Goede mensen zijn zeldzaam in een gemeenschap die slecht is ingericht. ( Epicurus )
marmot
marmot
Dat zou betekenen dat er zelden goede mensen zouden zijn.Goede mensen zijn zeldzaam in een gemeenschap die slecht is ingericht.
Is dat niet overal?Als een samenleving zo is ingericht dat mensen slechte dingen doen of er naar neigen.
lijkt me een beetje mager; ik verwacht ook nog altruïsme, ook zorg voor anderen zonder eigenbelang.marmot schreef:Mensen die gelukkig kunnen zijn zonder het geluk en welzijn van anderen in de weg te
staan, zou je goede mensen kunnen noemen.
is het niet zo dat er in iedere samenleving legio mogelijkheden zijn zowel ten goede als ten kwade ?Alle samenlevingsverbanden tot de MENSHEID toe.
het komt vóór dat de inrichting van de samenleving er de oorzaak van is dat mensen uit lijfsbehoud enAls een samenleving zo is ingericht dat mensen slechte dingen doen of er naar neigen.
ja, er zijn situaties dat stelen gerechtvaardigd en noodzakelijk is.Simpel voorbeeld : Als je honger hebt zou je kunnen gaan stelen.
lijkt me een beetje mager; ik verwacht ook nog altruïsme, ook zorg voor anderen zonder eigenbelang.
Tomas schreef:Caspar:lijkt me een beetje mager; ik verwacht ook nog altruïsme, ook zorg voor anderen zonder eigenbelang.
Waarom en hoe moet ik dat zien in het licht van de evolutietheorie?
Tomas
Neem die kwesties bij de banken. De verkopers van die nare polissen wisten beslist wel dat ze het eigenlijk niet konden maken.
Tomas schreef:Neem die kwesties bij de banken. De verkopers van die nare polissen wisten beslist wel dat ze het eigenlijk niet konden maken.
Is het niet meestal zo dat als het goed uitpakt dat de kopers "slim" waren en als het verkeerd uitpakt dat de kopers bedrogen zijn? Waren het trouwens allemaal domme mensen die van die "nare polissen" kochten?
En wat nu te denken van (oud) medewerkers zo als Ed Nijpels en Gerrit Zalm van Linschoten en Frank de Grave?
Tomas
marmot schreef:Goede mensen zijn zeldzaam in een gemeenschap die slecht is ingericht. ( Epicurus )
marmot
marmot schreef:Tomas schreef:Neem die kwesties bij de banken. De verkopers van die nare polissen wisten beslist wel dat ze het eigenlijk niet konden maken.
Is het niet meestal zo dat als het goed uitpakt dat de kopers "slim" waren en als het verkeerd uitpakt dat de kopers bedrogen zijn? Waren het trouwens allemaal domme mensen die van die "nare polissen" kochten?
En wat nu te denken van (oud) medewerkers zo als Ed Nijpels en Gerrit Zalm van Linschoten en Frank de Grave?
Tomas
Goede mensen zijn zeldzaam in een gemeenschap die slecht is ingericht. ( Epicurus )
marmot