Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


2 plaatsers

    excuus

    avatar
    marmot


    excuus Empty excuus

    Bericht  marmot 14.10.13 16:21


    Wat is de waarde van een afgedwongen excuus.

    Ik kan me zo,n gebeurtenis uit mijn jeugd herrinneren waarbij ik nu nog de frustratie kan voelen.


    marmot
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    excuus Empty Re: excuus

    Bericht  Mariakat 15.10.13 17:28

    Afdwingen is in geval van kinderen een les in beleefdheid, als het kind nog niet het inzicht heeft, dat hij iets heeft gezegd of een handeling heeft verricht, die iemand of iets anders heeft geschaad.

    Beter is het begeleiden in dat leren van zelfinzicht te verkrijgen en te wijzen op een eventuele misplaatste trots.
    Rekening dient te worden gehouden met het vaak grote gevoel voor (on)rechtvaardigheid bij veel kinderen.
    Dan kan het kind zelf bepalen, wanneer hij zich schuldig heeft gemaakt aan iets en dat wil erkennen en zo mogelijk goedmaken.

    In geval van ouderen een excuus afdwingen, als er geen enkel inzicht is, zie ik dat vaak als zinloos.
    Wel kan het een alternatief zijn bij een schijnbaar licht vergrijp.
    Soms kan een excuus dan voldoende zijn om genoegdoening te krijgen bij de slachtoffer partij en een alternatief en beter dan een strafzaak ervan te maken.
    Het kan een dialoog op gang brengen en misschien wat begrip voor elkaar en hopenlijk een leerproces zijn.
    avatar
    marmot


    excuus Empty Re: excuus

    Bericht  marmot 15.10.13 20:00

    Zonder twijfel wijze woorden Mariakat.

    Het gedoe met die Russische Diplomaat Dmitri Borodin ( en het toch diplomatisch afgedwongen excuus ) geeft mij een onaangename gevoel.

    Het zou ook kunnen zijn dat onze minister Timmermans probeert de Russen een afgang te besparen, een humane actie zou je kunnen zeggen, iets wat je opzich weer als een neerbuigende houding zou kunnen zien/vinden/voelen.

    Ik denk dat bijna iedereen de zin maar vooral de onzin van zo,n gemaskerde situatie ervan in zal zien.

    Dat intelligente en ook nog hooggeplaatste mensen zich laten verleideiden zich op deze manier te gedragen kan en zal ( in mijn optiek ) niet de bijdrage leveren op weg naar een beter samenwerking en daardoor samenleving.

    Ik kan me zo voorstellen dat als Dhr. Borodin het boetekleed aangetrokken zou hebben hij en ook zijn landgenoten meer respect zouden hebben gekregen.
    Nu hebben zij hoe dan ook veel zichtverlies opgelopen.

    marmot
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    excuus Empty Re: excuus

    Bericht  Mariakat 15.10.13 22:50

    Marmot schreef:Het zou ook kunnen zijn dat onze minister Timmermans probeert de Russen een afgang te besparen, een humane actie zou je kunnen zeggen, iets wat je opzich weer als een neerbuigende houding zou kunnen zien/vinden/voelen.
    Zou kunnen.
    Of als hypocriet.
    Maar in de diplomatie gelden vaak andere regels.


    Marmot schreef:Ik denk dat bijna iedereen de zin maar vooral de onzin van zo,n gemaskerde situatie ervan in zal zien.
    Hier in Nederland zeker.

    Dat intelligente en ook nog hooggeplaatste mensen zich laten verleideiden zich op deze manier te gedragen kan en zal ( in mijn optiek ) niet de bijdrage leveren op weg naar een beter samenwerking en daardoor samenleving.
    Intelligentie pleit niet vrij voor kinderachtigheid.


    Ik kan me  zo voorstellen dat als Dhr. Borodin het boetekleed aangetrokken zou hebben hij en ook zijn landgenoten meer respect zouden hebben gekregen.
    Bij ons misschien.
    Veel culturen zien dat anders.
    Vaak ziet men zich te moeten verontschuldigen als gezichtsverlies.

    Gesponsorde inhoud


    excuus Empty Re: excuus

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 27.04.24 20:25