Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


    Werk of doeloorzakelijkheid.

    avatar
    marmot


    Werk of doeloorzakelijkheid. Empty Werk of doeloorzakelijkheid.

    Bericht  marmot 10.11.13 17:38

    Miriam verteld.

    Ik geef op een berg in Frankrijk cursus filosofie.

    Heel vroeg voordat iedereen opgestaan is ga ik met de auto naar het dorp in het dal en haal verse broodjes voor de cursisten omdat ik weet dat ze dat heel erg leuk en lekker vinden.

    Die handeling met de auto die berg af naar het dorp is een doeloorzaak zou je denken. Ik wil broodjes kopen, weet waar de bakkerswinkel is enz.

    Bij terugkomst vergeet ik de auto op de handrem te zetten en welja die auto gaat ervandoor richting dal, zwaartekracht het gewicht van het voertuig de helling... het kan niet anders gaan.
    Als ik zeg dat dat een werkoorzaak is zal niemand dat verbazen, zo werk dat nu eenmaal.

    Die rit naar het dal met mij in die kar, is ook een werkoorzaak.
    De oorzaak is dat ik om mijn moverende reden op het idee of plan gekomen was om voor de cursisten broodje te halen in het dorp beneden .

    Een doel heeft ook een oorzaak.

    Miriam van Reijen





      Het is nu 28.04.24 16:12