Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.

2 plaatsers

Relatief

Mariakat
    Mariakat
    Admin

Relatief Empty Relatief

Bericht  Mariakat 26.09.09 13:39

Deze las ik laatst elders.
    Relativiteit is heel simpel:
    Drie haren op een hoofd is relatief weinig, drie haren in je soep is relatief veel.
    Zo zijn er meer voorbeelden te vinden.

In dit voorbeeld is de bedoeling in zijn context heel duidelijk en zal voor de meesten geen dubbele betekenis hebben.
    Maar als we met een blanco geest veel uitspraken proberen te benaderen zullen we veel voorbeelden tegenkomen, waarbij de betekenissen voor verschil van mening kunnen zorgen.

Een tachtigplusser geeft vaak aan trots te zijn op de bereikte hoge leeftijd en vaak moeten we dat dan ook heel vaak aanhoren.
    Waag het echter niet diezelfde persoon, "oud" te noemen.
    Dan krijgt het een heel andere betekenis.
    Het woord "oud" uitspreken is alleen weggelegd voor henzelf. Wink

Zo zijn er legio voorbeelden.
    Caspar

Relatief Empty Re: Relatief

Bericht  Caspar 30.09.09 8:58

uit : http://taalenteken.blogspot.com/2008/03/de-schoonheid-van-relativeren.html

Ik weet dat er mensen zijn die zich willen ontwikkelen en eindeloos over zichzelf nadenken. Wat wil ik met mijn leven? Het is niet slecht om daar eens 4 weken aan te besteden. Langer is niet gezond. De beste manier om te ontdekken wat je wilt is kijken naar wat je doet. Gewoon onbevangen kijken. En dat is relativeren. Je zegt niet: ik wil graag anders. Nee, je zegt: dat is wat ik doe, soms al een leven lang, en dat is dus blijkbaar wat ik wil.

Hier valt nog veel meer over te zeggen maar aangezien taal en teken niet samenvallen is er een grens aan wat je zinnig kunt zeggen over relativeren.
    Ik wens u veel levensgeluk met de schoonheid van relativeren.
    Caspar

Relatief Empty Relativiteit

Bericht  Caspar 25.10.09 0:07

"Een uur zitten bij een aardig meisje vliegt voorbij als een minuut, maar een
    minuut op een brandende kachel lijkt wel een uur. Dat is relativiteit." - A. Einstein

Gesponsorde inhoud

Relatief Empty Re: Relatief

Bericht  Gesponsorde inhoud

Het is nu 17.11.24 8:30