Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


3 plaatsers

    Wegwerpmaatschappij

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Wegwerpmaatschappij Empty Wegwerpmaatschappij

    Bericht  Mariakat 10.12.10 14:36

    Dit las ik:
    Als voorbeeld van wat ik oa. bedoel met wegwerpmaatschappij en de bijna verplichting om eraan mee te werken, als je niet helemaal van gisteren (20 jaar geleden) wil zijn.

    ------- schreef:
    *********** schreef:ik heb helemaal niks met mobieltjes, en voor de leuk hoef ik er niet 1.
    Tegenwoordig hoort het er zo bij lijkt het wel, veel mensen vinden het maar vreemd als je niet zo'n ding hebt.
    Vaak heb ik zelfs een hekel aan mensen, die er eentje hebben en me constant lastig vallen met hun fotootjes en het laten zien van alle mogelijkheden, waar ik geen enkele behoefte aan heb.

    Ik kan dan moeilijk zeggen dat hun pas verworven "speeltje" me geen lor interesseert.

    **** schreef:Het kan handig zijn in gevallen van nood of iets dergelijks maar we hadden het vroeger ook niet en toen ging ook alles gewoon door.
    Het is met alle apparatuur zo dat als je het eenmaal hebt lijk je niet meer zonder te kunnen.
    Gelukkig kan ik wel zonder
    Gewoon een simpele GSM waarmee ik kan telefoneren als ik niet thuis ben, met een adressen lijst en een voicemail, is alles wat ik wil.

    3 jaar geleden was mijn oude GSM op.
    Vanwege het feit, dat de te vervangen batterij niet meer in de handel was en moest ik een heel andere nieuwere lichting GSM nemen of kopen.
    Ik weet nu nog niet, hoe ik hem moet bedienen. :schamen:

    Waarschijnlijk is mijn huidige binnenkort ook weg, omdat de batterijen het dan niet meer doen. (vervangen kan tegenwoordig ook niet meer, omdat er nu weer andere types zijn).
    Ik heb nu al schrik, wat ik nu weer aan moet schaffen of erbij krijg bij mijn abonnement, waarvoor ik toch zoveel betaal dat ik de nieuwe zelf betaal.
    Ik vrees, dat ik dan toch naar naar een "knoppencursus" zal moeten.

    Wanneer heb ik weer keuze?
    Niet om het geld, maar gewoon, omdat ik niet meer wil dan het voor mij noodzakelijke en vanwege het bedieningsgemak?
    En omdat ik steeds meer een hekel gaat krijgen aan deze wegwerpmaatschappij.
    avatar
    Caspar


    Wegwerpmaatschappij Empty Wastemakers

    Bericht  Caspar 10.12.10 20:44

    Door Vance Packard is in 1960 een boek geschreven over de consumptiemaatschappij
    "The Wastemakers" (in het nederlands vertaald: "De afvalmakers")
    Het ging, toen nog, voornamelijk over het amerikaanse consumentengedrag en over
    de stimulans die er uitging van productiemaatschappijen om verbruik op te drijven.

    't Is onderhand tijd voor een nieuwe uitgave.(misschien is die er al ?)
    avatar
    marmot


    Wegwerpmaatschappij Empty Re: Wegwerpmaatschappij

    Bericht  marmot 11.12.10 13:27

    Als we niets ( hoeven te )vernieuwen krijgen we lekker veel snipperdagen. Rolling Eyes


    marmot
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Wegwerpmaatschappij Empty Re: Wegwerpmaatschappij

    Bericht  Mariakat 11.12.10 14:10

    Inderdaad.
    Steeds weer nieuwe produkten produderen houdt wel het werk in het land.

    Maar ik meen me nog te herinneren, dat we dachten met de automatisering, ook minder werkuren nodig te hebben om de produkten, die we nodig hebben te produceren en dat we dus korter zouden kunnen gaan werken.
    Maar de race om "het hebben" en "het kopen "is niet verminderd.

    Daarom zullen we toch moeten werken om het meerdere geld, dat we nodig hebben om de meerdere zinloze produkten te kopen, te verdienen.

    Ik heb een paar jaar als zelfstandige slechts een half inkomen gehad.
    Ik kwam die tijd uitstekend door zonder mijn handje te gaan ophouden.
    Maar daar moet ik bijzeggen, dat ik toen alleengaander was en dus geen gezeur aan mijn kop had van gezinsleden die "meer wilden hebben".

    Eerlijk is eerlijk.
    Als je het iedereen naar de zin wil (of moet) maken, wordt het moeilijker.

    Gesponsorde inhoud


    Wegwerpmaatschappij Empty Re: Wegwerpmaatschappij

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 20.05.24 18:40