Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.

4 plaatsers

Sap je?

Socrates
    Socrates

Sap je? Empty Sap je?

Bericht  Socrates 02.11.09 13:24

Ik ben met sappen van groenten en fruit begonnen omdat ik al jaren last had van fibromyalgie. Na achttien jaar last te hebben gehad van dit vervelende syndroom, ben ik sinds een jaar fibromyalgie vrij. Ik ben twee jaar geleden begonnen met sappen. Daarnaast eet ik meestal vegetarisch en veel biologisch. Belangrijk is ook weinig tot (liefst) geen alcohol te drinken. Het sapje wat ik hier (zie foto's en filmpjes) maak is een rood groentesap. Dit komt door de bieten, rode snijbiet en een voor mij nieuwe groente: rode/paarse wortelen. Deze betekenen een terugkeer naar de oerwortel. voor meer info over deze wortelen zie: Peen in alle kleuren. Ik doe ook altijd zuurkool, granny's, limoenen en verse gemberwortel bij het sap en ik gebruik zo veel mogelijk biologische (en dus onbespoten!) producten. Het duurt ongeveer 2 uur om 4 liter sap te maken. Dit sap bewaar ik in de koelkast op ten hoogste 4 graden cenlsius. Het sap giet ik in schonen potjes en ik zorg ervoor dat daarbij zo weinig mogelijk lucht in de potjes ingesloten wordt.

Twee weken geleden voor het eerst met de Angel Juicer (mijn nieuwe sapmachine) sap gemaakt. Mijn bevindingen zijn als volgt; bladgroenten gaan (nog) makkelijker dan met de Green Star, harde groenten zoals wortel en bietjes gaan lastiger dan met de Green Star (je moet wortelen en bietjes eerst in de lengte snijden, wortelen in tweeën of vieren, bietjes in achten), voor fruit alleen zijn zowel de Angel Juicer als de Green Star minder geschikt (het gaat wel maar niet snel), kwaliteit van het sap van de Angel is hoger dan van de Green Star (dit merk ik met name aan het feit dat het sap minder de neiging heeft zich in een lichter en donker deel te scheiden als het een tijdje staat), pulp is bij de Angel Juicer merkbaar droger dan bij de Green Star, hoeveelheid pulp in sap is bij de Angel Juicer iets groter dan bij de Green Star (zie hierover mijn opmerking later over hoe met het sap opvangen om te gaan), bij de Angel Juicer is sap en pulp opvang iets minder makkelijk geregeld dan bij de Green Star (om het sap bakje onder de Angel Juicer weg te halen, moet je de machine iets oplichten, dit kan ondervangen worden door een ander sap opvang glas/bakje te gebruiken), schoonmaken van de Angel Juicer is iets makkelijker dan bij de Green Star (minder onderdelen en minder moeilijke hoekjes), de Angel Juicer is hygiënischer (geheel roestvrij staal). Het is heel jammer dat bij de Angel Juicer geen fatsoenlijk sap opvangbakje geleverd wordt (het bakje is van plastic en niet van dik glas zoals bij de Green Star).

Over het geheel genomen moet ik zeggen dat de Green Star in vergelijking met de Angel Juicer absoluut zijn geld waard is en meer geschikt is voor de beginnende sapper. De Angel Juicer is absoluut een goede machine maar wel duur en iets lastiger in gebruik dan de Green Star. Mijn eigen voorkeur gaat toch uit naar de Angel Juicer.

Over het opvangen van sap: ik vang het sap op rechtstreeks in een bakje onder de machine. Als dit bakje (bijna) vol is, giet ik de inhoud daarvan door een fijne(!) roestvrij stalen zeef in een roestvrij stalen pan. Ik laat de zeef uitlekken en spoel de pulp die is achtergebleven weg in de gootsteen, voor ik er een nieuw bakje sap doorheen giet. Als ik klaar ben met sappen ga ik nog diverse malen met de zeef door de inhoud van de pan (roerende beweging en dan de zeef omhoog halen, zeef moet dus in de pan passen) om zoveel mogelijk vezels uit het sap te halen. Een alternatief hiervoor is om het sap door een hele fijne linnen doek of zeer fijn- en dichtgeweven nylonkous te gieten en deze uit te knijpen. Dit laatste is wel behoorlijk bewerkelijk. Het is voor de houdbaarheid en de verteerbaarheid van het sap beter als er zowel weinig mogelijk pulp in achter blijft (dat is althans mijn indruk).

Nog wat algemene opmerkingen; de beste groenten (in de zin van effect op de gezondheid) zijn bladgroenten als alfa-alfa (niet de kiemen maar het jonge blad (als je daar niet aan kan komen kunnen de kiemen ook), tarwegras (wordt verkocht op de Biologische Noordermarkt op zaterdag in de Jordaan in Amsterdam en is ook makkelijk zelf te kweken), gerstegras, kamutgras, paardebloem blaadjes, brandnetels, boerenkool, snijbiet, spinazie, collard greens (dit zijn bladkolen, is in Nederland lastig aan te komen, wij kweken ze zelf), bindsla (ook wel Romaanse sla genoemd), selderij en peterselie, zuurkool. Dit zijn de echte "power" groenten! Verder voor de smaak in ieder geval wat verse gemberwortel, limoenen/citroenen (wel eerst schillen!) en granny smith. Daarnaast komen uiteraard groenten als wortel (met name de wortelvariant met een rood/paarse buitenkant; bv. "It Griene Strân"), rode bietjes (inclusief het loof dit worden ook wel bosbieten genoemd, zijn verse bieten met loof), bleekselderij, paksoi, chinese kool, knolvenkel en dergelijke in aanmerking. Ik sap zelf altijd minimaal 1 pakje (500gr) zuurkool mee, dit maakt het sap langer houdbaar en melkzuurbacteriën zijn goed voor je darmen en afweer tegen ziektekiemen.

Er is op het web genoeg over groentesappen (en fruitsappen) te vinden maar helaas vrij weinig in het Nederlands. Norman W. Walker wordt als grondlegger/pionier op het gebied van het rauwe dieet en groentesappen gezien. Hij heeft hierover diverse boeken geschreven en is uitvinder van de hydraulische sapmachine de Norwalk.

Enkele verwijzingen:

Norwalk Jucing forum
    Juicing Book
    Juicing recipes
    Willard's Vegetable and Fruit Juice Recipes
    Happy Juicer
    Mariakat
    Mariakat
    Admin

Sap je? Empty Re: Sap je?

Bericht  Mariakat 02.11.09 15:21

Héééé
    Jij maakt er werk van zeg.
    Lijkt me best gezond, als je het gevarieerd houdt.
    Je hebt een aantal voorstellen en adviezen.
    Kun je ook zeggen waarom het ene beter is als het andere/
    Zijn er per groente of fruit ook tabellen hoeveel vitaminen en mineralen er per kg zitten en later per 100cl ?

Je schrijft dat gelijk met je sap gebruik ook je FM verminderde en verdween.
    Heb je een idee waarom?

Komt bij mij ook altijd de vraag naar voren:
    Zijn er ook andere componenten in je leven sinds die 2 jaar jaar veranderd?

Altijd weer die vragen van mij.
    Heb ik nou altijd als mij gegevns aangereikt worden waarin ik ook ben geïnteresseerd.
    Socrates
    Socrates

Bericht  Socrates 03.11.09 23:10

Het is vreselijk gezond Very Happy

Aan de smaak moet je wellicht wel wennen. Mijn zoontje doet (dapper) met me mee cheers, maar de dames thuis vinden het te vies Evil or Very Mad

Waar doel je precies op met je vraag over dat het ene beter is dan het andere? Kan je wat specifieker zijn?
    Op de link die ik geef naar het juicingbook kan je voor veel groentes tabellen vinden met vitaminen en mineralen.

Volgens mij is fibromyalgie een voeding en stress gerelateerde ziekte. Door het drinken van groentesap krijg je zoveel vitamine, mineralen en levende enzymen binnen (die we normaliter vrijwel niet meer binnen krijgen tenzij je heel veel rauwkost eet) dat je immuunsysteem en cel metabolisme herstelt en versterkt. Ik merk dat aan van alles. Nagels, haren en huid. Blauwe plekken en wondjes die veel sneller genezen. Veel meer geestelijke rust. Betere conditie. Ik ben vorige herfst/winter zelfs niet verkouden geworden. Heb wel aanwezigheid van het virus gemerkt maar de weerstand is zo sterk dat het virus geen kans krijgt.

Er zijn in de tussentijd ook andere componenten veranderd maar dat is een gevolg van. Zo kan ik nu met gemak weer 8 uur per week intensief sporten. Voorheen kon ik één seizoen badminton competitie spelen en lag dan een à twee seizoenen in de lappenmand.

Vragen staat vrij. Wink

PS. ik las van de week in de krant een artikel waarin staat dat bij voldoende inname van vitaminen, mineralen en essentiële vetzuren de agressie onder criminelen opmerkelijk veel daalt. Kijk maar eens naar de interessante artikelen die je met deze Google kan vinden.

Laatst aangepast door Socrates op 03.11.09 23:18; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : PS toegevoegd)
    Pangaea
    Pangaea

Bericht  Pangaea 04.11.09 16:18

Dat ziet er zeker professioneel en lekker gezond uit. Very Happy
    Erg leuk om te zien hoe je die sap met behulp van je familie maakt.

Zelf houd ik me ook bezig met het dagelijks maken van groenten en fruit sapjes. Mijn methode is wel iets anders. Ik gebruik hiervoor een normale blender. Zelf voeg ik ook wat biologische melk toe en maak ik gebruik van de hele fruit/groenten (dus geen scheiding van sap en pulp), zoals granny's (appels), komkommers, aardbeien, frambosen, kiwi's, perzikken, radijsjes, bladsla en soms ook broccoli of rode paprika (omdat het zo gezond is). Eigenlijk alles wat maar seizoens gebonden is. Soms nog een beetje op smaak brengen met een biologisch diksapje. Elke dag is het (de smaak) weer anders. Bedankt voor de suggesties van andere bladgroenten. Misschien moet ik even door experimenteren met andere ingredienten en af en toe door de zure/bittere sap heen drinken. Wink

Jaren geleden zag je nog weleens de diverse groentesapmachines op de televisie voorbij komen, maar ik vroeg me af of de scheiding van het pulp nu wel zo gezond is? Zitten daar niet ook veel voedingsstoffen in? Een andere opmerking die ik hier wil plaatsen is dat ik eens heb gelezen dat bij het kauwen van vaste voedsel ook enzymen uit de speeksel bij het voedsel kan bijkomen. Dit schijnt ook gezond te zijn?

Maar goed, je hebt er baat bij en dat is genoeg. Zelf voel ik me er ook beter door en de vrienden aan wie ik het laat proeven zijn ook enthousiast. Overigens is het zeker bekend dat er een verband is tussen eten en gedrag. Denk ook maar aan concentratieproblemen met kinderen die teveel suiker en onverzadigde vetten eten. Leuk om te merken dat we hierin ook gelijk gestemd zijn.
    Socrates
    Socrates

Bericht  Socrates 06.11.09 16:00

Pangaea schreef:Jaren geleden zag je nog weleens de diverse groentesapmachines op de televisie voorbij komen, maar ik vroeg me af of de scheiding van het pulp nu wel zo gezond is? Zitten daar niet ook veel voedingsstoffen in?

Het pulp is voor het grootste deel cellulose en dus onverteerbaar voor mensen.

Een andere opmerking die ik hier wil plaatsen is dat ik eens heb gelezen dat bij het kauwen van vaste voedsel ook enzymen uit de speeksel bij het voedsel kan bijkomen. Dit schijnt ook gezond te zijn?

Daar heb je helemaal gelijk is. Het wordt ook aangeraden om sap te "kauwen" (kleine beetjes tegelijk drinken en kauwende beweging maken). Bij mij loopt het water al in de mond als ik aan het sap begin en dat houd ook na het drinken aan. Dus ik krijg voldoende speeksel binnen met het sap. Dat is inderdaad wel belangrijk en noodzakelijk voor een goede vertering.

Maar goed, je hebt er baat bij en dat is genoeg. Zelf voel ik me er ook beter door en de vrienden aan wie ik het laat proeven zijn ook enthousiast. Overigens is het zeker bekend dat er een verband is tussen eten en gedrag. Denk ook maar aan concentratieproblemen met kinderen die teveel suiker en onverzadigde vetten eten. Leuk om te merken dat we hierin ook gelijk gestemd zijn.

Ik ben flextariër (als je me al in een eet-hokje wil duwen). Dus ik eet niet alleen maar rauw en niet alleen maar vegetarisch. Ik eet wel weinig zoete dingen (in de loop der jaren steeds minder). Suiker, de geraffineerde zoals die in de westerse wereld veel gebruikt wordt, is eigenlijk gif. Ik merk de invloed daarvan vooral bij mijn zoontje op zijn gedrag. We proberen zijn suiker inname te beperken, maar dat valt nog niet mee. Wink
    Socrates
    Socrates

Bericht  Socrates 15.11.09 16:27

@Mariakat:
    Waar doel je precies op met je vraag over dat het ene beter is dan het andere? Kan je wat specifieker zijn?

Groentesap grijpt in op het functioneren van de hypothalamus. Ik heb mijn hele leven last gehad van primaire (aangeboren) hyperhidrosis. Sinds ik groentesap drink is dat vrijwel verdwenen.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin

Bericht  Mariakat 15.11.09 23:38

Ik schreef:Je hebt een aantal voorstellen en adviezen.
    Kun je ook zeggen waarom het ene beter is als het andere/
    Zijn er per groente of fruit ook tabellen hoeveel vitaminen en mineralen er per kg zitten en later per 100cl ?
    Gedeeltelijk heb je dat al beantwoord
    Socrates schreef:Op de link die ik geef naar het juicingbook kan je voor veel groentes tabellen vinden met vitaminen en mineralen.

Kun jij in de literatuur verklaringen en achtergronden vinden voor wat je nu zelf ervaart?
    En kun je dan de bron daarvan doorgeven, zodat wat je zegt, niet zo in de lucht blijft hangen?
    Of is alles empirisch?
    Of van horen zeggen en uitproberen?

Interessant, omdat het jouw verhaal is, maar persoonlijk kan ik er dan niets mee, omdat ik het niet kan inpassen.
    Socrates
    Socrates

Bericht  Socrates 24.11.09 15:32

Voor wat betreft mijn eigen gezondheid ga ik uitsluitend uit van wat ik zelf ervaar. Empirie dus, die (uiteraard) wordt gestuurd/beïnvloed/gevoed vanuit ervaringen van anderen.

Als je met literatuur bedoelt wetenschappelijk, peer reviewed onderzoek, dan moet ik je 'teleurstellen'. De literatuur die voorhanden is, is van Norman W. Walker en Max Gerson.

Verder kan men zich verder inlezen (en verdere werwijzingen naar onderzoek en literatuur vinden) op; Vegetable juice, Raw foodism en Wheatgrass.

Dat voeding enorm belangrijk is voor de gezondheid lijkt me evident. Stress is een andere hele belangrijke faktor en stress krijgen we steeds meer op allerlei manieren mee te maken. Stress van ons organisme als geheel, fysieke en psychische stress, maar ook stress op cellulair niveau (door bijvoorbeeld toegenomen blootstelling aan elektromagnetische stralingen).

Wat mensen met deze informatie doen moet eenieder voor zich weten.
    Pangaea
    Pangaea

Bericht  Pangaea 25.11.09 17:34

Socrates schreef:Ik eet wel weinig zoete dingen (in de loop der jaren steeds minder). Suiker, de geraffineerde zoals die in de westerse wereld veel gebruikt wordt, is eigenlijk gif. Ik merk de invloed daarvan vooral bij mijn zoontje op zijn gedrag. We proberen zijn suiker inname te beperken, maar dat valt nog niet mee. Wink

Klopt, toen ik nog wat jonger was at ik ook veel suiker (in drank, yoghurt, etc.), maar ik was ook verzot op schuimblokjes. Sinds ik drastich mijn suikerinname beperkt had, kon ik mij veel beter concentreren en langer 'stil zitten'. De makers van de geraffineerde suikers zijn eigenlijk gewoon legale drugsdealers. Wink Een kanttekening plaats ik direct door te zeggen dat ex-verslaafden (!) altijd veel harder uiten dan mensen die geen afhankelijksheidspositie hebben gekend. Cool
    joaddan
    joaddan

Bericht  joaddan 28.11.09 0:14

Ik wordt er moe van als ik dit lees, wat een werk allemaal. Wel bijzonder hoor,altijd beter dan mij....
    Ik rook, drink en dus vast wel, maar heb wel een eigen groententuin Very Happy

Gesponsorde inhoud

Bericht  Gesponsorde inhoud

Het is nu 16.11.24 23:43