Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.

3 plaatsers

Googlewijsheid

Mariakat
    Mariakat
    Admin

Googlewijsheid Empty Googlewijsheid

Bericht  Mariakat 08.07.09 14:17

Dit oordeel werd gegeven.
    Het werd geschreven, toen een reactie kwam met een tip ergens voor.
    Met de google link naar het desbetreffende stukje, op internet waar ook die info stond.

In de context waarin dit werd geschreven, kwam het heel smalend over.
    Zelfs denigrerend.
    Op mij dan.

Hier mijn reactie:

Vooropgesteld dat voor mij " wijsheid" iets heel anders is dan " kennis"
    Waar halen jullie je kennis vandaan?
    Van de schoolboekjes?
    Van je ouders?
    Heb je boekenwijsheid?
    Zelf gekocht of heb je
    Bibliotheekboeken wijsheid?
    Encyclopedie wijsheid?
    Of wijsheid opgedaan aan een universiteit, waar je weer wijsheid leerde halen uit boeken?
    En dictaten moest maken van alle wijdheiden die zo'n leraar op dat moment stond te verkondigen.
    Of ben je in de leer gegaan bij een speciale leermeester, die veel van een bepaald onderwerp afweet.
    Bij mij is dit alles het geval,
    Maar ik prefereer voor mijn kennisvergaring tegenwoordig Google.
    Wel zo gemakkelijk en wel zo snel.
    Waar vind ik zo'n grote, snelle, en goedkope bieb als achter mijn schermpje.
    De moderne VWO opleidingen en studie methoden op de Unies, schijnen het dik met mij eens te zijn. :angel12:
    Een pc thuis is dan ook op het VWO een dikke pre en je kunt er als ouder dus niet meer onderuit om je studerende kinderen de beschikking te geven over een pc met internet aansluiting.
    Een laptop is dan ook een eerste vereiste als je verder wil gaan studeren.
    En dat is niet eens hypermodern.
    Dat is voor 10 jaar geleden al begonnen.
    De meest moderne manier van les geven is, een student een opdracht geven over een enkel onderwerp en daar moet hij dan in 14 dagen tijd zelf de meest mogelijke kennis over zien te vergaren, die er maar te krijgen is.
    Dit is niet uit de lucht komen vallen.
    Meer als 40 jaar geleden is men al op de hogere opleidingen begonnen hun studenten te leren, dat je niet alles uit je hoofd moest leren.
    Je moest zoveel kennis tot je nemen, dat je wist, waar je de info moest halen, die je op een bepaald moment nodig had.
    Dus de basisbegrippen en het inzicht krijgen in het geheel.
    De detail zijn overal op te zoeken.
    Dat was toen al de boodschap.
    Wat is dan een beter medium dan Internet?
    Dus google, wat een soortnaam is geworden voor een zoekmachine en niet een merknaam.
    De kunst is dus zo te zoeken, dat je vindt wat je zoekt.
    Op deze manier studeren stelt heel andere eisen aan de intelligentie van studenten, maar het resultaat blijkt subliem te zijn, als je erachter komt wat jonge gestudeerde mensen nu allemaal weten.
    Maar kom niet om details en kennis over zaken, die hun niet interesseert

PS
    Bron:
    Mijn eigen bewustzijn, dat na een flink stuk leven een beetje gevuld is geraakt met een beetje kennis, maar ook weer een groot gedeelte daarvan heeft losgelaten.
    Leve Google.
    Pangaea
    Pangaea

Googlewijsheid Empty Re: Googlewijsheid

Bericht  Pangaea 05.08.09 1:21

Mariakat schreef:
    Maar ik prefereer voor mijn kennisvergaring tegenwoordig Google.
    Wel zo gemakkelijk en wel zo snel.
    Waar vind ik zo'n grote, snelle, en goedkope bieb als achter mijn schermpje.

Mee eens, waar je vroeger nog duizenden gulden moest betalen voor een encyclopedie (die tijdens het drukproces alweer gedeeltelijk verouderd was), heb je binnen eenvingerbeweging de informatie die je zoekt.

In de toekomst zullen we zeker meer aan e-learning gaan doen, gewoon een studie of cursus volgen via de computer.

Lees ook Google, de magische antwoordmachine.
    Uit het onderzoek komt geen eenduidig beeld naar voren van de wijze waarop leerlingen informatie beoordelen. Zij weten vaak wel hoe ze informatie moeten beoordelen maar baseren hun uiteindelijke oordeel toch op eigen kennis en ervaring of op gevoel.
    Leerlingen volgen verschillende strategieën om de betrouwbaarheid van informatie te beoordelen:
    1. Ze beoordelen het uiterlijk van de site op opmaak en de aanwezigheid van kleur en plaatjes.
    2. De inhoud van de site beoordelen ze op herkenbaarheid van de informatie, de hoeveelheid informatie, de formulering van informatie. Daarnaast vergelijken ze meerdere sites met dezelfde informatie.
    3. Ze beoordelen de informatiebron door het achterhalen van de maker, het medium van herkomst (krant, televisie) of de verantwoording (bijvoorbeeld door wetenschappelijk onderzoek). Een voorwaarde is dan wel dat de bron redelijk herkenbaar of opvallend in beeld is. Uit zichzelf gaan de meeste leerlingen niet op zoek naar de bron.

Ondanks hun handigheid met computers beschikken leerlingen nauwelijks over kritische strategieën voor het zoeken naar informatie. Tegenstrijdige informatie gaan zij het liefst uit de weg, kritisch nadenken over informatie vinden ze moeilijk. Het lijkt er daarom op dat een kerndoel van het basisonderwijs – het kunnen onderscheiden van feiten van meningen en het het zoeken en verwerken van relevante informatie uit andere bronnen – niet wordt gehaald.
    Caspar

Bericht  Caspar 05.08.09 8:54

Mariakat schreef:Maar ik prefereer voor mijn kennisvergaring tegenwoordig Google.
    Wel zo gemakkelijk en wel zo snel.Leve Google.

het gevaar zit er in dat we elkaar om de oren gaan slaan met Google-Wiki- en Bijbelteksten
    en dat er van een dialoog geen sprake meer is.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin

Bericht  Mariakat 05.08.09 20:25

Pangaea en Caspar
    Ik weet niet hoe het op de basisscholen is, maar op de middelbare scholen worden veel projekt opdrachten gegeven.
    Het uiteindelijke werkstuk moet dan aan een aantal criteria voldoen, die voor alle werkstukken gelden, zoals bijvoorbeeld een indeling in: gegevens vergaring, eigen uitwerking en bronvermeldingen.

Een enkele bron is dan geen bron, want inderdaad wordt het dan knip en plakwerk, waar Caspar ook al voor vreest.

De lessen op school zullen dus hier op moeten inspelen.
    Door de manier van samenvoegen van verschillende teksten blijkt vaak het inzicht in het onderwerp.
    De conclusie in eigen bewoordingen evenzo.

Ik zelf vind op dit discussieforum ook alleen dat maar interessant, waaruit je eigen mening blijkt.
    Ook al is die onorthodox of naast het platgetreden paadje.
    Gestaafd en ondersteund door een bron en belicht van meerdere zijden, als dat mogelijk is, wordt het alleen maar interessanter om toch ook iets vanaf te willen weten.
    Pangaea
    Pangaea

Bericht  Pangaea 05.08.09 22:12

Toen ik twintig jaar geleden op het VWO zat werd er ook gebruik gemaakt van een zogenaamde Binas boekje. Een naslagwerk voor de vakken biologie, natuurkunde en scheikunde. Dus het is al heel lang dat we in het onderwijs het accent gaan verschuiven van onthouden naar toepassen van de stof.

Googlewijsheid Binas

Toen ik later in Antwerpen ben gaan studeren kom je een heel andere leermethoden tegen. Daar is het heel gebruikelijk dat je de stof gewoon moet onthouden, de traditionele stampwerk. Dat was een hele opgave om opeens alles uit je hoofd te kennen. Gelukkig ben ik niet snel daarna naar een Nederlandse universiteit gegaan. Very Happy

Tegenwoordig is er inderdaad (Maria noemde het al) Probleem Gestuurd Onderwijs (PGO) of het competentiegericht onderwijs.
    Niet iedereen is daar zo tevreden over, denk maar aan Ad Verbrugge (Beter Onderwijs Nederland). Ad Verbrugge, voorzitter van de vereniging Beter Onderwijs Nederland, gaat hier in debat met Wynand Wijnen, stimulator van het Studiehuis.
    Caspar

Bericht  Caspar 07.08.09 0:03

Pangaea schreef:Toen ik twintig jaar geleden op het VWO zat werd er ook gebruik gemaakt van een zogenaamde Binas boekje.
    Een naslagwerk voor de vakken biologie, natuurkunde en scheikunde.
    zo'n naslagwerk was indertijd het primitieve begin van kennisreserve t.b.v. examenhulp.
    wat er nu op internet geboden wordt is bijna onbegrensd en overdadig. bij praktisch ieder
    sleutelwoord worden er zoveel gegevens over je uitgestort dat je door de bomen het bos
    niet meer ziet. en vervolgens pik je er, met je leken inzicht, de meest relevante verwijzingen uit.

"In de wetenschap gelijken wij op kinderen, die aan de oever der kennis hier en daar een steentje
    oprapen, terwijl de wijde oceaan van het onbekende zich voor onze ogen uitstrekt." (John Newton)
    Mariakat
    Mariakat
    Admin

Bericht  Mariakat 07.08.09 8:51

ik schreef:De kunst is dus zo te zoeken, dat je vindt wat je zoekt.
    .......
    Bron:
    Mijn eigen bewustzijn, dat na een flink stuk leven een beetje gevuld is geraakt met een beetje kennis, maar ook weer een groot gedeelte daarvan heeft losgelaten.

Google moet je dus vergelijken met een enorme bieb en encyclopedie.
    1 steekwoord, zeker als het een bekend woord is, is meestal inderdaad niet genoeg.
    Als je een bibliothecaris vraagt om een boek met "iets over computers" kom je ook geen steek verder.
    Ook daarvoor geldt, dat als je niet weet te zoeken, je niets weet te vinden.
    Maak maar eens een combinatie met ..en...en...en...

Om veel te kunnen vinden is een brede algemene kennis nodig en een vragende geest.
    Geen feiten kennis.
    Dat zou zelfs een balast kunnen zijn, want wie weet, zoekt niet meer.

Caspar schreef:"In de wetenschap gelijken wij op kinderen, die aan de oever der kennis hier en daar een steentje
    oprapen, terwijl de wijde oceaan van het onbekende zich voor onze ogen uitstrekt." (John Newton)
    Volgens mij moet je heel erudiet zijn, want jij hoest heel vaak ter plekke allerlei uitspraken op van de meest uiteenlopende mensen.

Heb je ze letterlijk in je hoofd?
    Of weet je ze te vinden, waarna je ze kunt citeren?
    Oftewel kopieren en plakken. tongue

Maar ook dat laatste kun je niet zonder veel kennis in je hoofd en moet je dus minstens belezen zijn.

Een kleindochter zou een werkstuk schrijven over Spanje.
    Ze had geen idee.....
    Dan is de ouderwetse encyclopedie een mooi begin.
    Kijk bijvoorbeeld bij cultuur, en bevolking, industrie in Spanje.

Dan krijg je een prima begin en heb je in korte tijd een bladzijde gegevens, die je "mogelijk" interesseren en waarop je verder kunt borduren op internet.
    Dat advies van ons heeft ze altijd onthouden.

Dit kan via een encyclopedie op de PC, maar voor het eerste begin en voor een eerste minimale kennis blijft het ouderwetse boek toch heel gemakkelijk.
    Wikipedia op internet is fantastisch, maar je moet altijd nog veel meer rekening houden met fouten en persoonlijke interpretaties.
    Caspar

Bericht  Caspar 07.08.09 12:30

Mariakat schreef: heb je ze letterlijk in je hoofd?
    wat er allemaal in mijn hoofd zit ? een klein denkraam en ook nog grotendeels dichtgeslibd.
    ik vind het moeilijk om een gedachtenstroom naar buiten te brengen en dat betekent
    dat datgene wat naar buiten komt een samenvatting, een conclusie is: er is dan een
    brainstorm (nou ja, wat daar voor doorgaat) aan voorafgegaan.
    maar samenvattingen en conclusies zijn niet altijd even begrijpelijk voor anderen. en mede
    omdat ik vaak wel twijfel aan mijn eigen beweringen wil ik er nog wel eens een oneliner
    van een erkende autoriteit tegenaan gooien.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin

Bericht  Mariakat 07.08.09 13:07

Nou ja, het is niet iedereen gegeven de moeilijkste proza stukjes in elkaar te flansen.

Maar toch heb ik van jou hier en daar heel goeie stukjes gelezen, heel helder verwoord.
    Misschien toch een kwestie van een keer het achterste van je tong laten zien?

Ik ben het ook heel vaak niet meer met mezelf eens, als ik later mijn stukjes nog eens herlees.
    Zeker als ik kritische antwoorden krijg van mensen, die een andere richting op associëren dan ik.
    Dan heb ik ook vaak zoiets als: Tja, als je het zo bekijkt.
    Dan kan ik heel vaak andermans zienswijze ook wel begrijpen.

Maar daarom is je eigen zienswijze toch nog niet fout?
    Maar wel vaak moeilijk te verdedigen, als je net niet de vinger kunt leggen op datgene, waar je net even anders over denkt.
    Door reacties dan weer, krijg ik gauw de indruk dat men mij vindt muggeziften.
    Dat is waar ik veel problemen mee heb, als ik mijn mening en de mening van de ander wil gaan inpassen in elkaar.

Maar moet je dan altijd even helder en duidelijk zijn voor iedereen?
    Het kan toch ook een slecht begripsvermogen van de ander zijn?
    En evengoed een starheid, waardoor die niet mee kan gaan met jouw gedachtengang.
    Ik hoor het wel, als men er problemen meer heeft, maar al doende en al schrijvende komt er toch veel op een rijtje te staan.

En als je bezig bent, sta je soms versteld van wat er onderuit die donkere half dichtgeslibte krochten van je lang vergeten ziel toch weer naar boven komt borrelen.
    Pangaea
    Pangaea

Bericht  Pangaea 07.08.09 19:15

Niets is zo veranderlijk als een mening.
    Daarom vind ik een mening (hoe orthodox deze ook is) eigenlijk helemaal niet zo interessant.
    Een (mijn) mening is slecht geleend van anderen, die deze ook weer geleend hebben van anderen.

Wat ik interssant vind in een discussie is de afstand die een persoon heeft tussen zichzelf en het onderwerp. Als iemand er bovenop zit, dan merk je dat meteen aan de emotionele lading die de mening bevat.

Zodra iemand wat afstand neemt (kan nemen), dan merk je dat de mening 'milder' wordt en meer raakvlakken krijgt met andere meningen en dus mensen. Hierdoor kunnen er meer mensen inspringen en wordt er de discussie levendiger, spannender en breder op. Voor mij geldt dus niet een bepaalde conclusie (uit een mening) , maar het hebben van een gesprek, waar het 'holistische' (consensus) karakter centraal staat. Natuurlijk hanteer ik in mijn leven enkele (onbewijsbare) grondbeginselen, waaruit ik elke discusie in beschouw, maar deze heb ik in mijn leven dan ook zorgvuldig en herhaaldelijk onderworpen aan mijn eigen geweten en verstand. Iedereen mag mijn mening bekritiseren, want ik ken nog niets wat zeker is.

Gesponsorde inhoud

Bericht  Gesponsorde inhoud

Het is nu 17.11.24 6:39