Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


3 plaatsers

    Verpleegkundigen Liberia

    avatar
    Caspar


    Verpleegkundigen Liberia Empty Verpleegkundigen Liberia

    Bericht  Caspar 13.10.14 10:13

    Verpleegkundigen Liberia dreigen met staking

    Bewerkt door: redactie −13/10/14, 07:11 − bron: ANP

    Verpleegkundigen in het zwaar door ebola getroffen Liberia dreigen in staking te gaan.
    Dat meldde de BBC vandaag. Het medisch personeel eist meer gevarengeld en betere bescherming.

    Door de ebola-epidemie zijn al 95 Liberiaanse verpleegkundigen overleden. De gezondheidswerkers
    eisen daarom beter materieel om besmetting te voorkomen. Ook vinden ze het gevarengeld te karig.

    De autoriteiten hebben de verpleegkundigen gevraagd niet in staking te gaan. Dat zou negatieve
    gevolgen hebben voor de patiënten. Ook zou de regering door de omvang van de epidemie al te krap
    bij kas zitten om de oorspronkelijke afspraken na te komen.

    http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/3767858/2014/10/13/Verpleegkundigen-Liberia-dreigen-met-staking.dhtml
    ..........................................................

    Wat zou je de verpleegkundigen adviseren?
    Een heel groot risico nemen voor een karige beloning?
    Acuut een ander beroep kiezen? Wegvluchten uit de gevarenzone?
    Of stoïcijns en met doodsverachting doorgaan uit edele motieven ?
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Verpleegkundigen Liberia Empty Re: Verpleegkundigen Liberia

    Bericht  Mariakat 13.10.14 15:26

    En wie zal ze het verwijten?
    Doen jij en ik het hun na?

    Het is al een ramp en dat wordt steeds erger.
    avatar
    Caspar


    Verpleegkundigen Liberia Empty Re: Verpleegkundigen Liberia

    Bericht  Caspar 13.10.14 16:42

    Mariakat schreef :
    En wie zal ze het verwijten?
    Doen jij en ik het hun na?

    Het is al een ramp en dat wordt steeds erger.

    Ik doe het hun niet na; ik ben nog niet levensmoe.
    En een advies zou ik niet durven geven.
    Voor een enkele patient zou ik me inspannen.

    Maar dit lijkt een eindeloze stroom te worden……………
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Verpleegkundigen Liberia Empty Re: Verpleegkundigen Liberia

    Bericht  Mariakat 13.10.14 19:30

    Caspar schreef:
    Voor een enkele patient zou ik me inspannen.
    Het hemd is nader dan de rok, wordt wel gezegd.

    Voor mijn eigen mensen ben ik niets ontziend, kijk ik nergens naar.
    Maar voor de ver van mijn bed .......?
    Ik bewonder mensen, die ook daar te hulp komen.

    Maar is het nog zo ver van mijn bed?
    Het kan even zo goed over een kleine periode zeer na worden.

    Dat is mijn grote nachtmerrie.
    Misschien wordt dit weer even in de kiem gesmoord.
    Hoop ik....
    avatar
    Caspar


    Verpleegkundigen Liberia Empty Re: Verpleegkundigen Liberia

    Bericht  Caspar 13.10.14 22:05

    Mariakat schreef:

    Dat is mijn grote nachtmerrie.
    Misschien wordt dit weer even in de kiem gesmoord.
    Hoop ik....

    Het is intussen meer dan een kiem: het gaat op een uitslaande brand lijken.
    Maar nachtmerries? nee. Wel compassie met de mensen die dit ondergaan en geen verweer hebben.

    Dit is toch een ander probleem dan bijv. de machteloze Verenigde Naties, het sektarisch geweld in
    het Midden-Oosten of de corrupte en gewelddadige bendes en politie in Mexico.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Verpleegkundigen Liberia Empty Re: Verpleegkundigen Liberia

    Bericht  Mariakat 14.10.14 13:39

    Ik bedoel..
    In mijn nachtmerrie slaat het over naar andere delen van de wereld en dan ook veel dichterbij.
    avatar
    marmot


    Verpleegkundigen Liberia Empty Re: Verpleegkundigen Liberia

    Bericht  marmot 14.10.14 17:03

    Ik deel jouw zorg Mariakat.


    avatar
    Caspar


    Verpleegkundigen Liberia Empty Verloop uitbraak Ebola

    Bericht  Caspar 14.10.14 21:33

    Verloop uitbraak Ebola in West Afrika 2014

    Door Steeph  -   23:50 maandag 13 oktober 2014  -  Thema Leven

    DATA
    In vijf landen in Westelijk Afrika en een in Noord Amerika zijn er mensen gestorven aan Ebola dit jaar.

    Alhier even de basisgegevens over de aantallen sinds april, verzameld en bijgesteld door de auteur.
    Deze post zal bij het verschijnen van nieuwe gegevens steeds geactualiseerd worden.

    Update (meest actuele gegevens): 13 oktober 2014
    Gevallen: 8897
    Doden: 4772 (53,6%)

    Let op: De officiële rapportage uit Sierra Leone heeft als probleem dat ze veel sterfgevallen niet
    registreren om bureaucratische redenen. Om deze onderrapportage te compenseren, wordt 25% van
    het verschil tussen officiële gevallen en doden in ons overzicht bij de doden geteld. Daarmee is het
    sterftepercentage nog steeds onder de 50%. Veel lager dus dan in de andere landen.

    Commercial Photography

    http://sargasso.nl/verloop-uitbraak-ebola-west-afrika-2014/
    avatar
    Caspar


    Verpleegkundigen Liberia Empty Drama's

    Bericht  Caspar 14.10.14 23:31

    Commercial Photography

    Ebola still barely rates among the continent’s big killers. Far more deaths are attributable every day in
    west Africa to malaria, diarrhoea and HIV/AIDS.
    But the spread of infections means that death rates
    are rising fast: from four a day in August to 13 now. There are no licensed treatments or vaccines
    (although scientists are working all out to rectify that). The assumption that an Ebola outbreak could
    always be managed—the disease is hard to catch and people are only contagious when they are
    showing symptoms—is under strain.

    http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2014/10/ebola-graphics
    ......................................................................

    Een vergelijking met andere drama's in West Afrika.
    avatar
    Caspar


    Verpleegkundigen Liberia Empty Honger

    Bericht  Caspar 17.10.14 9:24

    Na ebola wacht West-Afrika nu hongersnood

    02/10/2014 -  Rik Arnoudt

    In het spoor van de ergste ebola-epidemie ooit dreigen delen van West-Afrika nu door hongersnood
    te worden getroffen. Ook nu weer dreigen Guinee, Liberia en Sierra Leone het ergst te worden
    getroffen doordat boeren hun land niet kunnen bewerken en geen nieuwe gewassen kunnen inzaaien.
    Het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties heeft het nu al over schaarste.

    "De honger zal doden al wie ebola heeft overleefd", zegt een rijst- en maniokboer in het noorden van
    Sierra Leone tegen het persagentschap Reuters. De 61-jarige man heeft zes kinderen en vier
    kleinkinderen en heeft naar eigen zeggen al drie familieleden verloren door ebola.

    De officiële dodenteller van de ebola-epidemie staat nu al op 3.338. De meeste slachtoffers vallen in
    Guinee, Liberia en Sierra Leone, en vooral in de laatste twee landen is de ziekte nog verre van onder
    controle. Volgens het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties is er nu al voedselschaarste.

    enzovoort......................

    http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2107789
    avatar
    marmot


    Verpleegkundigen Liberia Empty Re: Verpleegkundigen Liberia

    Bericht  marmot 17.10.14 14:00

    Maar,.... wat te doen, wat kunnen we doen.


    Overmacht ???
    avatar
    Caspar


    Verpleegkundigen Liberia Empty Dag van de armoede

    Bericht  Caspar 17.10.14 21:14

    Marmot schreef :
    Maar,.... wat te doen, wat kunnen we doen.

    Is wereldwijde armoede ook uw verantwoordelijkheid?

    Kelly Brettar  ---  vrijdag 17 oktober 2014 - dag van de armoede

    "Geld is er genoeg. Meer dan de bereidheid te delen is er in principe niet nodig. Maar
    waarom zou u verantwoordelijkheid dragen voor de armoede van iemand aan de andere kant van de
    wereld? We zijn geneigd te denken dat we enkel verantwoordelijk zijn voor wat we doen — niet voor
    wat we nalaten te doen. Maar is het verschil tussen iemand vermoorden en iemand laten sterven,
    terwijl je diens dood kon verhelpen, zo groot?"

    Volgend jaar eindigt de termijn waarbinnen we de millenniumdoelstellingen moeten bereiken. In
    2000 ondertekenden 189 landen immers een verklaring om samen te werken aan onder andere de
    uitroeiing van extreme armoede en honger, de ontwikkeling van basiseducatie, gelijkheid tussen
    mannen en vrouwen en het uitbannen van aids. Zo zou tegen 2015 het aantal mensen, die leven van
    minder dan 1 dollar per dag, wereldwijd gehalveerd moeten zijn ten opzichte van 1990.

    Wereldwijd gezien werd die doelstelling in 2010 reeds bijna bereikt, maar de afname van armoede is
    zeer ongelijk verdeeld. In Zuid-Azië en Sub-Sahara Afrika bijvoorbeeld is de armoedegrens amper
    gedaald. Maar zelfs al zouden de doelstellingen overal gehaald worden: volstaan ze wel? Er is
    natuurlijk nog steeds die andere helft. Nu is het makkelijk te denken dat regeringen inderdaad niet
    genoeg doen. Maar ik vraag u: wat heeft u gedaan? Laten we daar even bij stilstaan.

    Confrontatie

    U koopt nieuwe schoenen. U gaat naar de cinema. Doneert u ook aan goede doelen? In het artikel
    'What should a Billionaire Give – and What Should You?’' vraagt filosoof Peter Singer zich af in welke
    mate we verantwoordelijk zijn voor wereldwijde armoede en in hoeverre we moreel verplicht zijn hier
    zelf iets aan te doen. Het antwoord is zeer duidelijk: geef wat u kan geven. Een 'fair share' volstaat
    niet. Singer concludeert ook dat het niet moeilijk is extreme armoede te bestrijden en rijkdom eerlijk
    te verdelen. Geld is er genoeg. Meer dan de bereidheid te delen is er in principe niet nodig. Maar
    waarom zou u verantwoordelijkheid dragen voor de armoede van iemand aan de andere kant van de
    wereld?

    We zijn geneigd te denken dat we enkel verantwoordelijk zijn voor wat we doen – niet voor wat we
    nalaten te doen. Maar is het verschil tussen iemand vermoorden en iemand laten sterven, terwijl je
    diens dood kon verhelpen, zo groot? Ook al heb je in het tweede geval geen kwaadaardig plan
    gesmeed, je nalatigheid blijft moreel verwerpelijk. We weten allemaal dat er overal in de wereld
    mensen sterven van de honger. Toch doen we (bijna) niets. Is dat niet even kwalijk dan voorbijlopen
    aan een stervende zonder hulp te bieden? De confrontatie is minder direct en dus makkelijker te
    negeren. Dat maakt de verantwoordelijkheid die we ervoor dragen echter niet kleiner.


    • Met een bedrag van 40 euro kan Artsen zonder Grenzen twee zwaar ondervoede kinderen
    gedurende twintig dagen behandelen.
    • Met een bedrag van 33 euro leert Oxfam Vietnamese boeren hoe ze rijst duurzaam en
    biologisch kunnen telen.
    • Met een bedrag van 70 euro leert Broederlijk Delen een jongere in een workshop drama van
    drie weken omgaan met zijn angsten.
    • Met een bedrag van 30 euro per maand kan je via SOS Kinderdorpen meter of peter worden van
    een SOS kind en dit uit financiële onzekerheid helpen.

    Er is dus niet veel nodig om zelf een verschil te maken. Het argument dat een oplossing van bovenaf
    moet komen en dat goede doelen slechts kortetermijnoplossingen bieden is slechts een uitvlucht om
    te ontsnappen aan verantwoordelijkheid. Politieke oplossingen zijn natuurlijk nodig, maar het effect
    ervan laat vaak lang op zich wachten.

    Recht evenredig

    Langetermijnoplossingen moeten aangevuld worden met rechtstreekse, concrete hulp. En het is deze
    hulp die goede doelen kunnen verwezenlijken. Zelfs al zijn ze op lange termijn niet efficiënt zonder
    politiek-maatschappelijke wijzigingen, dat betekent niet dat ze niet noodzakelijk zijn.
    Ook het idee dat je zelf voor je geld gewerkt hebt en dus geen (morele) verplichting hebt om dit met
    anderen te delen, is ontoereikend. Het is een voorrecht dat je geld kan verdienen. Die mogelijkheid
    heb je, omdat je in een welvarende samenleving woont en kansen hebt gekregen die elders niet
    bestaan.

    Geef toe: zou je levenskwaliteit werkelijk dalen moest je maandelijks een (behoorlijke) gift doen? En
    als dat het geval zou zijn: is deze daling recht evenredig aan de hulp die je ermee kan bieden? Ik
    betwijfel het. Het is makkelijk problemen als deze te negeren. Maar het is ook makkelijk ze aan te
    pakken.  

    Als u volgend jaar in de krant leest dat we de milleniumdoelstellingen niet bereikt hebben, wees dan
    niet boos op wat regeringen niet gedaan hebben. Vraag jezelf af wat jij wel gedaan hebt. Vraag
    jezelf af of je niet meer kon doen. Vandaag is het internationale dag ter bestrijding van de armoede.
    Laten we daar even bij stilstaan. En laten we dit morgen niet vergeten.


    http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2014/10/17/is-wereldwijde-armoede-ook-uw-verantwoordelijkheid
    avatar
    Caspar


    Verpleegkundigen Liberia Empty Zonder commentaar

    Bericht  Caspar 18.10.14 17:26

    Fighting the 2014 Ebola Virus Outbreak Street by Street | The New York Times

    https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=xUBpoyKxArU

    .............

    Fighting the 2014 Ebola Virus Outbreak Street by Street | The New York Times

    https://www.youtube.com/watch?v=ZBbsnyqlihs&feature=player_detailpage

    ...........................................................

    Zonder commentaar
    avatar
    Caspar


    Verpleegkundigen Liberia Empty Veelbelovend ebola-vaccin zonder prik

    Bericht  Caspar 11.11.14 15:09

    Veelbelovend ebola-vaccin zonder prik

    BRUSSEL  -  7 november 2014  -  IPS

    Een ebola-vaccin zonder prik blijkt proefapen 100 procent te beschermen tegen het virus tot
    minstens een jaar nadat ze zijn behandeld.

    Het vaccin gebruikt een simpel verkoudheidsvirus dat genetisch gemanipuleerd is om een klein stukje
    van het ebola-DNA mee te voeren. Het werd bij zeven apen op de neus gespoten en blijkt ze
    minstens een jaar te beschermen. Het vaccin richt zich op cellen in de neus en de longen en brengt
    een immuunrespons in het hele lichaam op gang.

    Middelen
    De resultaten, die deze week zijn gepubliceerd in het vaktijdschrift Molecular Pharmaceutics, zijn
    goed nieuws, maar de wetenschappers kampen met een gebrek aan middelen om het werk verder te
    zetten, zegt Maria Croyle van de University of Texas. "We staan op een kruispunt, en zoeken naar
    manieren om middelen te krijgen om voort te doen", zegt ze op de Amerikaanse zender NBC News.
    Croyle en haar team werken al zeven jaar aan het geneesmiddel. Tests op mensen lijken een
    logische volgende stap, maar daarvoor moeten de onderzoekers kunnen samenwerken met een
    geneesmiddelenproducent of met de overheid.

    Ook in andere laboratoria wachten ebola-vaccins al een tijdje op een commercieel duwtje in de rug.
    De ziekte was jarenlang geen prioriteit, tot de recente uitbraak in Afrika. In onder meer de VS,
    Groot-Brittannië en Zwitserland wordt gewerkt aan minstens zes vaccins.

    Volgens Croyle is het neusvaccin zo veelbelovend omdat er geen naald aan te pas komt. Dat maakt
    het vaccin niet alleen laagdrempelig, maar het is ook goed nieuws voor gezondheidswerkers.
    Prikaccidenten zijn een van de manieren waarop verplegers en artsen de ziekte kunnen oplopen.

    http://www.ipsnews.be/artikel/veelbelovend-ebola-vaccin-zonder-prik

    Gesponsorde inhoud


    Verpleegkundigen Liberia Empty Re: Verpleegkundigen Liberia

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 07.05.24 10:20