Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


5 plaatsers

    Het jaar 3000

    Parsam
    Parsam


    Het jaar 3000 Empty Het jaar 3000

    Bericht  Parsam 24.03.09 10:10

    Wanneer wij nu aan het jaar 3000 denken, dan verwachten wij dat er dan nog steeds mensen zullen zijn, een beetje gelijkaardig als wij nu. Denken we gewoon aan het jaar 1000, en de mensen die van daaruit aan 2000 dachten hebben grotendeels gelijk, al zijn er dus wel merkwaardige evoluties geweest. Gelijk: mensen vormen nog steeds koppels man en vrouw, vormen een gezin, leven nog steeds in staten, die af en toe onder mekaar vechten. Ze bedrijven nog steeds handel, hebben nog steeds gebedshuizen, hoewel... er is één en ander veranderd ( TV, vliegtuigen, computers etc...)

    Het jaar 3000 lijkt minder zeker, door de vervuiling van onze biotoop en de daaruitvolgende opwarming etc. Door de mogelijkheid van het gebruik van nucleaire wapens

    De mens als groep is eigenlijk in de loop van de geschiedenis geëvolueerd naar een grotere individualisering. Politiek is het inderdaad nogal veranderd. De groep kent de individuële mens beslissingsrecht toe. Iedereen, gekomen tot "de jaren van verstand" wordt erkend als autonoom beslissend, kiest met voor iedereen gelijke stem, zijn regering. In principe geeft men die gelijkheid aan iedereen, hoewel mensen in concreto, - niet juridisch, moreel, of filosofisch - niet volledig gelijk zijn. Sommigen kunnen, gewoon feitelijk, niet zelf een oordeel vormen, en volgen degeen die toevallig op hun weg komt. Er is ook allerlei psychologische of zelfs soms spiritistische beïnvloeding, die de stelling van autonome stellingname voor iedereen op de helling zet.

    Wijzelf, individueel, zullen zeker het jaar 3000 niet halen, maar haalt de mens het wel, in de vorm zoals hij nu is?

    Parsam
    Tomas
    Tomas


    Het jaar 3000 Empty Re: Het jaar 3000

    Bericht  Tomas 24.03.09 12:31

    Denken in termijnen van duizend jaar is weer eens wat anders dan in miljoenen jaren. Verleden en toekomst liggen dichter bij elkaar en wie weet gaat men inzien dat vliegtuigen en computers toch niet zo zaligmakend zijn als wat men had gedacht.

    Tomas
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Het jaar 3000 Empty Re: Het jaar 3000

    Bericht  Mariakat 26.03.09 0:05

    En toch denk ik dat de mens in het jaar 3000 nog zal bestaan.
    In wat voor vorm (wel of niet veel geevolueerd) en in wat voor leefklimaat is de vraag.

    Ik vermoed, dat er in die 1000 jaar wel minstens 1 periode zal komen van een algeheel verval.
    Om wat voor reden dan ook.
    Maar de mens zal daar als soort altijd weer uit weten te krabbelen.
    En evenzoveel keren zal er een nieuwe wereld op aarde ontstaan.

    Waarheen we gaan?
    Eigenlijk ben ik stiknieuwsgierig.

    Maria
    avatar
    Caspar


    Het jaar 3000 Empty Re: Het jaar 3000

    Bericht  Caspar 26.03.09 16:10

    een inschatting maken hoe de wereld er over 1000 jaar uit zal zien lijkt me onmogelijk.
    technologisch hebben we enorme sprongen gemaakt. en het is te verwachten dat er
    nog veel te gebeuren staat.
    het welzijn van de mensheid zal afhangen van conflict- en klimaatbeheersing.

    wait and see.
    Pangaea
    Pangaea


    Het jaar 3000 Empty Re: Het jaar 3000

    Bericht  Pangaea 29.03.09 21:58

    Volgens mij is er in de afgelopen 1000 of 2000 jaar niet veel veranderd. En in de komende 1000 jaar zal er ook weer niet veel veranderen (als het aan de mens ligt).

    Waarom zouden we? Het is toch goed zo? Question
    avatar
    Caspar


    Het jaar 3000 Empty Re: Het jaar 3000

    Bericht  Caspar 31.03.09 15:53

    [quote="Pangaea"][color=red]Volgens mij is er in de afgelopen 1000 of 2000 jaar niet veel veranderd. En in de komende 1000 jaar zal er ook weer niet veel veranderen (als het aan de mens ligt).
    Waarom zouden we? Het is toch goed zo?[/color] :?:[/quote]

    --------------------------------------------------------------------------------------------
    't is maar net wat je "goed" belieft te noemen.

    De wereldbevolking groeit van de huidige 6,7 miljard naar 9,2 miljard mensen in 2050.
    Dat staat in het jaarlijkse rapport van het bevolkingsfonds van de Verenigde Naties, dat
    op 12 november 2008 werd gepubliceerd.
    (in 1800 waren er ca 1 miljard en in 1927 ca 2 miljard mensen)

    Op dit moment is het aantal mensen op aarde overigens al ruim 30 keer groter dan (biologisch)
    van een alleseter van ons formaat verwacht zou mogen worden.

    we zijn dan nog lang niet aan het jaar 3000. ik denk dat de mensheid alle zeilen bij moet zetten
    v.w.b.voedselvoorziening en klimaatbeheersing.
    en met de toename van de bevolking groeien de conflicten in aantal.
    en conflicten vookómen en beheersen moet nog geleerd worden.
    Parsam
    Parsam


    Het jaar 3000 Empty Re: Het jaar 3000

    Bericht  Parsam 02.04.09 11:06

    Wanneer men aan het jaar 3000 denkt, extrapoleert men meestal vanuit wat er nu is. Er is nu strijd om het behoud, en om de meeste grondstoffen etc, en men veronderstelt dus dat dit gewoon zo verder zal gaan, en dat het dan ook normaliter noodlottig moet eindigen ( de voorraden geraken uitgeput, de massa mensen wordt te groot...)

    Is de toekomst gewoon extrapolatie? Miljoenen jaren waren het allemaal dieren, en daar ontstond toen (ineens?) het bewuste dier, de mens, die in enkele millennia tijd het "aanschijn" van de aarde grondig omwoelde.

    Is het mogelijk dat ook in de volgende eeuwen een andere grondige "mutatie" komt. Er zijn veel krachten in de huidige mens die nauwelijks worden ontgonnen, integendeel zelfs, ze worden argwanend onderdrukt.

    Misschien komt de mens ooit helemaal los van dat oude agrarisch bestaan, met de daaraan verbonden strijd om grondstoffen en territorium. Misschien wordt het toch ooit nog iets helemaal anders.

    Iets dat soms in "gewijde" geschriften lijkt voorspeld???

    Parsam
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Het jaar 3000 Empty Re: Het jaar 3000

    Bericht  Mariakat 02.04.09 12:40

    Parsam schreef:
    Misschien komt de mens ooit helemaal los van dat oude agrarisch bestaan, met de daaraan verbonden strijd om grondstoffen en territorium. Misschien wordt het toch ooit nog iets helemaal anders.

    Iets dat soms in "gewijde" geschriften lijkt voorspeld???

    Mi.
    Zolang de mens aan materie is gebonden, zal hij niet los komen van zijn zoektocht naar grondstoffen.

    Daarbuiten, denk ik dat hij kan evolueren, naar een meer perceptief wezen.
    Ik ben stiknieuwsgierig, wat hij zal ontdekken, als hij meer zintuigen zou hebben.
    Veel dieren hebben andere zintuigen ontwikkeld, dus waarom zou de mens ook niet daarnaar toe kunnen evolueren.
    Dat dit binnen een tijdsbestek van 1000 jaar zal gebeuren is echter zeer onwaarschijnlijk.

    Afhankelijk van grondstoffelijkheid zal hij blijven.
    De "gewijde" geschriften" hebben het, naar ik begrepen heb, toch veelal over onstoffelijkheid.

    Maar wie weet, hoeveel van deze zg. onstoffelijkheden, zullen er stoffelijk blijken te zijn.
    De afgelopen decennia in versneld tempo, wat in de afgelopen eeuwen al een aanzet had, zijn zoveel zg. onstoffelijkheden gebleken van fysische oorsprong te zijn.
    Moderne techniek heeft duidelijk, en zichtbaar gemaakt, wat zintuigen niet kunnen waarnemen.
    Wie weet wat de techniek ons nog aan wetenswaardigheden zal brengen.

    Dat mensen zelf kunnen evolueren, als we geduldig genoeg zouden zijn om daar achter te kunnen komen, tot wezens met meer zintuigen, kan ik wel inkomen.

    Onafhankelijk van stoffelijkheid, lijkt mij onmogelijk.
    Dan hebben we het toch over heel iets anders.
    avatar
    Caspar


    Het jaar 3000 Empty Even geduld

    Bericht  Caspar 02.04.09 16:55

    Het leven is alleen achterwaarts te begrijpen,
    maar we zullen het voorwaarts moeten leven.
    ................................................Kierkegaard

    om nu vooruit te kijken naar het jaar 3000 moeten we ons realiseren hoe het de
    laatste millennia gegaan is. en dan verwacht ik een heel, heel moeizame vooruitgang.
    kunnen we boven onze instincten uitgroeien ?

    Maria is nieuwsgierig naar nieuwe zintuigen, maar die zijn er al :
    electronenmicroscoop, CT-scan, MRI-scan, ruimtetelescoop, ruimtesondes,
    communicatiesatellieten, DNA-analyses enz. enz.
    ze zijn alleen nog niet in ieder mens ingebouwd. komt nog.

    maar wat te denken van de mobiele telefoon die aan ieder oor hangt,
    en wat te denken van de wereldwijde communicatie via telefoon,
    televisie en computer. hoe verloopt de invloed van internet.

    't is toch bijna zo dat de aarde één groot dorp wordt met een enorm
    aantal mensen die allemaal gevoed en gekleed willen worden en deel
    willen hebben aan een mogelijke welvaart en zonder angst willen leven.

    maar de opdracht van lang geleden luidde : ken U zelf.
    en daar is tijd voor nodig. en is dan duizend jaar genoeg ?????

    Gesponsorde inhoud


    Het jaar 3000 Empty Re: Het jaar 3000

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 08.05.24 4:01