Dit oordeel werd gegeven.
Het werd geschreven, toen een reactie kwam met een tip ergens voor.
Met de google link naar het desbetreffende stukje, op internet waar ook die info stond.
In de context waarin dit werd geschreven, kwam het heel smalend over.
Zelfs denigrerend.
Op mij dan.
Hier mijn reactie:
Vooropgesteld dat voor mij " wijsheid" iets heel anders is dan " kennis"
Waar halen jullie je kennis vandaan?
Van de schoolboekjes?
Van je ouders?
Heb je boekenwijsheid?
Zelf gekocht of heb je
Bibliotheekboeken wijsheid?
Encyclopedie wijsheid?
Of wijsheid opgedaan aan een universiteit, waar je weer wijsheid leerde halen uit boeken?
En dictaten moest maken van alle wijdheiden die zo'n leraar op dat moment stond te verkondigen.
Of ben je in de leer gegaan bij een speciale leermeester, die veel van een bepaald onderwerp afweet.
Bij mij is dit alles het geval,
Maar ik prefereer voor mijn kennisvergaring tegenwoordig Google.
Wel zo gemakkelijk en wel zo snel.
Waar vind ik zo'n grote, snelle, en goedkope bieb als achter mijn schermpje.
De moderne VWO opleidingen en studie methoden op de Unies, schijnen het dik met mij eens te zijn. :angel12:
Een pc thuis is dan ook op het VWO een dikke pre en je kunt er als ouder dus niet meer onderuit om je studerende kinderen de beschikking te geven over een pc met internet aansluiting.
Een laptop is dan ook een eerste vereiste als je verder wil gaan studeren.
En dat is niet eens hypermodern.
Dat is voor 10 jaar geleden al begonnen.
De meest moderne manier van les geven is, een student een opdracht geven over een enkel onderwerp en daar moet hij dan in 14 dagen tijd zelf de meest mogelijke kennis over zien te vergaren, die er maar te krijgen is.
Dit is niet uit de lucht komen vallen.
Meer als 40 jaar geleden is men al op de hogere opleidingen begonnen hun studenten te leren, dat je niet alles uit je hoofd moest leren.
Je moest zoveel kennis tot je nemen, dat je wist, waar je de info moest halen, die je op een bepaald moment nodig had.
Dus de basisbegrippen en het inzicht krijgen in het geheel.
De detail zijn overal op te zoeken.
Dat was toen al de boodschap.
Wat is dan een beter medium dan Internet?
Dus google, wat een soortnaam is geworden voor een zoekmachine en niet een merknaam.
De kunst is dus zo te zoeken, dat je vindt wat je zoekt.
Op deze manier studeren stelt heel andere eisen aan de intelligentie van studenten, maar het resultaat blijkt subliem te zijn, als je erachter komt wat jonge gestudeerde mensen nu allemaal weten.
Maar kom niet om details en kennis over zaken, die hun niet interesseert
PS
Bron:
Mijn eigen bewustzijn, dat na een flink stuk leven een beetje gevuld is geraakt met een beetje kennis, maar ook weer een groot gedeelte daarvan heeft losgelaten.
Leve Google.
Het werd geschreven, toen een reactie kwam met een tip ergens voor.
Met de google link naar het desbetreffende stukje, op internet waar ook die info stond.
In de context waarin dit werd geschreven, kwam het heel smalend over.
Zelfs denigrerend.
Op mij dan.
Hier mijn reactie:
Vooropgesteld dat voor mij " wijsheid" iets heel anders is dan " kennis"
Waar halen jullie je kennis vandaan?
Van de schoolboekjes?
Van je ouders?
Heb je boekenwijsheid?
Zelf gekocht of heb je
Bibliotheekboeken wijsheid?
Encyclopedie wijsheid?
Of wijsheid opgedaan aan een universiteit, waar je weer wijsheid leerde halen uit boeken?
En dictaten moest maken van alle wijdheiden die zo'n leraar op dat moment stond te verkondigen.
Of ben je in de leer gegaan bij een speciale leermeester, die veel van een bepaald onderwerp afweet.
Bij mij is dit alles het geval,
Maar ik prefereer voor mijn kennisvergaring tegenwoordig Google.
Wel zo gemakkelijk en wel zo snel.
Waar vind ik zo'n grote, snelle, en goedkope bieb als achter mijn schermpje.
De moderne VWO opleidingen en studie methoden op de Unies, schijnen het dik met mij eens te zijn. :angel12:
Een pc thuis is dan ook op het VWO een dikke pre en je kunt er als ouder dus niet meer onderuit om je studerende kinderen de beschikking te geven over een pc met internet aansluiting.
Een laptop is dan ook een eerste vereiste als je verder wil gaan studeren.
En dat is niet eens hypermodern.
Dat is voor 10 jaar geleden al begonnen.
De meest moderne manier van les geven is, een student een opdracht geven over een enkel onderwerp en daar moet hij dan in 14 dagen tijd zelf de meest mogelijke kennis over zien te vergaren, die er maar te krijgen is.
Dit is niet uit de lucht komen vallen.
Meer als 40 jaar geleden is men al op de hogere opleidingen begonnen hun studenten te leren, dat je niet alles uit je hoofd moest leren.
Je moest zoveel kennis tot je nemen, dat je wist, waar je de info moest halen, die je op een bepaald moment nodig had.
Dus de basisbegrippen en het inzicht krijgen in het geheel.
De detail zijn overal op te zoeken.
Dat was toen al de boodschap.
Wat is dan een beter medium dan Internet?
Dus google, wat een soortnaam is geworden voor een zoekmachine en niet een merknaam.
De kunst is dus zo te zoeken, dat je vindt wat je zoekt.
Op deze manier studeren stelt heel andere eisen aan de intelligentie van studenten, maar het resultaat blijkt subliem te zijn, als je erachter komt wat jonge gestudeerde mensen nu allemaal weten.
Maar kom niet om details en kennis over zaken, die hun niet interesseert
PS
Bron:
Mijn eigen bewustzijn, dat na een flink stuk leven een beetje gevuld is geraakt met een beetje kennis, maar ook weer een groot gedeelte daarvan heeft losgelaten.
Leve Google.