Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.

2 plaatsers

Metafysica

Mariakat
    Mariakat
    Admin

Metafysica Empty Metafysica

Bericht  Mariakat 09.12.09 19:13

Graag wil ik dit artikel in Wikipedia bij de hand hebben om het te bestuderen, wanneer ik daar op een bepaald moment behoefte aan heb.
    Metafysica was voor mij een wat lastig begrip.
    Ik dacht te begrijpen wat ermee bedoeld wordt, maar ik blijk het niet helemaal juist te hebben uitgelegd.
    Zoals hier beschreven, komt het nog het dichts bij wat ik dacht:
    http://www.meta-advies.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=28
    Meta is in het Nederlands vooral bekend als voorvoegsel zoals bijv. in de begrippen metacommunicatie en metafysica. In de dikke van Dale staat Meta omschreven als ‘handelend over het in het grondwoord genoemde’.
    Tja, in mijn taal: het gaat een abstractieniveau hoger over hetzelfde onderwerp.
    Zo is metataal de taal over de taal. In andere Europese talen heeft het de volgende betekenis:
    In het oude Grieks heeft het de betekenis van meerdere voorzetsels zoals tussen, bij, voor en boven.

Ik hoorde de term vnl. met betrekking tot alles wat niet direct fysica wetenschappelijk was, maar alles wat er wel mee te maken leek te hebben.
    Een beetje tussen de lijnen door zogezegd.

Tegelijkertijd is het meer omvattend, dan ik vroeger dacht.
    Een meta-discussie is een discussie over wat een dicussie inhoudt, met alles erop en eraan. Dis ook de verschillende methodes van discussie voeren.

Wikipedia maar eens geraadpleegd:
    Van oorsprong betekent het volgens Wikipedia
    Metafysica is de wijsgerige leer, die niet de werkelijkheid onderzoekt, zoals ze ons gegeven wordt uit zintuiglijke ervaring, maar op zoek gaat naar het wezen van die werkelijkheid en wat haar constitueert.
    Als zodanig beschouwd is metafysica ook de grondslag van de wetenschappen, vermits die vertrekken van een zekere aanname over de aard van de werkelijkheid.
    Oorspronkelijk betekende de term "Wat na de natuur" (fysica) komt, gebaseerd op werken van Aristoteles, die volgden op zijn 'Fysica'.

Datgene wat ik onder metafysica verstond was de moderne uitleg ervan.
    Ook volgens Wikipedia op dezelfde pagina.
    In de moderne positivistische wetenschap wordt onder metafysica verstaan:
    het terrein van de modellen, theorieën, hypothesen et cetera, die niet experimenteel getoetst kunnen worden.
    Dit in tegenstelling tot de fysica, die betrekking heeft op de theorieën et cetera die in beginsel experimenteel getoetst kunnen worden.
    In deze zin komt het gebruik van de term metafysica sterk overeen met dat van de term metatheorie(zie verderop).
    Zo valt bijvoorbeeld de zwaartekrachttheorie over de interactie van een zwart gat met zijn omgeving onder de fysica, terwijl hypothesen over verschijnselen in een zwart gat tot de metafysica behoren,
    omdat ons volgens de huidige inzichten geen informatie uit een zwart gat kan bereiken.
    Evenzeer behoort alles wat zich in tijd of ruimte buiten het waarneembare heelal afspeelt tot de metafysica.
    Volgens deze definitie van het begrip metafysica kunnen theorieën over zeer obscure en niet met de zintuigen waarneembare verschijnselen (bijvoorbeeld neutrino's) tot de fysica behoren en theorieën over 'normale' objecten (bijvoorbeeld een voetbal in een parallel universum) tot de metafysica.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Metatheorie
    Een metatheorie is een wetenschappelijke theorie die een andere theorie als onderwerp van de studie heeft. Metatheorieën maken deel uit van het filosofisch georiënteerde deel van een aantal andere disciplines, met name de epistemologie, de metalogica, de metawiskunde en de metataal.

Binnen het kader van de metatheorie als zodanig is echter onlangs een geheel nieuwe discipline ontwikkeld die zich speciaal met de structuur van holistische systemen bezighoudt, de systemica.
    Volgens Stephen Hawking is een theorie altijd hypothetisch van aard, aangezien ze aan de hand van experimenten nooit bewezen maar wel gelogenstraft kan worden.

Voor mij is dit een hele hap.

Toch denk ik dat hier mee bedoeld wordt, dat je kunt filosoferen over denkbare hypothesen, gelieerd en behorend binnen de fysica, maar nog niet bewezen.

En dat zijn denk ik heel veel onderwerpen.
    In feite alles wat we ons afvragen, maar waar nog geen eenduidigheid over bestaat.
    Fantasie of sience fiction?
    Of misschien toch nog wat te vroeg om te beoordelen?

Voor velen onderwerpen rijp voor de prullenbak en voor anderen waard om te overdenken.
    Caspar

Metafysica Empty Re: Metafysica

Bericht  Caspar 09.12.09 23:20

Mariakat schreef:Van oorsprong betekent het volgens Wikipedia
    Metafysica is de wijsgerige leer, die niet de werkelijkheid onderzoekt, zoals ze ons gegeven wordt uit zintuiglijke ervaring, maar op zoek gaat naar het wezen van die werkelijkheid en wat haar constitueert.

waard om te onthouden en te overdenken.

Het is nu 17.11.24 8:28