Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.

3 plaatsers

een zeeuwse voorjaarsdis

toqloq

een zeeuwse voorjaarsdis Empty een zeeuwse voorjaarsdis

Bericht  toqloq 28.03.09 18:27

Lamsschouder van een lam dat niet langer dan 6 weken van melk op gras over is .
    gegrild met alleen zout en peper op een houtvuur met veel rook van eiken en beuken en dan gestoofd in walnootolie, bier, zure room en wilde uienlook (kan je nu in het voorjaar dus plukken op de dijken in zeeland zilte uien heerlijk )
    Verse lamsoor (plantje wat op de schorren groeid en een soort zilte porselijn is ) met gekneusde walnoot.
    Zeekraal met gesmolten schapenkaas en warme kersen.
    verse frietjes gebakken in koolraadzaadolie en vers brood uit de houtoven.
    Een goede rijoja erbij .
    LEVE DE LENTE.
    toqloq

een zeeuwse voorjaarsdis Empty Re: een zeeuwse voorjaarsdis

Bericht  toqloq 28.03.09 18:30

En die haan mag ook wel oppassen als hij zo blijft kraaien isie de volgende .
    Mariakat
    Mariakat
    Admin

Bericht  Mariakat 28.03.09 18:34

Jammie, jammie.
    Zeker nu ik nog moet eten en honger heb.
    Het water loopt me nu letterlijk in de mond.
    Echt waar.
    Waar haal ik de ingredienten?
    Bij jou??????

Mariakat. lol!
    toqloq

Bericht  toqloq 28.03.09 20:06

koop ik gewoon bij de ah en jumbo en turkse slager.
    Halal vlees heb ik liever is vers en leeggebloed dat van new zeeland of de falklands is duur en maanden in de vreizer geweest niet leeggebloed bleh.
    lamsoor en zeekraal kan je ook gewoon in de winkel kopen hoor al pluk ik het meestal zelf .
    en de look wel die groeit op elke dijk in zeeland kijk naar ronde donkere sprieten en proef heb je zo door .
    Bij de aldi hebben ze potjes met kersen op water rusische een kleine kers maar wel heel smakelijk , vers is er nog niet .
    kersen rijpen niet in de schaal dus moet je rijp plukken .
    In schoten (antwerpen) niet zover toch is een geweldige groene slacher kost iets maar raad ik je aan.
    heeft kalfskoteleten waar je gek van word .
    Wij eten niet veel vlees maar als we dat doen dan wel groen.
    Meestal vis en gevogelte (onbespoten scharrel kip of wat ik zelf eh regel) eend is lekker .
    gerookte ganzenborst met armagnacsause enzo hihihi.
    Het vet gebruik ik om eend in te bakken verder is gans niet lekker erg trannig.
    Maar daar denkt mijn russel dan weer anders over.
    Ik doe dingen als chutnies maken van verwilderde appeltjes heerlijk met adelijke fazant.
    Probeer eens groene pruimen nog voor ze rijp zijn dus maak er een chutnie van met zeezout en limoensap honing een paar blaadjes pepermunt (te vinden in slootkanten) echt wow moet je wel maken en een maand of twee laten staan .
    Ik kook graag met home made en verse kruiden uit de natuur en kruidentuin .
    Ik maak ook een geweldige honingmosterd en vervolgens een gemarineerde ham ermee uit de oven.
    En dan heb je na het lezen van dit alleen komijnekaas in de ijskast och arme.
    toqloq

Bericht  toqloq 28.03.09 20:29

ps het kreeftenseisoen is begonnen he ook zoiets koop ik van de vissers hier missen ze een poot en dus niet geschikt voor de handel voor maar 5 euro.
    Ze bellen zelfs op als ze er weer wat hebben hihi.
    En verse zeebaars van de boot mijn lievelingsvisje.
    ik fileer ze en bak ze .
    En de koppen en graten maak ik een fond van voor viskroketjes met flinters gerookte zalm.
    Paling warm uit de oven ja het leven in zeeland is zo slecht nog niet als men maar de cristenen mijd die eten aleen spruitjes en pissen azijn.
    toqloq

Bericht  toqloq 28.03.09 20:39

kreeftensoep:
    maak een groentefond en kook de levende kreeft er tien minuten in.
    pel het vlees uit de staart en scharen maal de rest met wat groentefond in de blender geheel fijn .
    kook de schalen kortom alles 2 uur en voeg er dan verse kervel bij flambeer de soep met armagnac voeg er het gesneden vlees bij en serveer met een scheut room en voila.
    vers gebakken rozemarijnbrood en een goede witte bourgondieër erbij .
    Mariakat
    Mariakat
    Admin

Bericht  Mariakat 28.03.09 21:34

Woww
    Jij moet een bourgondisch kookboek schrijven.
    Alleen al de beschrijving maakt het kleurig en geurig.
    toqloq

Bericht  toqloq 29.03.09 22:52

Serieus koken is een art , meestal als ik kook heb ik geen honger meer en eet zelf een bite van alles .
    Maar geniet van de anderen die heerlijk eten.
    Ook vind ik het een uitdaging om met eerlijke produkten te koken , hoeveel mensen kunnen nog behoorlijk brood bakken of koken zonder de halffabrikaten van ah , maggie en knorr enzo.
    Koken kan ook een meditatie zijn , de zen van koken dus.
    Ook voel ik mij als een vis in het water als het over ervaringskennis gaat , ook koken is dat.
    Uit een kookboek koken is het net niet he word het weer een beetje van maggie en een beetje van jezelf.
    Ik zal je niet vermoeien met experimenten waar mijn kinderen het nog over hebben er gaat wel eens wat mis en dan is het cinees hihi.
    Pangaea
    Pangaea

Bericht  Pangaea 30.03.09 17:40

Inderdaad, ik krijg er honger van. Moet overigens nog lang wachten want ik ga pas rond achten uit eten!

Leren koken is misschien wel te vergelijken met leren leven.
    Je kunt het uit boekjes halen, maar dan heb je het nog niet geproefd.

Eet smakelijk!
    Pan

Gesponsorde inhoud

Bericht  Gesponsorde inhoud

Het is nu 16.11.24 21:49