.Mijn vader
Toen ik de intensive care van het Royal London Hospital binnenliep om
mijn vader te bezoeken, kreeg ik het angstige gevoel dat ik te laat was
gekomen. Hij lag met gespreide armen en benen op het ziekenhuisbed,
met zijn mond griezelig opengesperd, en de vele machines waaraan hij
was verbonden, zagen er dreigend uit. Ze piepten en tikten, en de snel
stijgende of dalende lijntjes op de monitoren leken onmiskenbaar af te
tellen naar zijn dood.
‘Abeh!’ schreeuwde ik zo hard ik kon. ‘Abeh, ik ben het, Ayaan!’
Ik kneep in zijn hand en kuste ongerust zijn voorhoofd. De ogen van
mijn vader schoten open. Hij glimlachte, en de warmte van zijn blik en
van zijn glimlach vulde de hele zaal. Ik legde mijn hand in zijn rechterhand.
Hij kneep erin en probeerde te spreken....
Toen ik mijn vader in 1992 in Nairobi verliet, was hij een sterke, vitale
man. Hij kon fel zijn, angstaanjagend zelfs – een leeuw van een man, een
geboren leider. In mijn jeugd was hij mijn meester, mijn held, iemand
wiens afwezigheid vragen opriep, naar wiens aanwezigheid ik verlangde,
wiens goedkeuring alles voor me betekende en wiens woede ik vreesde.
Lees verder in dit hoofdstuk, waarin Ayaan haar laatste bezoek aan en afscheid van haar vader beschrijft.
Fragment uit Nomade
NIEUWS |
‘Nomade’ verschijnt in Denemarken en Engeland (9-5-2010) Onlangs zijn de Deense editie en de Engelse editie van Nomade van [url=http://www.augustus.nl/result_auteur.asp?auteur=Ayaan Hirsi Ali]Ayaan Hirsi Ali[/url] verschenen. In Engeland stond in de Guardian een groot interview met Ayaan Hirsi Ali. Lia van Bekhoven, correspondent in Londen, twitterde: ‘Groot interview met en superglamorous foto’s van Hirsi Ali in bijlage Guardian. En op omslag. Vanwege "provocerend nieuw boek". Nomade is tot nu toe al verkocht naar 12 landen. Op 18 mei volgt als eerste de Amerikaanse editie. Uitgeverij Augustus had in maart dit jaar de primeur met de Nederlandse editie van Nomade. Lees hier het eerste hoofdstuk uit het boek. In Denemarken gaf Ayaan een groot televisie-interview bij DR2 Deadline 2. Tevens mocht zij hier, uit handen van de Deense krant Jyllands Posten, de Prijs voor de Vrijheid van Meningsuiting in ontvangst nemen. De prijs werd in 2006 door de krant ingesteld, nadat deze een jaar tevoren in opspraak was gekomen vanwege de publicatie van spotprenten van Mohammed. Ayaan verdiende de prijs, in de woorden van hoofdredacteur Jørn Mikkelsen, ‘voor [haar] onwrikbare opvatting dat het ’t waard is, om te vechten voor je standpunten’. |