Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


3 plaatsers

    Apple as a religion

    Pangaea
    Pangaea


    Apple as a religion Empty Apple as a religion

    Bericht  Pangaea 04.10.10 14:14

    Apple as a religion
    Looking for a New Religion?
    Apple Gives Dose of the Divine.


    Next time you're in need of a spiritual pick-me-up, maybe you should forego the traditional houses of worship and seek out the technophile's temple instead: the Apple Store.

    According to two academics at Texas A & M University, Apple products aren't just consumer-friendly, sexy gadgets, but instruments of the divine.

    Apple could offer a religious-like experience. It could basically perform the same role in people's lives that being part of a religious community could, at one time," said Heidi Campbell, a communications professor who co-wrote an academic paper exploring the religious myths and metaphors surrounding the tech giant and its larger-than-life founder and CEO, Steve Jobs.

    In "How the iPhone Became Divine," which was published in a new media journal earlier this summer, Campbell and her colleague Antonio La Pastina look at Apple customers as religious devotees.

    Uit: abc news
    Pangaea
    Pangaea


    Apple as a religion Empty Re: Apple as a religion

    Bericht  Pangaea 04.10.10 14:15

    De iphone wordt hier en daar ook al als de 'jesus phone' genoemd.

    http://computer.yourdictionary.com/jesus-phone
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Apple as a religion Empty Re: Apple as a religion

    Bericht  Mariakat 04.10.10 18:07

    Als zo nieuws wordt gelezen en herschreven, krijg je de raarste uitspraken.

    Kijk even verder.
    According to two academics at Texas A & M University, Apple products aren't just consumer-friendly, sexy gadgets, but instruments of the divine.

    Hier zit een link onder.
    Hiermee kom je op:
    God? There's an App for That
    In the early evening quiet of her apartment, the young woman took the neatly folded prayer mat from its place on the shelf alongside her English copy of the Quran and prepared herself to pray.

    A man speaks on his cellphone in an undated photo. Millions of people have downloaded apps available to ease the daily prayer rituals for Muslims, Christians, Buddhists and Jews, among others.
    (Digital Vision/Getty Images)With the sun having just dipped below the horizon for evening, the slow, solemn call to prayer filled the room with the Arabic chant:

    God is most great. God is most great.
    God is most great. God is most great.

    In Muslim communities and countries the world over, sounds like these echo over community loud speakers six times a day, signaling to the faithful that it's time to break from work or other routines to pray. But here in her bedroom, the call to prayer sounds not through a community loudspeaker, but through the small speaker on the young woman's iPhone.

    She is among millions of people who have downloaded apps available to ease the daily prayer rituals for Muslims, Christians, Buddhists and Jews, among others. The apps provide users a way to access their religion in a multitude of ways through technology.

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Apple as a religion Empty Re: Apple as a religion

    Bericht  Mariakat 04.10.10 18:29

    Dit wordt inderdaad vrij agressief gebruikt in diverse instanties, die de I phone als wonder van technologie verwelkomen om hun geloof en ook ideologiën te verspreiden.
    Van God gezonden.

    Ook diverse satirische programma's en sites zijn hier ingesprongen.
    Ik denk dat Apple hier heel happy mee is Very Happy
    Pangaea
    Pangaea


    Apple as a religion Empty Re: Apple as a religion

    Bericht  Pangaea 04.10.10 19:46

    Het lijkt mij dat je dit met een knipoog moet benaderen.
    Hoewel als ik naar sommige van mijn vrienden kijk, dan kan ik bij hen gelukszalige gevoelens bespeuren in hun beleving van Apple-producten.
    Nouja, heel kort dan. Ze moeten dan weer in de rij staan voor de volgende generatie gadgets zoals iphones of ipads of wat dan ook. Wink
    Socrates
    Socrates


    Apple as a religion Empty Re: Apple as a religion

    Bericht  Socrates 19.10.10 8:45

    Aangezien het zogenaamde goddelijke en dus religie (het dienen van het goddelijke, leven in overeenstemming met de goddelijke orde) eigenlijk niet meer betreft dan informatie uitwisseling/verwerking, snijdt het e.e.a. meer hout dan de bedenkers vermoedelijk zelf beseffen.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Apple as a religion Empty Re: Apple as a religion

    Bericht  Mariakat 19.10.10 11:43

    Socrates schreef:.......niet meer betreft dan informatie uitwisseling/verwerking......
    Ik denk dat ik je verkeerd begrijp, want ik vind dit een heel vreemde opvatting.
    Kun je dat wat nader omschrijven
    Socrates
    Socrates


    Apple as a religion Empty Re: Apple as a religion

    Bericht  Socrates 19.10.10 18:08

    Waarom vind je dat een heel vreemde opvatting?
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Apple as a religion Empty Re: Apple as a religion

    Bericht  Mariakat 19.10.10 18:43

    Mariakat schreef:
    Socrates schreef:.......niet meer betreft dan informatie uitwisseling/verwerking......
    Ik denk dat ik je verkeerd begrijp, want ik vind dit een heel vreemde opvatting.
    Kun je dat wat nader omschrijven
    Ik vind religie toch wel wat meer dan informatie uitwisseling/verwerking.
    Daarom mijn vraag of je deze zin wat kunt toelichten.
    Hoe jij dat ziet, bedoel ik.
    Socrates
    Socrates


    Apple as a religion Empty Re: Apple as a religion

    Bericht  Socrates 19.10.10 22:50

    Mensen doen een hoop dingen. Levende wezens in het algemeen doen veel dingen. Wat m.i. wezenlijk is aan leven, en eigenlijk aan de hele werkelijkheid zoals die zich aan ons voordoet, is informatie verwerking (ik bedoel dit zoals dit in de vrij nieuwe wetenschap van de informatie theorie bedoeld wordt, dit is ook mijn vakgebied). Als een mens eet, is dat informatie verwerking. In dat geval komt er ook verwerking van materie bij kijken, maar ook die materie is in feite niets anders dan een configuratie van energie, een energie patroon, en dit patroon herbergt in feite informatie. Heel abstract gezien, kan je het hele universum zien als een oneindige reeks energie patronen die met elkaar interactie aangaan (vroeger of later).

    Religie betreft volgens mij de notie van mensen dat ons universum 'geregeerd' wordt door patronen, door een ordening van energie. Bepaalde energie patronen noemt men goden, engelen, demonen, hemel, hel, enzovoorts. Religie betreft met name de geestelijk patronen in ons leven en wereldbeeld. Het draait in feite allemaal om een bepaalde informatie verwerking. Die goden, of een monotheïstische god, is een drager van informatie, het is een beeld wat mensen gecreëerd hebben om daarmee een bepaald idee aan elkaar over te dragen. Zo is een schilderij niet het beeld en idee wat de kunstenaar wil overdragen, het is slechts de materiële drager ervan. Dus de mens heeft zijn cultuur, zijn moraliteit, zijn idee van hoe de werkelijkheid in elkaar zit, getransponeerd op bepaalde dragers. Dit zijn de religieuze concepten als god/goden, verlossers, engelen, demonen, hel, hemel, enzovoorts.

    Misschien dat dit iets verduidelijkt waarom ik spreek van informatie verwerking als het religie aangaat.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Apple as a religion Empty Re: Apple as a religion

    Bericht  Mariakat 19.10.10 23:42

    Ik denk dat ik nu een beetje begrijp van wat jij bedoelt.
    Dit is dus hoe jij religie ziet.
    (Aub. verbeter me als ik het niet goed interpreteer)

    Maar is dat hoe mensen die zelf religieus zijn religie zien?
    Buiten dat...
    Ik zou niet graag samen met mijn hele wezen, mijn denken en bestaan gereduceerd worden tot enkel wat info.
    Want zo lijkt het, als het is zoals jij uitlegt.

    Ik denk, dat alle verschillende dingen en ideeën die bestaan, er toch zijn bij de gratie van de verschillende materialisaties van die info.

    Daar zit toch denk ik de waarde van mijn leven.
    Hoe verhouden zich die materialisaties van die info, zich tot de werkelijkheid van mijn bestaan?
    Wat doen zij met mij en in hoeverre heb ik daar zeggenschap over?

    Ik ben nu maar wat aan het brainstormen aan de hand van de info die ik van jou kreeg.
    En ik moet zeggen, als ik dit terug lees, ik er zelf haast geen touw aan vast kan knopen. Suspect



    Socrates
    Socrates


    Apple as a religion Empty Re: Apple as a religion

    Bericht  Socrates 20.10.10 10:15

    Volgens mijn definiëring zijn alle mensen religieus. Mensen die zichzelf religieus noemen zien religie over het algemeen heel anders. Uiteraard wil je niet gereduceerd worden tot enkel een bepaald energie patroon. IJdelheid der ijdelheden, alles is ijdelheid. We betekenen niets. De aarde betekent niets. Het hele bestaan/universum betekent niets. Alles is een 'dans' om het 'dansen'. Geen zingeving, geen nut, geen doel, anders dan te zijn.

    Een mens, zijn daar zijn, zijn manifestatie als een geheel van zijn emoties, gedachten en handelingen, vergelijk ik graag met een muziek instrument. De materiële gestalte van de mens is het instrument. De eeuwige, 'dat wat god genoemd wordt', speelt zijn/haar/het spel op dat instrument. Het spel van elk afzonderlijk instrument is onze persoonlijkheid. Onze samenleving de partituur. Instrumenten geschapen uit energie die een deel is van datzelfde eeuwige. Elk instrument heeft zijn eigen klank(kleur) en is net zo vergankelijk als een 'echt' instrument.

    Dat klinkt misschien nihilistisch. Klopt. Toch verhinderd me dat niet om een redelijk normaal leven te leven.

    Gesponsorde inhoud


    Apple as a religion Empty Re: Apple as a religion

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 02.05.24 2:13