Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.

5 plaatsers

Performativiteit. cq ..Verrichting / prestatie

marmot

Performativiteit. cq ..Verrichting / prestatie Empty Performativiteit. cq ..Verrichting / prestatie

Bericht  marmot 18.10.09 18:08

Ik kwam het woord niet eerder tegen.

Uitgesproken woorden die de werkelijkheid niet alleen beschrijven, maar die werkelijkheid ook veranderen.

Als ik bv zeg "ik hou van jouw " tegen iemand.

Te realiseren dat je die macht hebt, dat je kan toveren. Smile

marmot.
    Caspar

Performativiteit. cq ..Verrichting / prestatie Empty Re: Performativiteit. cq ..Verrichting / prestatie

Bericht  Caspar 18.10.09 23:00

marmot schreef:.....Te realiseren dat je die macht hebt, dat je kan toveren.....
    met daden kun je een "performance" geven en ook zonder woorden zoals bijv. een mimespeler.
    en uiteraard ook met muziek.

het idee dat je kan toveren ligt waarschijnlijk daaraan dat het effect van jouw woorden véél
    groter is dan je had verwacht ?
    marmot

Performativiteit. cq ..Verrichting / prestatie Empty Re: Performativiteit. cq ..Verrichting / prestatie

Bericht  marmot 19.10.09 9:03

Ik vind het boeiend me te realiseren dat wij de werkelijkheid vormgeven met ons doen en laten, en dat iedereen zonder uitzonderingen daar deel van uitmaakt. Ik bedenk nuineens dat het WIJ vervangen moet worden in ALLES, of liever HEELHETAL.wat het ook moge zijn.

Die gedachte maakt mij nederig vrij en blij.. en nieuwsgierig Smile

marmot.
    Caspar

Bericht  Caspar 19.10.09 12:55

marmot schreef:.....Die gedachte maakt mij nederig, vrij en blij.. en nieuwsgierig.....
    jouw stemming is optimistisch en vol verwachting ? probeer dat vol te houden !
    Tomas
    Tomas

Bericht  Tomas 19.10.09 18:17

Marmot:
    Als ik bv zeg "ik hou van jouw " tegen iemand.

Te realiseren dat je die macht hebt, dat je kan toveren.

Wat bedoel je precies met : "ik hou van jou" ?
    Is dat zo iets als in de dierenwinkel als je een leuk puppy ziet en zegt: die wil ik hebben?

Tomas
    marmot

Bericht  marmot 19.10.09 19:06

Wat ik probeerde te zeggen is dat je met woorden de werkelijkheid kan veranderen, het heeft invloed. Er zijn zelf theorieen die beweren dat ons denken dat al doet.

Zeg het maar eens tegen iemand waar je van houd. Er kan dan vanalles gebeuren.

Als een rechter een vonnis uitspreekt heeft dat nogal wat consequenties.

Het lijkt zo vanzelfspekend Smile , maar ikzelf vind het heel bijzonder- vandaar.

Het feit dat jij op mijn woorden reageert is ook al zoiet.

marmot
    Mariakat
    Mariakat
    Admin

Bericht  Mariakat 19.10.09 19:10

marmot schreef:Uitgesproken woorden die de werkelijkheid niet alleen beschrijven, maar die werkelijkheid ook veranderen......................Te realiseren dat je die macht hebt, dat je kan toveren. Smile
    Ik heb het woord ook nooit eerder gehoord.
    Maar inderdaad: woorden kunnen toveren.
    Direct krijg je vaak reacties.
    Pangaea
    Pangaea

Bericht  Pangaea 01.12.09 19:42

marmot schreef:Ik kwam het woord niet eerder tegen.

Uitgesproken woorden die de werkelijkheid niet alleen beschrijven, maar die werkelijkheid ook veranderen

Zolang wij het idee hebben dat onze woorden veranderingen (in onszelf of de ander)
    teweeg kunnen brengen, zullen wij hier nog terug komen.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin

Bericht  Mariakat 01.12.09 23:32

Het wordt wel puzzelen zo Laughing
    Maar inderdaad.
    Ik heb het gevoel dat ik het laatste jaar wel veranderd ben.
    Niet alleen hier op het forum, maar ik kan me hier wel uiten.

Ik ontmoet hier een paar bijzondere mensen.
    Caspar

Performativiteit. cq ..Verrichting / prestatie Empty Change

Bericht  Caspar 02.12.09 1:16

Mariakat schreef:Ik heb het gevoel dat ik het laatste jaar wel veranderd ben.
    dat is aan jouw berichten niet af te lezen. ik weet niet of anderen verschillen
    constateren in vergelijking met voorgaande jaren, je reageert altijd alert en goed
    gedocumenteerd. (maar gevoel kan heel bedriegelijk zijn, dat weet je zelf het best)
    maar uitwisseling van gedachten brengt veranderingen mee, als het gunstig werkt
    krijg je meer houvast, meer steunpunten en inzicht.
    maar het leven blijft een één grote puzzle, er ontbreken nog een heleboel stukjes.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin

Bericht  Mariakat 02.12.09 15:07

Al schrijvende krijg je soms dingen op een rijtje.
    Is het fout, dan herstel je het.
    Lees je het na, dan zie je welk effect sommige woorden zouden kunnen hebben en dan kun je het weer anders formuleren.
    Weet je even geen antwoord, dan hoeft het niet zonodig.

Om terug te komen op wat Marmot schreef:
    Woorden kunnen soms toveren.
    Maar dan zowel positief als ook negatief.

In de werkelijkheid, als je oog in oog staat met iemand, dan gaat dat niet.
    Ik heb dan altijd sterk de neiging om emotioneel en to the point te zijn.
    Ook reageer ik directer op wat anderen zeggen of soms met een toontje of gezicht laten blijken.

Dan komt dat soms weleens kort over.
    Dat is, wat ik het gevoel heb, dat het laatste jaar wat veranderd is.
    Maar dat is persoonlijk en dat komt voor jullie, al lezende, inderdaad niet zo erg over. Laughing

Waar ik voorheen het puntje van mijn tong soms moest afbijten en het er later toch weer uitflapte, kan ik het nu wat gemakkelijker laten voor wat het is.
    Maar dat gaat inderdaad met buien.
    Caspar

Bericht  Caspar 02.12.09 23:55

Mariakat schreef:Om terug te komen op wat Marmot schreef:Woorden kunnen soms toveren.
    Maar dan zowel positief als ook negatief.
    ......woorden kunnen helen, kunnen kwetsen, opruien en verzoenen.
    Maar dat is persoonlijk en dat komt voor jullie, al lezende, inderdaad niet zo erg over. :lol:

.....wij missen niet de boodschap, wel de toon en de mimiek
    Maar dat gaat inderdaad met buien.
    .....noem het variaties in de melodie.

Gesponsorde inhoud

Bericht  Gesponsorde inhoud

Het is nu 17.11.24 8:58