Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


    Word steeds ouder

    avatar
    Caspar


    Word steeds ouder Empty Word steeds ouder

    Bericht  Caspar 15.03.12 18:55

    Word steeds ouder, net als ik; het beste staat ons nog te wachten
    Uit: ‘Hedendaagse dialogen’, Lancet (1959)
    ----------------------------------------------------------
    Socrates: Ik ben blij te zien dat je weer op bent, Nestor. Mij werd vertel dat je longontsteking had.

    Nestor: Dat klopt, Socrates, maar mijn vriend Eryximachus hier heeft me er met zijn tovermiddelen weer bovenop geholpen. Je begrijpt,
    ik ben hem daar zeer dankbaar voor. Maar tegelijkertijd vraag ik me af of hij me daarmee wel echt een dienst heeft bewezen.

    Socrates: Hoezo?

    Nestor: Wel, vroeger noemde men longontsteking ‘de beste kameraad van de oude mens’, maar tegenwoordig is het niet meer de obool die
    men aan Charon moet betalen om vredig af te kunnen reizen. Ik ben bang dat Eryximachus me het leven gered heeft om mij op een later
    tijdstip een wellicht ernstiger kwaal te laten krijgen waarvoor hij misschien geen remedie meer heeft. Als ik een beroerte krijg met daar
    overheen nog eens een longontsteking zal hij mij toch weer willen behoeden voor de dood.

    Eryximachus: Dat spreekt vanzelf. Dat is ons artsen immers door Hippocrates voorgeschreven. En bovendien is het een puur religieus
    beginsel dat de arts alles moet doen om het leven zo lang mogelijk in stand te houden. Als we dat beginsel niet zouden huldigen, waar
    is dan de grens? Moeten we de jonge vrouw met een blindedarmontsteking niet helpen als wij weten dat zij over een paar jaar toch zal
    overlijden aan kanker?

    Nestor: Ik heb het niet over jonge mensen, Eryximachus, maar over oude. Je weet zelf toch dat jullie ziekenhuizen meer en meer bevolkt
    worden door oude mensen met pijnlijke en ongeneeslijke kwalen wier leven in eerdere instantie door de moderne geneesmiddelen gered is?

    Enthusiasticus: Niet alleen dat, Nestor, maar denk ook eens aan de paradoxale consequenties van je constatering. Immers, die oude mensen,
    die in feite niet meer nodig hebben dan goede verpleegkundige verzorging, beleggen langdurig kostbare ziekenhuisbedden en verhinderen
    daarmee de opname van jongere mensen, voor wie de kansen op genezing veel groter zijn.

    Eryximachus: Er is inderdaad niet voldoende opvang voor het steeds groter wordende aantal oude mensen, maar dat is eigenlijk een
    ander probleem. Het is nu eenmaal zo dat de vooruitgang op medisch gebied op sommige punten sneller gaat dan op andere. Waaraan wij
    op dit moment behoefte hebben is meer kennis en wetenschap over de oorzaken en preventie van ziekten op latere leeftijd. Pas dan zullen
    we in staat zijn niet alleen het leven zo lang mogelijk in stand te houden maar ook dat langere leven zo actief en gezond mogelijk te laten zijn.

    Socrates: Denk je werkelijk, Eryximachus, dat het ooit mogelijk zal zijn beroertes te voorkomen of kanker tevoorkomen of te genezen?

    Eryximachus: Daarvan ben ik overtuigd, Socrates, want in wezen zijn de oorzaken van beroertes en kanker niet zo verschillend van aard van
    de ziekten die hedentendage allang genezen of voorkomen worden. Het enige dat we nodig hebben is nog meer kennis omtrent fysiologische
    stoornissen om die vervolgens vòòr te kunnen zijn.

    Socrates: Betreft dat ook alle andere ziekten van de oude dag?

    Eryximachus: Ja zeker.

    Socrates: En overlijdt een menselijk wezen van pure ouderdom of alleen maar van een ziekte die hem in zijn ouderdom overvalt?

    Eryximachus: Voorzover wij weten alleen van dat laatste. Er zijn geen gevallen van oude mensen bekend waarbij de doodsoorzaak niet was
    te verklaren door een of andere ziekte of kwaal.

    Socrates: Met andere woorden, als de medische wetenschap zich maar eindeloos verder ontwikkelt zal de mens evenredig langer blijven
    leven? Of niet? Is het zelfs denkbaar dat het leven oneindig wordt?

    Eryximachus: Ja, theoretisch wel.

    Socrates: Maar help mij dan, Eryximachus, helderheid te verkrijgen over een vraag die mij zeer in verwarring brengt. Je zegt dat het een
    religieus principe is om het leven zo lang als mogelijk is te verlengen. Is de consequentie van die gedachte dan niet dat het even zo
    goed een religieus principe is om het leven te verlengen tot in het oneindige?

    Eryximachus: Die gedachtengang is logisch.

    Socrates: Maar wijst de religie ons er ook niet op dat dit aardse leven een voorbereiding is op een ander leven?

    Eryximachus: Ja, dat is zo.

    Socrates: Maar wie van de mensen zal dan het meeste kunnen wensen dat zijn leven tot in het oneindige zal voortduren? De gelovige mens die
    uitziet naar een ander, beter leven of de niet gelovige die alleen van dit ene aardse leven weet?

    Eryximachus: De niet gelovige mens.

    Socrates: Maar als het een religieus beginsel is dat een arts alle middelen die hem ten dienste staan gebruikt om het leven te verlengen,
    wordt dan de niet gelovige mens niet opgezadeld met een religieus beginsel, terwijl aan de gelovige mens de denkwijze van de niet
    religieuze wordt opgedrongen?

    Eryximachus: Dat zou je kunnen zeggen, ja.

    Socrates: Laten we verder gaan. Als we het leven verlengen en de dood uitstellen zal het aantal mensen op de wereld toenemen.

    Eryximachus: Dat is duidelijk, als er tenminste mensen geboren blijven worden.

    Socrates: In dat geval zal de wereldbevolking langzaam maar zeker en steeds sneller groeien. En als de oude mensen oneindig zouden
    blijven leven en we het aantal geboorten evenredig zouden beperken, zou de aarde dan niet bewoond worden door alsmaar dezelfde mensen, die
    alleen maar ouder en ouder worden?

    Eryximachus: Dat kan ik niet ontkennen.

    Socrates: Maar zitten we, denk je, wel op de goede weg om in overeenstemming te blijven met de ware religie? Of had je bij het genezen van
    Nestors longontsteking nog niet alle consequenties van je religieuze beginsel overwogen?
    ---------------------------------------------------------------
    Inzending van H. de Jager, patholoog-anatoom, Haarlem

      Het is nu 17.05.24 5:49