Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


3 plaatsers

    vurige tongen

    avatar
    Phinch


    vurige tongen Empty vurige tongen

    Bericht  Phinch 30.05.09 9:46

    Ik weet niet of jullie hier allemaal, of sommigen onder jullie, van het houtje zijn maar pinksteren daar heb ik toch nooit veel van begrepen. Nederdalende vurige tongen waardoor je alle talen spreekt. Ik bel elke morgen uitgebreid mijn moeder en toen heb ik het nog maar even gevraagd. Mijn moeder, niet gespeend van een flinke dosis humor, begon alle talen door elkaar te spreken en het enige wat ik uit kon brengen was: u ook. Toen hingen me maar gauw weer op, ons gesprek eindigt haast elke morgen in een punt van absolute meligheid waarmee we als vanzelfsprekend begrijpen dat we maar weer eens moeten overgaan tot de orde van de dag. Morgen zal ik eens vragen hoe ze nu aan dat gekke woord pinksteren komen.
    joaddan
    joaddan


    vurige tongen Empty Re: vurige tongen

    Bericht  joaddan 30.05.09 12:41

    Morgen zal ik eens vragen hoe ze nu aan dat gekke woord pinksteren komen.

    Pinksteren (Grieks: Πεντεκοστη (Pentekostè) of Sinksen

    De oorsprong van Pinksteren ligt in de Mozaïsche wetten die aan het volk Israël waren gegeven na hun uittocht uit Egypte. In het Bijbelboek Leviticus, hoofdstuk 23:15-22 staat dat op de vijftigste dag, op de dag na de zevende sabbat vanaf Pesach nieuwe offers voor God moesten worden gebracht, als een soort afsluiting van Pesach. Het feest werd ook wel het 'Wekenfeest' genoemd (Deuteronomium 16:10). Er moesten 'eerstelingen' van de graanoogst en het vee worden geofferd. Voorts moest er een samenkomst worden gehouden en niemand mocht zijn gewone werk doen.

    In het christendom werd het Wekenfeest 'Pinksteren' genoemd, naar het Griekse woord 'pentekostos' (= vijftigste). Tijdens het pinksterfeest wordt herdacht dat de Heilige Geest, de derde Persoon van de Allerheiligste Drie-eenheid, neerdaalde uit de hemel op de apostelen en andere aanwezige gelovigen.
    avatar
    Phinch


    vurige tongen Empty Re: vurige tongen

    Bericht  Phinch 30.05.09 13:52

    Mijn moeder brengt dit soort zaken toch altijd een stuk sappiger.
    Ze is 95 en denkt dat op een e-mail een postzegel moet maar haar fantasie reikt verder dan bijbelteksten.
    Als kind vertelde ze me altijd verhalen van het ijspaleis en ik begin ineens heel nieuwsgierig te worden naar de link tussen het ijspaleis en pinksteren. Ik denk dat ik meteen maar even bel.
    joaddan
    joaddan


    vurige tongen Empty Re: vurige tongen

    Bericht  joaddan 30.05.09 17:45

    Phinch, super dat jou moeder humor heeft van een postzegel op een e-mail. Met die leeftijd heeft ze veel veranderingen meegemaakt en om alles dan nog bij te houden is soms net een stap tever.
    Ik ben ook benieuwd naar de link tussen ijspaleis en pinksteren. Laat je het ons weten? Lekker weekend gewenst,
    avatar
    Phinch


    vurige tongen Empty Re: vurige tongen

    Bericht  Phinch 31.05.09 10:13

    In het ijspaleis vroeg prinses Allerhande voor haar verjaardag een telescoop. Haar vader, koning Pegel, gaf haar mooie gouden kado's maar nooit een telescoop want dat gaf maar sterrenstof, mopperde haar moeder, koningin Cornetto. Allerhande kwam in opstand, nam één van haar gouden kokertjes en twee van haar vele spiegeltjes en ging in het geniep knippen, plakken, ruwen en polijsten. Allerhande zag nl elke avond een ster vanuit haar ijskamer op dezelfde plek staan en terwijl ze zo bezig was keek de ster toe. Eerst wilde Allerhande altijd een hond maar die vieze poten en dat gekwijl vond Cornetto natuurlijk maar niets, zo werd die ene ster, waar Cornetto schijnbaar geen grip op had, haar grote vriend.

    De ster was vanuit haar positie maar een heel klein sterretje, ter grote van een pink, daarom noemde zei hem mijn pinksterretje. Wat Allerhande van de koninklijke google begreep was dat deze ster het dichste staat bij de as van de aarde naar de hemelpool en haar plaats kan worden ingenomen door steeds een andere ster. Zijn veranderlijke verzamelnaam is poolster, maar Allerhande noemde hem lekker mijn pinksterretje.
    Allerhande praatte met Pinkster al ze 'dingetjes' had, de dingetjes verschenen dan als sneeuw in de zon. Na twee ijstijden frutselen was de telescoop klaar maar de hoek van de spiegeltjes in de telescoop kreeg zij maar niet in de goede stand. Ze zag Pinkster soms redelijk duidelijk maar soms ook vreselijk vaag en soms zat er gewoon een wolk voor. Allerhande verbaasde zich erover dat ze Pinkster met haar eigen ogen wilde zien want ze had eigenijk alles al wat ze wilde, een vriend door dik en dun, haar Pinkster. Allerhande ploeterde voort, toen ze, na vier ijstijden, haar Pinkster voor 99 procent klaar had, volgde vele bewolkte nachten. Er viel niet veel te toetsen, dat wachten was voor Allerhande een crime want zij was altijd erg ongduldig. Vannacht gebeurde het, de nacht van de laatste toetssteen, In een piepklein gaatje door de wolken zag zij met het blote oog haar Pinkster zitten. Snel haalde ze haar toeter en keek, niets...., pfffff, verkeerd om, yesssss daar was hij, haar Pinkster. Maar hemel, wat een joekel, om bang van te worden. Het was ook eigenlijk niet meer haar eigen pinkstertje. Teleurgesteld mikte Allerhande haar toeter in de prullenbak en zo had ze haar eigen lieve pinkstertje weer binnenboord.

    Maar vanaf vandaag heet vandaag en ook nog een beetje morgen, als een soort van nawee, pinksteren. Vrolijk een vijfde ijstijd tegemoet. En vanaf vandaag wordt pinksteren in het hele land geschreven met een kleine letter, bij overtreding komt de ijslakei persoonlijk uw handen opwarmen.
    avatar
    Phinch


    vurige tongen Empty Re: vurige tongen

    Bericht  Phinch 31.05.09 12:23

    Belachelijk evengoed, dat je hier niet eens je eigen avatar in mag kleuren Evil or Very Mad
    Tomas
    Tomas


    vurige tongen Empty Re: vurige tongen

    Bericht  Tomas 01.06.09 0:35

    Phinch:
    Nederdalende vurige tongen waardoor je alle talen spreekt. , , , ,

    Dit valt onder de afdeling "sterke verhalen". Wat is er zo bijzonder als iemand jou in je eigen taal aanspreekt?

    Tomas

    Gesponsorde inhoud


    vurige tongen Empty Re: vurige tongen

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 08.05.24 17:10