De domme kan niet weten dat hij dom IS.
De twijfel overvalt me...
http://www.xs4all.nl/~stgvisie/VISIE/domheid.html
marmot.
De twijfel overvalt me...
http://www.xs4all.nl/~stgvisie/VISIE/domheid.html
marmot.
..............mij ook ............marmot schreef:De domme kan niet weten dat hij dom IS.De twijfel overvalt me...
van 'domheid' naar 'wijsheid': twee uitersten.marmot schreef:... Wijsheid dus." Wijsheid of levenswijsheid is de kunst om
in alle levensomstandigheden JUIST te oordelen en te handelen".
Voor een deel ben je (zijn wij) gepredestineerd, dat betekent dat het resterende deel nogmarmot schreef:Gebonden aan mijn genen mijn ontwikkeling en omstandigdeden ben ik dus a puppet on a string?
marmot schreef:.............ben ik dus a puppet on a string............?
Bij een echte fatalist helpt een bemoedigende opmerking niet , accoord.marmot schreef:Stel... ik zou een fatalist zijn Caspar, dan zou het kunnen zijn dat jouw bemoedigende opmerking mij deugd zou hebben gedaan,..... of niet.
Ik heb eens gezocht in de 'Opera' maar de passage niet gevonden maar ik neem aan dat Spinosa daarmarmot schreef:............gevoelens en gedrag van mensen hebben geschreven maken de indruk alsof dat
voor hen geen natuurlijke zaken zijn die aan algemene natuurwetten onderworpen zijn...............
We zijn maar beperkt vrij en ook beperkt schuldig.marmot schreef:Het een en ander zou kunnen betekenen dat we niet vrij zijn en in principe onschuldig.
Als je niet vrij bent in je doen en laten is het woord schuldig niet op zijn plaats.marmot schreef:Het een en ander zou kunnen betekenen dat we niet vrij zijn en in principe onschuldig. Ik hoor dan ook wel eens zeggen, "maar wat te zeggen van verantwoordelijk zijn ( en voelen )voor wat je doet of laat " ?
Je verantwoordelijk voelen en/of daarop gewezen worden is volgens mij aangeleerde emotie vanwege het kunnen samenleven. De manier waarop lijkt mij ook cultureel bepaalt.marmot
Het zal voor een mens niet weggelegd zijn om alles te kunnen vatten, te begrijpen.marmot schreef:....... We kunnen dan tot het kristalheldere besef komen dat alles verwant is, zelfs Eén is.
Het doel is om alles wat bestaat, te begrijpen in een allesomvattend beeld.........
marmot schreef:Ik kom ergens uit bij de Wijze mens... Wijsheid dus. Ik lees over wijsheid het volgende " Wijsheid of levenswijsheid is de kunst om in alle levensomstandigheden JUIST te oordelen en te handelen". Volgens mij wringt de schoen al bij het begrip JUIST, wie kan weten wat juist is in en onder alle levensomstandigheden ?
marmot