Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


4 plaatsers

    Wie was deze meneer?

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Wie was deze meneer? Empty Wie was deze meneer?

    Bericht  Mariakat 28.03.09 14:28

    Wie was deze meneer? Zelfpo10


    Een bijzonder zelfportret.
    Het trof mij zo bijzonder, dat ik verbaasd was.

    Mijn eerste indruk:
    Het lijkt een eenzaam iemand, zittend op een brug, vastgehouden door een hand.
    (Een betere foto heb ik nog niet kunnen kopieren.)

    Maria
    avatar
    Caspar


    Wie was deze meneer? Empty Re: Wie was deze meneer?

    Bericht  Caspar 28.03.09 14:39

    zelfportret ? van wie?

    lijkt me eerder een plaatje uit een psychologische test.
    laat je fantasie de vrije loop.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Wie was deze meneer? Empty Re: Wie was deze meneer?

    Bericht  Mariakat 28.03.09 14:45

    Caspar schreef:
    laat je fantasie de vrije loop.

    Oke.
    Ga je gang.
    avatar
    Caspar


    Wie was deze meneer? Empty Re: Wie was deze meneer?

    Bericht  Caspar 28.03.09 17:11

    mijn fantasie is uitgeput, ik ga mijn onderbewustzijn raadplegen.
    mogelijk dat ik daar geestrijke drank voor nodig heb.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Wie was deze meneer? Empty Re: Wie was deze meneer?

    Bericht  Mariakat 28.03.09 18:17

    Proost, ik zit al aan de borrel. drunken
    We eten een beetje laat.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Wie was deze meneer? Empty Re: Wie was deze meneer?

    Bericht  Mariakat 29.03.09 23:03

    Het vervolg van: Wie was dit?
    ● Hoe was * als kind?
    Het gezin * was een dysfunctioneel (= slecht opvoedend) gezin.
    Het gezin bestond uit 2 zonen (* en *), 1 zus (*), een halfbroer (*) en een halfzus (*).
    De twee ouders waren constant thuis.

    *’s vader bekleedde vroeger een hoge ambtenaarsfunctie bij bevolking.
    Het was een gewoonte voor hem dat al zijn bevelen werden uitgevoerd, en dit verwachte hij dan ook van zijn kinderen. Deze gingen er echter niet altijd mee akkoord, met als gevolg dat er regelmatig hardhandige sancties (= lichamelijk geweld) volgden. Om deze reden vluchtte halfbroer* op zijn dertienjarige leeftijd van huis. Hij was de oudste van de kinderen en kwam het meeste in conflict met zijn vader. Hij keerde nooit terug naar huis.
    De vader van * was autoritair (= Hij wilde het alleen voor het zeggen hebben: iedereen moest luisteren en doen wat hij zei!).
    Zo kwam *, toen 7 jaar oud, op de plaats van de oudste van de kinderen (omdat zijn oudste broer het huis was ontvlucht). Hij werd nu slachtoffer van zijn vaders kordaatheid en brutaliteit.
    * vader was gewelddadig. En ook * had 'losse handjes'. Slaan werd goed gepraat: het was goed voor de opvoeding.
    Er werd zelfs ooit een familielid vermoord omdat deze gebrekkig was.
    * was een intelligent, erg lui kind zonder sociale vaardigheden; hij had erg veel moeite in het contact maken met anderen. Hij haalde veel kattenkwaad uit, en hij gaf toe dat hij een kwajongen was.


    * in zijn jeugdjaren

    Zijn moeder *, die al drie kinderen daarvoor had verloren, verafgoodde *, met alle fatale gevolgen van dien (overigens was de moeder van * de enige die hem geen opvallend kind vond).
    Zijn vader * en zijn moeder hadden heel erg tegengestelde karakters. Die karakters hebben * sterk beïnvloed!
    Zijn moeder was toegevend en dichtbij, zijn vader daarentegen hard en afstandelijk.
    Van zijn vader mocht hij bijvoorbeeld perse niet naar de kunstacademie!

    • Volgens een jeugdvriend was * een somber kind dat altijd en overal overhoop lag met alles en iedereen.
    ● En na zijn kinderjaren?
    Toen hij 16 jaar oud was (1903), overleed zijn vader. Hij voelde zich bevrijd, en ging een losbandig leven leiden.
    Hij droomde van roem.
    Maar na de dood van zijn vader ging het niet meer zo goed met hem. Hij werd zelfs van school gestuurd!
    Hij wilde nog steeds graag kunstschilder worden. Maar je moest wel 18 jaar zijn om toegelaten te worden tot die kunstacademie!
    Daarom begon hij thuis maar wat te tekenen, of hielp hij zijn moeder een beetje.
    Zijn moeder was altijd erg lief voor hem.

    • Naar *(plaatsnaam)
    Toen hij 18 was, ging hij naar * om kunstschilder te worden. Maar daar vonden ze zijn tekeningen niet goed genoeg.
    Maar zonder talent was * zeker niet, als je deze schilderijen bekijkt...

    Schilderij van *: W.
    Wie was deze meneer? H_schi10



    Schilderij van *: Burcht
    Wie was deze meneer? H_schi11


    ● Hoe ging het verder met hem?
    Toch bleef hij in * met een vriend.
    Niet lang daarna stierf zijn moeder aan borstkanker (1908). Hij was er vreselijk verdrietig over.
    Wel kreeg hij wat geld van zijn moeder, een kleine erfenis (= wat je nalaat/achterlaat voor je gezin, familie of anderen nadat je gestorven bent).
    Na de dood van zijn moeder verkocht * zijn werk op straat.
    Hij schilderde alléén landschappen, NOOIT mensen.
    Hij bleef de hele tijd door tekenen, maar werd telkens weer afgewezen.
    Hij dacht dat ie geweigerd werd, omdat verschillende commissieleden * waren.
    Door die afwijzing raakte zijn geld op, en kon hij de huur van zijn kamer niet meer betalen.

    • Zwerven
    Daarom moest hij op straat gaan rondzwerven. Hij kwam zelfs in een opvangcentrum voor daklozen.
    Hij kreeg steeds meer de pest aan * en vooral *, want die hadden altijd een goede baan.
    Hij kreeg een steeds duidelijkere mening. En hij pikte het gewoon niet dat iemand anders er een andere mening op na hield. Hij zat vol wrok (= haat), en was enorm eerzuchtig (= hij wilde eer en roem).
    avatar
    Caspar


    Wie was deze meneer? Empty Re: Wie was deze meneer?

    Bericht  Caspar 29.03.09 23:38

    mooi, deprimerend verhaal. prachtige schilderijen.
    aan het zelfportret kun je zijn stemming aflezen: eenzaamheid
    .
    avatar
    marmot


    Wie was deze meneer? Empty Re: Wie was deze meneer?

    Bericht  marmot 30.03.09 8:53

    Wie anders dan Adolf Hiller.

    Aan het zelfportret kan je het wel enigzins zien/herkennen.

    marmot
    avatar
    Caspar


    Wie was deze meneer? Empty Re: Wie was deze meneer?

    Bericht  Caspar 30.03.09 9:23

    Kassák ?
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Wie was deze meneer? Empty Re: Wie was deze meneer?

    Bericht  Mariakat 30.03.09 9:30

    Marmot.
    Idea Idea Idea
    Heb je hier ook over gelezen of kwam je er zelf op?
    Internet staat er bol van.

    Voor wie de Telegraaf heeft gelezen 26-3-2009
    http://www.telegraaf.nl/buitenland/3568943/__Zelfportret_Hitler_onder_de_hamer__.html?p=15,2

    do 26 mrt 2009, 11:52 Zelfportret Hitler onder de hamer
    AMSTERDAM - Een veilinghuis biedt een zelfportret aan van Hitler toen hij 21 was.

    De aquarel is gemaakt door de dictator in 1910. Hij was toen kunstschilder maar het lukte maar niet om door te breken. Hitler is twee keer geweigerd door de kunstacademie in Wenen, in 1907 en 1908. De academie vond dat hij te weinig talent had. Hitler tekende vanaf toen veel ansichtkaarten na en verkocht deze aan toeristen.

    In het zelfportret zit hij in bruine kledij op een stenen brug. Zijn gezicht is niet goed te zien - zo ontbreken neus, mond en snor - maar wel is duidelijk dat hij dromend voor zich uit kijkt. Boven het hoofd is een kruis getekend en de initialen A.H. Rechtsonder staat de handtekening van de Führer.

    In de Tweede Wereldoorlog dook het schilderij op. Het is een van de eerste zelfportretten van Hitler en wordt tijdelijk tentoongesteld voor het volgende maand onder de hamer gaat.

    Naast het zelfportret zijn nog twaalf andere schilderijen van Hitler te koop. Veelal schilderingen van bloemen. "Ongelofelijk dat iemand die zich toen interesseerde voor vredige objecten zo'n monster kan worden", meent een expert van het veilinghuis. Hij vindt de schilderijen 'amateuristisch' maar denkt dat het relatief toch veel geld kan opbrengen omdat er een 'toenemende fascinatie is' voor de persoon Hitler.

    De veiling vindt plaats op 23 april in het Britse Shropshire. De verwachte opbrengst ligt rond de tienduizenden euro's.

    Het origineel van mijn stukje, maar dan met naam en toenaam staat op de website:
    http://members.home.nl/keesdebrouwer/wereldoorlog_II/02_adolf_hitler.htm
    avatar
    Caspar


    Wie was deze meneer? Empty Re: Wie was deze meneer?

    Bericht  Caspar 30.03.09 9:48

    ik lees de verkeerde krant !
    Pangaea
    Pangaea


    Wie was deze meneer? Empty Re: Wie was deze meneer?

    Bericht  Pangaea 30.03.09 16:48

    Mariakat schreef:
    Wie was deze meneer? Zelfpo10


    Een bijzonder zelfportret.
    Het trof mij zo bijzonder, dat ik verbaasd was.

    Hoe kan het dat je hierdoor zo verbaasd ben, Maria?
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Wie was deze meneer? Empty Re: Wie was deze meneer?

    Bericht  Mariakat 30.03.09 17:49

    Om heel eerlijk te zijn Pan?
    Ik denk door bevooroordeeldheid. Embarassed
    Zonder zijn werken ooit gezien te hebben.
    Geen idee hebbend, wat zich voor zijn 20e jaar afgespeeld zou kunnen hebben.
    Geen excuus, maar gevoed door bevooroordeeldheid van anderen.

    Toongevend en 95% van de mensen vertegenwoordigend, zou deze "expert" zijn met zijn woorden.
    Ongelofelijk dat iemand die zich toen interesseerde voor vredige objecten zo'n monster kan worden", meent een expert van het veilinghuis. Hij vindt de schilderijen 'amateuristisch' maar denkt dat het relatief toch veel geld kan opbrengen omdat er een 'toenemende fascinatie is' voor de persoon Hitler.

    Ik heb met dit stukje bedoeld:
    Het geheel uit zijn verband te lichten, om te proberen objectief te zijn en te stimuleren (zo mogelijk) objectief te zijn.

    Juist door het onderwerp, waar nu op alle manieren op gereageerd wordt:
    .Psychose, wel of niet verantwoordelijk voor daden.

    Als wij geen van allen het vervolg van zijn leven en zijn daden zouden kennen, zouden we er waarschijnlijk anders tegenaan gekeken hebben.
    Niet tegenover zijn daden, maar we zouden meer begrijpen van het ziekelijke van zijn geest.
    Pangaea
    Pangaea


    Wie was deze meneer? Empty Re: Wie was deze meneer?

    Bericht  Pangaea 30.03.09 18:26

    Mariakat schreef:Om heel eerlijk te zijn Pan?
    Ik denk door bevooroordeeldheid. Embarassed
    Zonder zijn werken ooit gezien te hebben.
    Geen idee hebbend, wat zich voor zijn 20e jaar afgespeeld zou kunnen hebben.
    Geen excuus, maar gevoed door bevooroordeeldheid van anderen.

    Maar dat is toch geen schande Maria?
    We worden toch allemaal geindoctrineerd door de maatschappij?

    Ik kan nog goed herinneren dat ik in de brugklas een verhaal te lezen kreeg van Ronald Dahl.
    Dat ging over een klein en ziek jongetje in een arm miliueu begin van de 20e eeuw. Dat jongetje moest strijden voor zijn leven en ging telkens bijna dood. Je kreeg medelijden met dat jongetje totdat je aan het einde zijn naam viel. Adolf Hitler. Je begrijpt wel dat dan in een keer je medelijden omdraaide tot afschuw en je wensde dat jongetje een kort leven toe. Die naam staat (nog steeds) gelijk aan Lucifer of Satan.

    Mariakat schreef:Ik heb met dit stukje bedoeld:
    Het geheel uit zijn verband te lichten, om te proberen objectief te zijn en te stimuleren (zo mogelijk) objectief te zijn.

    Juist door het onderwerp, waar nu op alle manieren op gereageerd wordt:
    .Psychose, wel of niet verantwoordelijk voor daden.

    Als wij geen van allen het vervolg van zijn leven en zijn daden zouden kennen, zouden we er waarschijnlijk anders tegenaan gekeken hebben.
    Niet tegenover zijn daden, maar we zouden meer begrijpen van het ziekelijke van zijn geest.

    Dat is helder, Maria.

    Het lijkt mij ook duidelijk dat zodra je van iets walgt, je daar geen helder begrip meer kan vormen of de hoe en waarom die situatie heeft mogen plaats vinden.

    Gesponsorde inhoud


    Wie was deze meneer? Empty Re: Wie was deze meneer?

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 08.05.24 3:14