Ik kwam dit onderwerp tegen op het Forum webfilosofen
Hiërarchie
met de intro van Leon Hoeneveld
Vond het een goed uitgangspunt voor een interessante discussie.
Ik mag hem hier citeren, samen met de eerste reactie van Willem Braak wil ik het hier plaatsen.
Inderdaad, de Willem, die bekend is door de meesten van ons.
Nog altijd ook erg actief en scherp.
Hiërarchie
met de intro van Leon Hoeneveld
Vond het een goed uitgangspunt voor een interessante discussie.
Ik mag hem hier citeren, samen met de eerste reactie van Willem Braak wil ik het hier plaatsen.
Inderdaad, de Willem, die bekend is door de meesten van ons.
Nog altijd ook erg actief en scherp.
Hiërarchie
Veel bedrijven zijn nog steeds gestructureerd volgens een hiërarchie. Misschien is de hiërarchie de oudste vorm van bestuur die men kent.
Zo verwonderlijk zou dat niet moeten zijn als we Frans de Waal mogen geloven en we de structuren van samenleven parallel aan die van de apen hebben.
Er zijn wel berichten over “platte organisaties”, een soort sociaal experiment om bij bedrijven een brede laag werknemers op gelijke voet te hebben, met slechts enkele managers die meer een soort ceremoniële functie zouden hebben. Als er van die bedrijven zijn waarbij dat experiment gelukt is of werkt zou ik dat wel willen weten, maar volgens mij laat de aard van het beestje zich niet loochenen.
Een hiërarchie bevestigt ongelijkheid. Mensen zijn aan de ene kant blij met ongelijkheid, hun anders zijn, hun uniciteit, hun onmisbaarheid. Aan de andere kant lijden ze ook onder de ondergeschiktheid die dan natuurlijk overal voortkomt.
Want je kunt wel baas zijn, maar bent toch ook altijd weer ondergeschikt. Dat doet denken aan het idee van Koestler van de holon, die is zelfstandig maar ook deel van een geheel. De baas is zelfstandig, maar ook deel van de hiërarchie die altijd weer iemand hogerop heeft, de Echtgenote, God of de Dood.
Met macht komt verantwoordelijkheid (vrij naar de film Spiderman). Als iedereen dat zou begrijpen dan was er niets aan de hand met een hiërarchie. Maar eenmaal op een positie van macht is het ook wel erg gemakkelijk om dat te misbruiken in jouw voordeel.
Hoe meer de persoon in kwestie zich ondergeschikt voelt aan machten die hij niet kan controleren, des te logischer is het dat die persoon de macht die hij of zij wel heeft voor het eigen gewin aanwendt.
Het is een misopvatting dat je machtiger zou worden door macht uit te oefenen, maar dat is precies de misopvatting die zorgt dat een hiërarchie niet werkt en ongelijkheid een last wordt voor velen.
Dat het ondertussen wel gewoon “lekker voelt” om macht uit te oefenen, geeft geen hoop op oplossing van de problemen met hiërarchieën.
Daarbij komt nog eens dat we kunnen vermoeden dat de hemel ook hiërarchisch is opgebouwd. Anders zouden we het niet kunnen verkroppen dat een vaak zondig mens na berouw in de hemel komt, terwijl iemand anders daar zijn leven lang zijn best voor gedaan heeft.
Degene die zijn best heeft gedaan zou toch wel iets meer van de hemel moeten kunnen profiteren en hoger ingedeeld moeten worden. Zo zou ook de Engel boven de mensen staan, en God boven de Engelen.
Het hele geloof is een geloof in hiërarchie.
Dat betekent dan natuurlijk ook dat er een hiërarchie naar beneden is, met steeds lagere vormen, lagere soorten, verwerpelijker, minderwaardiger.
Of is dat een aardse illusie? Is de hemel misschien toch voor allen gelijk?
Ik stel me een hemel voor waar alle wensen uitkomen. Heb je aardse wensen dan ben je , hup, weer terug. Op die manier zullen slechts weinigen in de hemel blijven. Een gevaarlijke plek, je hoeft je maar iets te wensen en je bent alweer weg uit de hemel.
Ik probeer in iedere geval iets minder hiërarchisch te wensen, wat minder ongelijkheid, en wat meer samenzijn.
Geplaatst door: Leon Hoeneveld | 2009-07-02 20:05:51