Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.

2 plaatsers

Soylent green.

Mariakat
    Mariakat
    Admin

Soylent green. Empty Soylent green.

Bericht  Mariakat 25.10.10 18:54

Anderhalf uur, dus de hele film te zien op Google video.
    Alleen engels.

Soylent GreenSoylent Green is een dystopische sciencefictionfilm uit 1973 onder regie van Richard Fleischer. Het verhaal is losjes gebaseerd op het boek Make Room! Make Room! van Harry Harrison, dat gaat over overbevolking en alle bijkomende problematiek, euthanasie en kannibalisme.

Soylent Green Won onder meer een Saturn Award voor beste sciencefictionfilm en een Nebula Award voor beste dramatische opvoering. De film werd tevens genomineerd voor een Hugo Award in laatstgenoemde categorie.

Verhaal
    Leeswaarschuwing: Onderstaande tekst bevat details van de plot en/of de afloop van het verhaal.
    Het is het jaar 2020 en New York is met 40 miljoen inwoners zwaar overbevolkt. Voedsel als groente, vlees en fruit zijn schaars en extreem duur, evenals luxe producten zoals zeep en schoon warm water. Het overgrote deel van de bevolking is arm en eet alleen in fabrieken gemaakte soylent, gemaakt door 'Soylent Incorporated'. Soylent bestaat in de vormen rood, geel en - het zeldzame want kwalitatief beste - groen. Het is smaak- en geurloos, in oplopende mate voedzaam en wordt verkocht als kleine vierkante wafeltjes.
    Tot zover het begin van de inhoud.

Soylent Green Regie: Richard Fleischer
    Script: Harry Harrison (roman)
    Stanley R. Greenberg (script)
    Hoofdrollen:
    Charlton Heston
    Edward G. Robinson
    Leigh Taylor-Young
    Joseph Cotten
    Chuck Connors
    Distributie: Metro-Goldwyn-Mayer
    Genre: sciencefiction
    Soylent Green
    Socrates
    Socrates

Soylent green. Empty Re: Soylent green.

Bericht  Socrates 27.10.10 22:54

Harry Harrison, geweldige schrijver. Ik las dit boek toen ik een jaar of 11, 12 was. Geweldige tijd. Ik las alles wat los en vast zat. Met name SF, maar ook FF zoals LOTR. H.G. Wells, George Orwell, Olaf Stapledon, Roger Zelazny, Frank Herbert, A.E. Vogt, Kurt Vonnegut, Robert Heinlein, Isaac Asimov, Aldous Huxley, Jack Vance, Usula Le Guin, Felix Thijssen (de serie rond ruimteverkenner Mark Stevens), Douglas Adams (Het Transgalactisch Liftershandboek), John Wyndham, Brian W. Aldiss, Theodore Sturgeon, Arthur C. Clarke, Larry Niven, J.G. Ballard, Philip José Farmer, Alfred Bester, Poul Anderson, H.P. Lovecraft (geen echte SF maar wel brein-verleggend), L. Sprague de Camp, Ray Bradbury, Stanislaw Lem, Michael Moorcock en natuurlijk de Grote Meester: Philip K. Dick.

Het mag geen verbazing wekken dat een van de allereerste space-rock groepen Hawkwind mijn favoriete band werd:

Soylent green. B3469aca80418210069d0fc276fdcd5e_full

Een verhaal en film die wel aansluit bij Soylent Green is Logan's Run gebaseerd op het boek van William Francis Nolan. Dit boek heeft indertijd veel indruk op me gemaakt.

Een boek wat ook veel indruk op me maakte en indertijd ook bij de SF boeken werd ingedeeld is Ratman's Notebook van Stephen Gilbert. Socrates speelt in dat boek een grote rol ...
    Mariakat
    Mariakat
    Admin

Bericht  Mariakat 27.10.10 23:45

Socrates schreef:
    Een verhaal en film die wel aansluit bij Soylent Green is Logan's Run gebaseerd op het boek van William Francis Nolan. Dit boek heeft indertijd veel indruk op me gemaakt.
    Als ik heel diep in de krochten van mijn geheugen graaf, dan komen er toch wel enkele bekende beelden over deze film.

Eigenlijk best wel actueel.
    Zeker nu er zoveel te doen is om het gegeven, dat als de rest van de wereld dezelfde ontwikkeingen en voordelen ervan wil genieten als de westerse wereld nu doet, het toch wel zal blijken dat ons planeetje daar een beetje klein voor is.

Gesponsorde inhoud

Bericht  Gesponsorde inhoud

Het is nu 17.11.24 3:40