Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


3 plaatsers

    Waardigheid.

    avatar
    marmot


    Waardigheid. Empty Waardigheid.

    Bericht  marmot 22.01.10 16:14

    Waardigheid ?.. Ik vraag me af wat dat is ? waarin uit zich dat, gedrag gevoel levenshouding, is dat aangeboren, te leren ?


    marmot.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Waardigheid. Empty Re: Waardigheid.

    Bericht  Mariakat 22.01.10 17:41

    Waardigheid. Icon_biggrin
    Je zoekt de begrippen wel weer uit.

    Moeilijk te om schrijven.
    Maar wel leuk om te proberen.
    Heeft het iets te maken met het feit dat iemand weet wat hij waard is?
    Maar dan zonder de verwaandheid, zichzelf meer waard te vinden dan de ander?
    avatar
    Caspar


    Waardigheid. Empty Waardigheid

    Bericht  Caspar 22.01.10 19:40

    Waardigheid heeft te maken met zelfgevoel, zelfrespect en kwaliteit: zelfbewustheid.
    Soms wordt waardigheid ook wel gezien als het decorum behorend bij de status van een
    ambt en gekoppeld aan invloed en aan rijkdom, wat m.i. niet terecht is.

    In het handvest van de VN wordt ook gesproken over "menselijke waardigheid" waarmee
    bedoeld wordt dat ieder mens recht heeft op een minimum aan respect door het erkennen
    van zijn rechten als mens.

    Volgens Kant is waardigheid een andere naam voor redelijkheid, fatsoen en beheerste
    passie.

    In gezondheidszorg en hulpverlening bij psychische problemen hoort men vaak spreken
    over menselijke waardigheid. De term duidt dan op een minimum aan aandacht en zorg
    dat aan zorgbehoevenden, patiënten moet worden betoond.
    ---------------
    waardigheid is misschien samen te vatten als :
    een verworven zelfbewuste, evenwichtige houding die ervaring en autoriteit uistraalt.
    avatar
    marmot


    Waardigheid. Empty Re: Waardigheid.

    Bericht  marmot 24.01.10 12:43

    Veel mooie positieve woorden en gedachten. Het woord eerbied vind ik er ook wel bij horen.


    marmot
    avatar
    Caspar


    Waardigheid. Empty Re: Waardigheid.

    Bericht  Caspar 24.01.10 14:00

    marmot schreef:............Het woord eerbied vind ik er ook wel bij horen.......
    ..........dan wordt het dus niet waardigheid maar eerbiedwaardigheid dan moet ik toch aan een bepaalde leeftijd en aan grijze haren denken?
    die had ik buiten beschouwing willen laten.
    avatar
    marmot


    Waardigheid. Empty Re: Waardigheid.

    Bericht  marmot 24.01.10 14:58

    Caspar schreef:
    marmot schreef:............Het woord eerbied vind ik er ook wel bij horen.......
    ..........dan wordt het dus niet waardigheid maar eerbiedwaardigheid dan moet ik toch aan een bepaalde leeftijd en aan grijze haren denken?
    die had ik buiten beschouwing willen laten.

    Eerbiedwaardig(heid) is ook een aardige gedachtensprong. Mijn insteek was meer in de richting van eerbied en respect voor het leven of.... alles wat is ...... voor God als je dat meer aanspreekt.


    marmot
    avatar
    Caspar


    Waardigheid. Empty Re: Waardigheid.

    Bericht  Caspar 24.01.10 15:25

    marmot schreef:... Mijn insteek was meer in de richting van eerbied en respect voor het
    leven of.... alles wat is
    ...... voor God als je dat meer aanspreekt.
    eerbied voor alles wat waarde heeft en voor allen die waardigheid bezitten. accoord.
    avatar
    marmot


    Waardigheid. Empty Re: Waardigheid.

    Bericht  marmot 24.01.10 16:00

    Caspar schreef:
    marmot schreef:... Mijn insteek was meer in de richting van eerbied en respect voor het
    leven of.... alles wat is
    ...... voor God als je dat meer aanspreekt.
    eerbied voor alles wat waarde heeft en voor allen die waardigheid bezitten. accoord.

    Je stelt dus voorwaarden Caspar.

    marmot
    avatar
    Caspar


    Waardigheid. Empty Re: Waardigheid.

    Bericht  Caspar 24.01.10 16:39

    marmot schreef:.......Je stelt dus voorwaarden Caspar........
    ja. eigenlijk ben ik niet zo'n eerbiedig mens; ik hanteer mijn eigen maatstaven en
    voorkeuren en waarvan ik zeker ben dat ze recht doen aan de mensen en de natuur.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Waardigheid. Empty Re: Waardigheid.

    Bericht  Mariakat 24.01.10 17:41

    marmot schreef:
    Caspar schreef:
    marmot schreef:... Mijn insteek was meer in de richting van eerbied en respect voor het
    leven of.... alles wat is
    ...... voor God als je dat meer aanspreekt.
    eerbied voor alles wat waarde heeft en voor allen die waardigheid bezitten. accoord.

    Je stelt dus voorwaarden Caspar.

    marmot
    Toch geloof ik dat je dit respect en eerbied kunt hebben voor al wat is, zonder daar gelijk God bij te halen.
    Je kunt sowieso mi. alles in zijn waarde laten, voor wat het is.
    avatar
    marmot


    Waardigheid. Empty Re: Waardigheid.

    Bericht  marmot 24.01.10 18:36

    Caspar schreef:
    marmot schreef:.......Je stelt dus voorwaarden Caspar........
    ja. eigenlijk ben ik niet zo'n eerbiedig mens; ik hanteer mijn eigen maatstaven en
    voorkeuren en waarvan ik zeker ben dat ze recht doen aan de mensen en de natuur.

    Ook het niet eerbiedig zijn en voorwaarden stellen behoort tot die werkelijkheid Caspar.

    marmot
    avatar
    Caspar


    Waardigheid. Empty Re: Waardigheid.

    Bericht  Caspar 24.01.10 18:56

    marmot schreef:...Ook het niet eerbiedig zijn en voorwaarden stellen behoort tot die werkelijkheid Caspar...
    ja, ik ben me van mijn beperkingen erg bewust; gelukkig ben ik niet volmaakt.
    zou het niet zo zijn dat ieder mens in zijn eigen (beperkte) werkelijkheid leeft?
    avatar
    marmot


    Waardigheid. Empty Re: Waardigheid.

    Bericht  marmot 24.01.10 19:17

    Caspar schreef:
    marmot schreef:...Ook het niet eerbiedig zijn en voorwaarden stellen behoort tot die werkelijkheid Caspar...
    ja, ik ben me van mijn beperkingen erg bewust; gelukkig ben ik niet volmaakt.
    zou het niet zo zijn dat ieder mens in zijn eigen (beperkte) werkelijkheid leeft?

    Het lijkt mij wel begerenswaardig volmaakt te zijn, mogelijk wordt je daar eenzaam van ? ...,hoewel ...dat weer niet strookt met de idee van volmaaktheid. Paradox in het kwadraat ? Wat betreft de werkelijkheid ? ook het solipsisme sluit ik niet uit.

    marmot
    avatar
    marmot


    Waardigheid. Empty Re: Waardigheid.

    Bericht  marmot 24.01.10 19:30

    Mariakat schreef:
    marmot schreef:
    Caspar schreef:
    marmot schreef:... Mijn insteek was meer in de richting van eerbied en respect voor het
    leven of.... alles wat is
    ...... voor God als je dat meer aanspreekt.
    eerbied voor alles wat waarde heeft en voor allen die waardigheid bezitten. accoord.

    Je stelt dus voorwaarden Caspar.

    marmot
    Toch geloof ik dat je dit respect en eerbied kunt hebben voor al wat is, zonder daar gelijk God bij te halen.
    Je kunt sowieso mi. alles in zijn waarde laten, voor wat het is.

    Mariakat, ik kan me bij het niets en het begin van alles wat is niets voorstellen, vooralsnog hou ik me bij het gods-begrip vast aan de God van Spinoza, met hoofdletters. Derhalve kan ik bij alles in het leven denken en voelen God niet buitensluiten.


    marmot
    avatar
    Caspar


    Waardigheid. Empty Re: Waardigheid.

    Bericht  Caspar 24.01.10 19:43

    marmot schreef:Het lijkt mij wel begerenswaardig volmaakt te zijn, mogelijk wordt je daar eenzaam van ?
    ...,hoewel ...dat weer niet strookt met de idee van volmaaktheid. Paradox in het kwadraat ?
    Wat betreft de werkelijkheid ? ook het solipsisme sluit ik niet uit.
    volmaakt ? nee, dat is voor een mens niet weggelegd. een volmaakt iemand zal aan zichzelf
    genoeg hebben en dus geen eenzaamheid kennen.(wat is de definitie van volmaakt)

    verder moet ieder mens met zijn mogelijkheden en beperkingen, inclusief eenzaamheid, zo goed
    en zo kwaad mogelijk door het leven zien te komen. en het verwerven van zelfkennis is een proces dat
    kennelijk in één mensenleven niet voltooid wordt, dus we zouden wat meer tijd moeten claimen.
    avatar
    marmot


    Waardigheid. Empty Re: Waardigheid.

    Bericht  marmot 24.01.10 21:04

    Caspar schreef:
    marmot schreef:Het lijkt mij wel begerenswaardig volmaakt te zijn, mogelijk wordt je daar eenzaam van ?
    ...,hoewel ...dat weer niet strookt met de idee van volmaaktheid. Paradox in het kwadraat ?
    Wat betreft de werkelijkheid ? ook het solipsisme sluit ik niet uit.
    volmaakt ? nee, dat is voor een mens niet weggelegd. een volmaakt iemand zal aan zichzelf
    genoeg hebben en dus geen eenzaamheid kennen.(wat is de definitie van volmaakt)

    verder moet ieder mens met zijn mogelijkheden en beperkingen, inclusief eenzaamheid, zo goed
    en zo kwaad mogelijk door het leven zien te komen. en het verwerven van zelfkennis is een proces dat
    kennelijk in één mensenleven niet voltooid wordt, dus we zouden wat meer tijd moeten claimen.

    Tijd clemen caspar?.. liefst zou ik in de tijd kunnen reizen. Smile
    avatar
    Caspar


    Waardigheid. Empty Re: Waardigheid.

    Bericht  Caspar 24.01.10 21:12

    marmot schreef:..... liefst zou ik in de tijd kunnen reizen......
    reizen in de tijd, dat lijkt me wel wat: willen we dan vóóruit of achteruit in de tijd ?
    avatar
    marmot


    Waardigheid. Empty Re: Waardigheid.

    Bericht  marmot 24.01.10 21:33

    Ik denk dat ik er het heenenweer van zal krijgen. Laughing

    marmot
    avatar
    Caspar


    Waardigheid. Empty Re: Waardigheid.

    Bericht  Caspar 24.01.10 21:43

    marmot schreef:.....ik denk dat ik er het heenenweer van zal krijgen.....
    laten we beginnen met het verleden en daar een beetje rondcirkelen. dat hoeft maar een kleine
    eeuwigheid te duren. tegen de tijd dat we daarvan terug zijn is er weer van alles gebeurd.
    ---------------------------------
    ik geloof dat we een beetje afgedwaald zijn ?
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Waardigheid. Empty Re: Waardigheid.

    Bericht  Mariakat 27.01.10 17:48

    Dit artikel vond ik al browsend door de filosofieafdeling van de site van de Utrechtse Universiteit.
    Niet dat daar inhoudelijk heel veel in staat, maar het tekent wel voor de interesse en het belang wat men eraan hecht, maar in dit geval dan vooral mbt. de mensenrechten.
    http://www.uu.nl/EN/faculties/Humanities/Current/agenda/Pages/conferentie-menselijke-waardigheid.aspx

    Symposium & Congres
    Conferentie ‘Menselijke waardigheid - geschiedenis en actualiteit van een omstreden concept’
    Op dinsdag 9 februari 2010 wordt in Amsterdam de conferentie ‘Menselijke waardigheid – geschiedenis en actualiteit van een omstreden concept’ gehouden. Waar komt het concept 'menselijke waardigheid' historisch vandaan? Wat is precies de relatie tussen de menselijke waardigheid en de mensenrechten? Welke rol speelt menselijke waardigheid in de verschillende discussies rond bio-ethiek, armoedebestrijding en technologiebeoordeling? Is het verstandig een dergelijk begrip in wetten te gieten, en misschien zelfs in de grondwet op te nemen?
    In de afgelopen zestig jaar heeft de Verklaring van de rechten van de mens zich ontwikkeld tot het centrale normatieve kader van de internationale wereldorde. Al geruime tijd is er sprake van een groei van regelingen, instrumenten en discussies rond de mensenrechten, maar tot voor kort werd nauwelijks aandacht besteed aan het feit dat in de Verklaring ook gesteld wordt dat ieder mens 'menselijke waardigheid' toekomt. De
    veelvoud aan vragen die het concept menselijke waardigheid oproept, maken nadere verdieping in de betekenis, de geschiedenis en de filosofie ervan noodzakelijk.

    De conferentie richt zich op:
    - centrale aspecten van de geschiedenis van het concept, met name ontwikkelingen in het natuurrecht van de 17e en 18e eeuw
    - vragen rond de filosofische systematisering van het concept
    - enkele contemporaine discussies waarbinnen dit concept een rol speelt.

    Sprekers en paneldiscussieleden zijn:

    Marcus Düwell (Universiteit Utrecht)
    James Griffin (emeritus, Oxford University)
    Knud Haakonssen (University of Sussex)
    Govert den Hartogh (Universiteit van Amsterdam)
    Bert-Jaap Koops (Universiteit van Tilburg)
    Titia Loenen (Universiteit Utrecht)
    Theo Verbeek (Universiteit Utrecht)
    Micha Werner (Universiteit Utrecht)

    Ook wordt dit gemeld door
    http://www.knaw.nl/cfdata/agenda/agenda_detail.cfm?agenda__id=1374

    Met extra curriculum vitae van de sprekers.

    Gesponsorde inhoud


    Waardigheid. Empty Re: Waardigheid.

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 20.05.24 20:56