Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.

+2
Mariakat
Tomas
6 plaatsers

Jammer.

Tomas
    Tomas

Jammer. Empty Jammer.

Bericht  Tomas 31.10.09 15:21

Had gedacht bij "Bepaalde levensbeschouwing en religie in het bijzonder". met andere mensen met de zelfde belangstelling over onderwerpen uit de Bijbel te kunnen praten. Het moet natuurlijk scheeflopen wanneer evolutionisten en adheisten mee willen praten over onderwerpen uit de Bijbel.
    Religie in het bijzonder schijnt dus een ruimer begrip te zijn dan ik had verwacht waardoor er nu wrijving ontstaat met andere en andersdenkende leden waar ik geen belangstelling voor hebt.
    Voor de één ben ik opdringerig voor de ander een drammer voor een derde hoogmoedig en voor een vierde stel ik zuigvragen en voor een vijfde snap ik niet veel van de Bijbel.

Het ga jullie goed, ik trek mij terug vóór dat ik in z,n geheel verwijderd wordt en wens jullie veel plezier met elkaar op jullie eigen niveau.

Tomas
    Mariakat
    Mariakat
    Admin

Jammer. Empty Re: Jammer.

Bericht  Mariakat 01.11.09 18:55

Had gedacht bij "Bepaalde levensbeschouwing en religie in het bijzonder". met andere mensen met de zelfde belangstelling over onderwerpen uit de Bijbel te kunnen praten.
    Jammer Tomas.
    Had je het anders gedacht dan?
    Het is toch meerdere keren ter sprake gekomen, wat de opzet is van dit forum.
    Voor de één ben ik opdringerig voor de ander een drammer voor een derde hoogmoedig en voor een vierde stel ik zuigvragen en voor een vijfde snap ik niet veel van de Bijbel.
    Iedereen kan, met respect voor de ander zijn mening hier uiten.
    Echter ook kunnen er ook allerlei soorten reacties komen.
    Zo gaat dat in een vrije wereld en op een vrij forum.
    Tomas schreef:
    Het ga jullie goed, ik trek mij terug vóór dat ik in z,n geheel verwijderd wordt en wens jullie veel plezier met elkaar op jullie eigen niveau.
    Waarom denk je dat alles verwijderd zou worden?
    Vind je zelf dat daartoe aanleiding is?
    Er is nog niemand verwijderd hier en ik hoop het nooit mee te maken.
    Eén persoon heeft ooit drie dagen op non actief gestaan om alles wat af te laten koelen.
    Die is ook nog gewoon lid en alle berichten zijn er nog.
    Ik heb tot nog toe geen banlijst.
    Vooralsnog wordt er geen enkel bericht verwijderd, hooguit in de prullemand gegooid.
    Het is dan voor ieder nog na te lezen.
    Op eigen verzoek, ev. via PB kan dit ook verwijderd worden.

Als je alles gelezen hebt hier op dit forum, had je hiervoor ook niet bang hoeven te zijn.
    Maar als je dit alles duidelijk is, kan het natuurlijk evengoed zo zijn, dat je je hier niet langer thuisvoelt.
    Natuurlijk is dat aan ieder hem of haarzelf om dat zo te voelen of denken.
    Dat kan ik dan alleen maar respecteren, als je dat even door wil geven voor je ermee wil stoppen.

Ik hoop dat je ergens toch een plek zult vinden waar je je zult thuisvoelen.
    Misschien je eigen forum nog wat uitbouwen?
    Het ga jou ook goed.
    En als je zin hebt om te reageren of een nieuw onderwerp aan te snijden, kan dat natuurlijk gewoon.
    Je bent gewoon lid, ook al wil je misschien even je distanciëren.
    Tomas
    Tomas

Bericht  Tomas 02.11.09 1:23

Mariakat schreef in: Kerkelijke opvoeding in het verleden en wat ermee te doen.
    Bij mij wordt het pas heikel, als je opdringerig wordt en zelf niet "vrijdenkend" naar anderen bent.

Nou was ik zo vrij om te denken dat ik mij niet moest bemoeien met Filosofie omdat ik vrijwel geen kennis heb van de bekende "öude filosofen" behalve van die uit de Bijbel. Daarom heb ik mij hoofdzakelijk beperkt tot
    het forum: Bepaalde levensbeschouwing en religie in het bijzonder. en had daarbij de verwachting dat mensen die daar aan deel wilde nemen die zelfde verwachting hadden. Het is toch voor iedereen duidelijk (en toch zeker als men Filosofie wil bedrijven) dat de woorden religie in het bijzonder toch een duidelijke aanwijzing is dat het over religie gaat en niet over evolutie leer of atheisme.
    Toch blijkt mijn (bovenstaande) mening voor jou heikel en opdringerig te zijn dus kan ik er verder niets mee doen want dat is dan voor mij weer "hogere filosofie" Laughing

Tomas
    marmot

Bericht  marmot 02.11.09 11:18

http://home.hccnet.nl/goed.gesprek/

Misschien kan je er iets mee Tomas.

marmot
    Socrates
    Socrates

Bericht  Socrates 02.11.09 12:01

Tomas schreef:Had gedacht bij "Bepaalde levensbeschouwing en religie in het bijzonder". met andere mensen met de zelfde belangstelling over onderwerpen uit de Bijbel te kunnen praten.

Belangstelling over onderwerpen uit de bijbel bijbel heb ik. De zelfde belangstelling waarschijnlijk niet. Voor mij is de bijbel een psycho-sociaal meesterwerk. Wat is het voor jou?

Het moet natuurlijk scheeflopen wanneer evolutionisten en adheisten mee willen praten over onderwerpen uit de Bijbel.

Niet noodzakelijk. Maar aangezien de bijbel m.i. door de meeste mensen niet/verkeerd begrepen wordt EN het feit dat het aantoonbaar zeer divers geïnterpreteerd wordt, maakt de kans daarop wel groot. Dat is al zolang de bijbel bestaat.

Echter, volgens mij vergeet jij iets; religie slaat niet alleen op de christelijke religie, religie slaat op alle manieren waarop mensen religie kunnen ervaren. Volgens mij ben jij dit forum onderdeel met een (egocentrisch) vooroordeel in gedoken. Denk daar maar eens over na.

Religie in het bijzonder schijnt dus een ruimer begrip te zijn dan ik had verwacht waardoor er nu wrijving ontstaat met andere en andersdenkende leden waar ik geen belangstelling voor hebt.

Religie behelst de omgang met 'dat wat god genoemd' wordt. Als je beseft dat god zichzelf voorstelde als 'ik ben (die): ik ben' en dat iemand van het volk van god een Israëliet wordt genoemd, hetgeen betekent 'iemand die worstelt met god', als we nagaan dat god het geestelijke betreft, is het dan zo vergezocht dat met 'dat wat god genoemd wordt' eigenlijk 'bewustzijn' (in zijn ruimste betekenis) bedoeld wordt? Dus filosofie is religie en omgekeerd. Religie behelst alles wat met ons geestelijk leven te maken heeft.

Dat laatste heb je gemeen met 99% van de mensen. Is dat erg? Is dat iets wat je kwalijk genomen moet worden? Wat mij betreft niet.

Het ga jullie goed

Ik wens je hetzelfde.

, ik trek mij terug vóór dat ik in z,n geheel verwijderd wordt en wens jullie veel plezier met elkaar op jullie eigen niveau.

Er is geen 'jullie' en geen vermeend gemeenschappelijk niveau.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin

Bericht  Mariakat 02.11.09 20:12

Socrates
    Socrates

Bericht  Socrates 03.11.09 23:21

Bedankt voor de verwijzingen. Maakt e.e.a. voor mij duidelijker.
    Pangaea
    Pangaea

Bericht  Pangaea 04.11.09 17:33

Zeker jammer Tomas, ik kon toch regelmatig mijn eigen gedachten (interpretatie) uit je woorden halen en je was zodoende van waarde voor me.

Maar niemand kan je tegen houden als je alsnog wilt beslissen om te gaan.
    Mocht je gaan, dan heel veel geluk en succes toegewensd!

Groet,
    Pangaea
    joaddan
    joaddan

Bericht  joaddan 04.11.09 20:01

Beetje botsen is niet erg, elkaar scherpen ook niet...doe wat je hart je ingeeft...waarschijnlijk tot ziens:)

Gesponsorde inhoud

Bericht  Gesponsorde inhoud

Soortgelijke onderwerpen

-

Het is nu 17.11.24 4:02