In veel discussies op de internetfora, komt men op zeker ogenblik steeds weer met een zelfde reactie op de proppen.
Daarna gaat het feitelijk nog voornamelijk over dat onderwerp en is de oorspronkelijke discussie op sterven na dood, als niet heel sterk daarop toegezien wordt.
Dit wordt gezien als een meme, die nu universeel op de internationale fora voorkomt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Godwin
De wet van Godwin heeft het over een tegenmeme voor het specifieke meme "Nazi's en Hitler"
Dat was het ook waarschijnlijk bijna uitsluitend tot voor 1990.
Nu in 2009 stel ik, dat ook, volgens de gedachtengang van Sexton en Godwin, "terrorisme, islam, moslims, " zo'n meme is geworden.
En dat op de meeste discussie fora, die ik het laatste jaar bezocht heb, met een groot "vrijheid van meningsuiting" gehalte.
Je zou dan hiervoor eveneens een tegenmeme volgens de wet van Godwin kunnen toepassen.
Je kunt daarvoor de tekst als hierboven invullen.
Misschien hebben anderen deze ervaringen nog niet zo of zijn er zich nog niet zo van bewust?
Gelukkig is dit op ons forum nog weinig voorgekomen.
De enige reden, die ik zie is, dat we nog een klein aan elkaar gewaagd clubje zijn, met een heel hoog gehalte aan werkelijk "vrijdenker" mentaliteit.
Dat eerste mag voor mij anders worden, maar het 2e hoop ik zo te houden in het belang van goede discussies en verstandhoudingen.
En ik hoop dat ook in de gaten te houden.
Zie voor documentatie centrum
Meme
Daarna gaat het feitelijk nog voornamelijk over dat onderwerp en is de oorspronkelijke discussie op sterven na dood, als niet heel sterk daarop toegezien wordt.
Dit wordt gezien als een meme, die nu universeel op de internationale fora voorkomt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Godwin
De wet van Godwin is een aforisme over de internetcultuur dat oorspronkelijk in 1990 door Mike Godwin bedacht werd.
De wet stelt:
Naarmate online discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de nazi's of Hitler één.
In veel nieuwsgroepen op Usenet bestaat de traditie dat de thread afgelopen is zodra zo'n vergelijking wordt gemaakt. Degene die de nazi's als eerste noemt heeft automatisch verloren, ongeacht het onderwerp dat werd besproken.
Daarbij bestaat er ook een wijdverspreide overeenstemming over het feit dat het opzettelijk noemen van de wet van Godwin, om aldus een discussie te beëindigen, geen succes zal hebben.
Op deze wijze staat de wet van Godwin in de praktijk garant voor een bovengrens aan de lengte van discussies in nieuwsgroepen.
Veel mensen denken dat dit laatste met de wet van Godwin wordt bedoeld, hoewel uit de formulering van de wet hierboven al duidelijk wordt dat dit niet de oorspronkelijke formulering is.
Richard Sexton houdt echter vol dat de wet een herformulering is van zijn bijdrage op 16 oktober 1989:
Een USENET-discussie heeft duidelijk zijn beste tijd gehad zodra een van de deelnemers met Hitler en de nazi's komt aanzetten.
Strikt genomen is dit echter niet juist, omdat de letterlijke tekst van de wet van Godwin niet stelt dat een discussie door zo'n verwijzing of vergelijking zijn beste tijd heeft gehad.
Omdat hij de meme van nazi-vergelijkingen op Usenet te aanvallend vond en in strijd met de logica,
stelde Godwin de wet op als een tegenmeme.
De memetische functie van de wet is niet een eind te maken aan discussies, maar om deelnemers aan een discussie bewuster te maken van de vraag of een vergelijking met de nazi's of Hitler gepast is, of simpelweg een kwestie van te ver doorgevoerde retoriek.
De wet van Godwin heeft het over een tegenmeme voor het specifieke meme "Nazi's en Hitler"
Dat was het ook waarschijnlijk bijna uitsluitend tot voor 1990.
Nu in 2009 stel ik, dat ook, volgens de gedachtengang van Sexton en Godwin, "terrorisme, islam, moslims, " zo'n meme is geworden.
En dat op de meeste discussie fora, die ik het laatste jaar bezocht heb, met een groot "vrijheid van meningsuiting" gehalte.
Je zou dan hiervoor eveneens een tegenmeme volgens de wet van Godwin kunnen toepassen.
Je kunt daarvoor de tekst als hierboven invullen.
Misschien hebben anderen deze ervaringen nog niet zo of zijn er zich nog niet zo van bewust?
Gelukkig is dit op ons forum nog weinig voorgekomen.
De enige reden, die ik zie is, dat we nog een klein aan elkaar gewaagd clubje zijn, met een heel hoog gehalte aan werkelijk "vrijdenker" mentaliteit.
Dat eerste mag voor mij anders worden, maar het 2e hoop ik zo te houden in het belang van goede discussies en verstandhoudingen.
En ik hoop dat ook in de gaten te houden.
Zie voor documentatie centrum
Meme