnvloeding.

    Netwerken ontstaan door behoefte aan aandacht en waardering (liefde) en vragen inzet
    en aanpassing met als resultaat een gevoel van geborgenheid/veiligheid.
    Maar Nicholas had voornamelijk oog voor de positieve kanten van netwerken maar er
    zijn natuurlijk ook asociale netwerken waarbij je dezelfde drijfveren mag veronderstellen
    maar met een ander resultaat.

    Ik denk dat er geen standaard netwerk bestaat; het blijft afhankelijk van afkomst, karakter,
    locatie, leeftijd enz. Bij het ouder worden vallen onvermijdelijk contacten weg en worden
    geen nieuwe aangeknoopt.
    avatar
    marmot


    Invloed van sociale netwerken Empty Re: Invloed van sociale netwerken

    Bericht  marmot 07.04.12 16:07

    Ik moest denken aan het begrip MEMEN.


    Memen en genen

    Iedereen is bekend met genen, de biologische code-dragers in ons DNA. De bioloog Richard Dawkins heeft in zijn boek "De zelfzuchtige genen" de term memen geïntroduceerd om een soortgelijk verschijnsel in de wereld van gedachten en opvattingen te introduceren. Zoals genen van cel naar cel reizen, zichzelf vermenigvuldigen en ten grondslag liggen aan fysieke veranderingen, zo reizen memen van brein naar brein en infecteren ons met ideeën.

    Memen zijn gedachtenstelsels die zichzelf verspreiden over de maatschappij. Ze zijn een paralelle levensvorm die bestaat in de psycho-sociale wereld, het terrein van opvattingen, overtuigingen en waarden. Ze springen als virussen van geest naar geest, door opvoeding, school, culturele instellingen, politieke toespraken en de massamedia. Memen die onstaan bij de melkboer om de hoek kunnen tegenwoordig wereldwijd verspreid worden via het internet.

    Het zijn memen die, net als genen onze persoonlijkheid vormen. Ze beïnvloeden organisaties, instituties, regeringen. Ze veroorzaken sociale conflicten én oplossingen. Ze zijn de drijvende kracht achter politieke ontwikkelingen op wereldschaal. De vraag is: Waar komen die memen vandaan? Waarom zijn sommige zo hardnekkig en andere juist zo vluchtig? Waarom is de een zo gevoelig voor nieuwe trents en biedt de ander juist weerstand (of merkt ze niet eens op)?

    http://www.fractal.org/Bewustzijns-Besturings-Model/Spiral-dynamics.htm


    marmot
    avatar
    Caspar


    Invloed van sociale netwerken Empty Re: Invloed van sociale netwerken

    Bericht  Caspar 07.04.12 19:36

    http://www.fractal.org/Bewustzijns-Besturings-Model/Spiral-dynamics.htm

    Een interessante site : organisatieadviseurs schetsen de verandering van de structuur
    van menselijke netwerken vanf het begin van de evolutie tot in de verre toekomst.
    Als ik hen mag geloven dan zitten we tegenwoordig ongeveer in systeem 6.

    De schets van systeem 8 doet denken aan 'Brave New World' van Aldous Huxley (uit 1931)
    en van '1984' van George Orwell (uit 1948) :

    Systeem 8: Holistisch leefsysteem
    Het achtste niveau is een holistisch/organisch niveau. Het is een staat van ontwikkeling in reactie op problemen
    van wereldwijde coördinatie en overleving. Op dit niveau wordt energie gericht op opoffering van zelf en
    anderen
    opdat het leven doorgaat. Er is vertrouwen, niet in een hogere macht, maar in de mens.

    In turquoise organiseren mensen zich opdat de wereld bewaard en vernieuwd wordt vanaf macro-niveau met elke
    entiteit gezien als wereld-in-miniatuur. Men mengt consensus en bekwaamheid in meta-management met eigen
    en bekrompen belangen opgenomen in "het grotere goed". Een herziene spiritualiteit en eenheid in een levend
    systeem begint op te komen als een post-New Age "mind set", die individuele en collectieve behoeften in balans
    zal brengen met de beperkingen van de aarde.
    ------------------------------------------
    Al met al goed voor een brainstorm.

    Gesponsorde inhoud


    Invloed van sociale netwerken Empty Re: Invloed van sociale netwerken

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 19.05.24 17:53