Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.

4 plaatsers

Kiev is in flames and I don't care

yopi
    yopi

Kiev is in flames and I don't care Empty Kiev is in flames and I don't care

Bericht  yopi 21.02.14 11:52

Column met foto's van filosoof Alain de Botton:
    http://www.philosophersmail.com/040214-what-kiev.php

Lijkt me ook wel een mooie website.

Gevonden in De Correspondent in de column van filosoof Rob Wijnberg:
    https://decorrespondent.nl/724/wat-als-het-nieuws-echt-zou-zijn/10244833852-aa37128a
    Parsam
    Parsam

Kiev is in flames and I don't care Empty Re: Kiev is in flames and I don't care

Bericht  Parsam 21.02.14 16:20

Natuurlijk, dat Kiev brandt is nog geen echte bedreiging.Het is een zgn conflict aan de grenzen van Europa, van de EU, maar een maand geleden wisten we niet eens waar die grens precies was, nu wordt dat iets duidelijker. De vreselijke burgeroorlog in Syrië voelen we ook niet aan als echte bedreiging. Bijna omgekeerd, het is boeiend om volgen, het maakt ons voorlopig stilstaande en schijnbaar veilige leven hier iets echter.

Mens zijn in een onzekere cultuur is een zeer ambivalent gegeven. Sommigen verlangen naar euthanasie, anderen plegen om een slecht examen of een misgelopen verliefdheid zelfmoord, weer anderen vechten jarenlang tegen kanker, en besteden daar grote sommen geld aan, terwijl zij een zeer pijnlijk leven leiden etc etc.

Filosofie is de uil die 's avonds zijn kerktoren verlaat en schouwt wat de voorbije dag gebeurd is, maar wat werkelijk de drijfveren waren, dat ziet hij niet.

Parsam Cool
    marmot

Bericht  marmot 21.02.14 17:43

Tragisch .

En alle partijen menen het gelijk aan hun zijde te hebben.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin

Bericht  Mariakat 22.02.14 16:17

Wat mij opvalt is de titel "Kiev is in flames and I don't care" zonder het verder gelezen te hebben.

Daar zou je al een filosofische verhandeling over kunnen schrijven.

"Kan het ons vaak niet schelen", of misschien is het beter te zeggen:
    "Duwen we het weg uit onze realiteit" uit zelfbehoud?
    marmot

Bericht  marmot 22.02.14 18:41

Ik heb de nijging weg te kijken uit verbijstering en onmacht.
    yopi
    yopi

Bericht  yopi 23.02.14 13:38

Over het erge van 'I don't care:
    Alan de Botton schreef:.....Not because you are bad, but because you are somewhere else. You can't take it on board. This isn't your struggle; you're needed elsewhere on subjects that, while they're tiny in the grand scheme of things, matter a lot within your context.
    .....
    Indifference to big banner events can be churlish (vies; ranzig). But it can also be the mark of deep and important originality. Let's treat the phenomenon of not being interested in some stories with cautious respect.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin

Bericht  Mariakat 24.02.14 11:42

Met andere woorden:

Ver van mijn bed show.
    Het hemd is nader dan de rok.

Dit lijkt egoïstisch maar dat is het niet.

Zo gauw ik energie over heb, omdat in mijn eigen omgeving geen problemen zijn, ga ik me misschien eens bemoeien met de andere kant van de wereld.

Niet iedereen heeft een brede rug.
    Als iemand gebogen gaat onder de last van zichzelf en zijn eigen omgeving, moeten wij respecteren dat hij er geen lasten bij kan hebben van dingen, die verre zijn van hem.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin

Bericht  Mariakat 24.02.14 11:42

Dat heb ik eerlijk gezegd liever dan het mechaniek van mensen om weg te kijken van eigen problemen en die van zijn naasten.
    En als schuldige een verre ander en/of de maatschappij aan gaat wijzen voor alle problemen.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin

Bericht  Mariakat 24.02.14 11:44

marmot schreef:Ik heb de nijging weg te kijken uit verbijstering en onmacht.

Ik ook Marmot.  Embarassed
    yopi
    yopi

Bericht  yopi 24.02.14 14:03

Het is ook nog dat de agenda door de media bepaald wordt en er dus altijd sprake is van een soort hype (wel de gruwelijke werkelijkheid natuurlijk). In de zin dus van vandaag de Oekraïne, dan de milieudreiging, dan weer euthanasie ...
    Parsam
    Parsam

Bericht  Parsam 24.02.14 16:04

We weten dat Oekraïne haast bankroet is en dus geld vraagt. Dus de EU staat op het punt er nog een stuk armoede bij te nemen. Militair beschouwen ze de Oekraïne als een bondgenoot van de "vijand" dus als ze die kunnen binnenrijven, zo veel te beter denken sommige conservatieve  kringen.

Maar het zal de EU veel geld kosten. De ton gaat zolang te water tot ze barst (of zoiets) of de EU zal blijven landen opnemen, tot ze onleefbaar is geworden, en dus uiteenspat.

Een mogelijk doemscenario?

Parsam Wink
    marmot

Bericht  marmot 01.03.14 14:38

Bij een ander soort natuurramp kan je nog helpen, door bv te helpen met de eerste levensbehoeften,helpen met weer opbouwen en.... troosten..

Bij dit soort van natuurrampen kunnen we alleen maar toekijken- wat dreigen- met wapens kletteren- manipuleren- schuldigen aanwijzen-belangen overwegen- je geen raad weten- en dat is het, en wegkijken natuurlijk.

En dat alles via de natuurwetmatige noodzakelijheid.

Gesponsorde inhoud

Bericht  Gesponsorde inhoud

Het is nu 17.11.24 5:51