Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.

2 plaatsers

Verdriet

marmot

Verdriet Empty Verdriet

Bericht  marmot 21.09.14 15:13

De remedie of het medicijn bij verdriet is de natuur, ( misschien wel het enige ) in het besef dat je daar onlosmakelijk deel van uitmaakt.

marmot
    Mariakat
    Mariakat
    Admin

Verdriet Empty Re: Verdriet

Bericht  Mariakat 23.09.14 6:30

Oftewel: acceptatie van wat is.

Bij veel mensen vaak vergezeld en gevolgd door een gevoel van onmacht en het begin van lethargie.
    Of in later stadium: depressie.

De natuur kan dus bij velen medicijn zijn bij verdriet, maar geen weg naar geluk.
    marmot

Bericht  marmot 23.09.14 13:12

Geluk Mariakat ??

Voor mij staat gemoedrust voor geluk.

marmot
    marmot

Bericht  marmot 24.09.14 18:50

Ataraxia (Αταραξία) is een Griekse term, gebruikt door Pyrrho en Epicurus, die het ideaal van zielsrust beschrijft. Het gaat dan om een onverstoorbare staat die zich kenmerkt door vrijheid van zorgen, affectieloosheid en emotionele gelatenheid. Volgens Epicurus is het de eerste stap om hêdonê (genot) - wat volgens zijn leer het hoogste goed is - te bereiken. In de moderne psychologie en filosofie wordt de toestand van ataraxia beschreven met de term gelijkmoedigheid.

De term 'Ataraxia' is een aardige beschrijving voor dat waar ik naar streef.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin

Bericht  Mariakat 24.09.14 23:58

marmot schreef: Het gaat dan om een onverstoorbare staat die zich kenmerkt door vrijheid van zorgen, affectieloosheid en emotionele gelatenheid.
    Zoals ik al schreef.
    Het door mij vetgedrukte is het voorland van depressie.

In de moderne psychologie en filosofie wordt de toestand van ataraxia beschreven met de term gelijkmoedigheid.
    Ik vind de term gelijkmoedigheid toch net even anders dan de eerder beschreven gemoedstoestanden.
    Na een periode van heftige emoties kan ik soms ook verlangen naar een staat van gelijkmoedigheid.

Ik ken echter teveel de toestanden van affectieloosheid en emotionele gelatenheid om dat te beschrijven als een vorm van of de weg naar geluk.
    marmot

Bericht  marmot 25.09.14 8:13

Voor mij is het streven naar gelijk-moedigheid een manier om minder te lijden, niet iets van onverschilligheid om het leed van de mens en de wereld.

Niet achterover leunen maar daar waar je in staat bent pogen het lijden te verminderen.

Het verschil tussen medelijden en mededogen.
    Een gevoel of een morele factor
    Doorgaans wordt medelijden gelijkgesteld met mededogen. Toch, als we een nader onderzoek instellen en we hebben meer kennis van de verscheidene mentale factoren en hoe deze samenwerken met verschillende soorten van bewustzijn, dan zullen we een belangrijk verschil gaan zien tussen deze twee begrippen. Hoewel medelijden zeker het morele aspect van medeleven impliceert, is medelijden een gevoel dat lijden in de geest teweegbrengt; het is geen ideale toestand. Mededogen daarentegen is niet een gevoel, maar is een morele mentale factor, een staat van de geest die ontwikkeld is. Om goed het verschil tussen medelijden en mededogen te begrijpen, is het belangrijk te weten hoe gevoelens ontstaan en hoe het zelfbewustzijn tot ongewenste situaties leidt.

Enz.

http://www.sleuteltotinzicht.nl/div014.htm

Gesponsorde inhoud

Bericht  Gesponsorde inhoud

Soortgelijke onderwerpen

-

Het is nu 17.11.24 2:26