de mens in het ik-tijdperk
2 plaatsers
Het ik-tijdperk
Guustaaf
- Bericht nummer 2
TheCulture of Narcissism
Hoi Caspar.
Toen ik de titel van je posting, Het ik-tijdperk, zag, schoot me te binnen dat eind jaren zestig of begin jaren 70 een boekje verscheen met dezelfde titel. Ik kon me alleen niet meer herinneren wie de schrijver daarvan was. Maar toen ik in "De malaise van de Moderniteit", van Charles Taylor keek (in 1991 verschenen , ik heb de 11de druk uit 2000) - hij noemt drie kwalen van de moderniteit, waaronder een verontrustend individualisme - kwam ik de aam van de schrijver Christopher Lasch en de Engelse titel The Culture of Narcissism tegen.
Toen ik de titel van je posting, Het ik-tijdperk, zag, schoot me te binnen dat eind jaren zestig of begin jaren 70 een boekje verscheen met dezelfde titel. Ik kon me alleen niet meer herinneren wie de schrijver daarvan was. Maar toen ik in "De malaise van de Moderniteit", van Charles Taylor keek (in 1991 verschenen , ik heb de 11de druk uit 2000) - hij noemt drie kwalen van de moderniteit, waaronder een verontrustend individualisme - kwam ik de aam van de schrijver Christopher Lasch en de Engelse titel The Culture of Narcissism tegen.
Caspar
- Bericht nummer 3
Re: Het ik-tijdperk
Plaatjes zijn geleend uit:
Leven zonder gedoe
In de nabije toekomst woont de helft van de mensen in ontwikkelde
landen alleen. Toch moet de single nog steeds zijn plaats bevechten
De Groene Amsterdammer --- 19-9-2013
…………………………………………………………………
In dit verslag wordt o.a. verwezen naar:
Going Solo: The Extraordinary Rise and Surprising Appeal of Living Alone
van Eric Klinenberg