Gisteren had ik al bericht geschreven, maar dat is niet weggegaan, zie ik nu.
marmot schreef:Je kan door zo,n stoornis in conflict komen met je omgeving , dan is het volgens mij niet verkeerd open te staan voor veranderingen.
Je hebt helemaal gelijk vanuit dit gezichtspunt bezien.
Ik las eens :
"Leven is veranderen en veranderen is leven"
Wat ik bedoel is, dat we vaak denken, dat we moeten veranderen, als en omdat anderen dat van ons verwachten.
Onze visie daarop wordt ook grotendeels bepaald door wat die anderen denken.
Wie bepaalt welke visies, welk gevoel en welk gedrag wel of niet juist zijn?
Wij hebben de neiging mee te gaan in de mening van anderen, zeker als wijzelf ook niet gelukkig zijn met onze eigen situatie.
Ik zie nu Caspars reactie.
Die sluit aan op wat ik bedoel met "Leven is veranderen"
Je krijgt steeds nieuwe situaties, waarin je bij-leert.
Als je flexibel in het leven staat en ten opzichte van je omgeving, zul je je steeds zetten naar die omgeving, zoals de ander dat naar jou doet.
Dat brengt een verandering in de zin van groei met zich mee.
Soms is het noodzakelijk je mening en gedrag bij te stellen in nieuwe ssituatie.
Maar dat doe je dan, omdat jij dat op dat moment zelf wil en niet omdat het je opgelegd wordt.
Ben je gedwongen anders te handelen, dan je natuur je ingeeft en is het voor jou onmogelijk, dan zullen er onherroepelijk frustraties volgen.
Dan is het goed te denken aan de woorden van Caspar.
Het is dan mi. niet zaak om dat jezelf te verwijten, dat je daar moeite mee hebt.
Mensen zouden meer energie moeten steken in zichzelf en anderen te accepteren hoe ze zijn en dan leren daarmee om te gaan.