Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


5 plaatsers

    De aanslag op Koninginnedag

    Parsam
    Parsam


    De aanslag op Koninginnedag Empty De aanslag op Koninginnedag

    Bericht  Parsam 01.05.09 8:29

    Op een filosofie-site is het gepast dat we enerzijds alle emoties respecteren, anderzijds dat we zo snel mogelijk naar de kern van de zaak (trachten te) gaan.

    Karst T. blijkt (voorlopig) een man te zijn wat aan de zelfkant van de maatschappij. Hij zou enkele weken ( maand?) terug ontslagen zijn, kon zijn huur niet meer betalen en werd nu ongeveer uit zijn appartement gezet. De man, die sociaal weinig contact had, kon met zijn "aangedaan onrecht" bij niemand terecht, en heeft het dan maar uitgeschreeuwd : in het centrum van Koninginnedag, bij de koninklijke familie zelf een gruwelijke daad stellen waar heel de wereld niet naast kan kijken.

    Ergens heeft de man een leugen proberen te doorprikken. Iedereen in een (wellicht volgens hem opgefokt) feest en hij door iedereen aan zijn onrechtvaardig lot overgelaten.

    In een samenleving ( de ganse Europese of mondiale) met zo'n hartverscheurende alleenheid, zijn dergelijke uit de traditie overgeleverde spektakels of koningshuizen geen soelaas meer voor de hedendaagse, menselijke problematiek.

    Nieuwe spirituele problemen vragen om nieuwe benaderingen.

    Parsam
    avatar
    marmot


    De aanslag op Koninginnedag Empty Re: De aanslag op Koninginnedag

    Bericht  marmot 01.05.09 9:40

    Ik heb begrepen dat T.Kars er zelf ook slecht aan toe is.Je zal wakker worden uit je verdoving en er wordt je verteld wat je hebt aangericht.Dat zal toch ook de HEL zijn.


    marmot.
    joaddan
    joaddan


    De aanslag op Koninginnedag Empty Re: De aanslag op Koninginnedag

    Bericht  joaddan 01.05.09 20:09

    Dat zal toch ook de HEL zijn.

    Onbegrijpenlijke
    beelden
    op mijn netvlies
    gebrand
    net als 9/11
    zijn deze ook
    niet weg te
    wissen
    staal;
    vlees;
    gegil
    en
    vele ogen
    zien het
    vol verbijstering;

    de onzin
    die
    niet te bevatten is
    Parsam
    Parsam


    De aanslag op Koninginnedag Empty Re: De aanslag op Koninginnedag

    Bericht  Parsam 03.05.09 9:46

    Na wat we nu allemaal kunnen lezen ( Karst Tates reed aan 80/100 km/u naar dat kruispunt en door dranghekken en toeschouwers heen) denk ik dat hij zich toch tegen de koninklijke bus wilde te pletter rijden. Hij is uiteindelijk tegen het monument de Naald aangebotst omdat hij niet meer kon, en ook niet goed meer zag.

    Hij was ongewoon snel van bij hem thuis op 40 km afstand naar de locus delicti vertrokken, werd eerst tegengehouden, maar door zijn sterke overweldigende drang raakte hij uiteindelijk toch door de beveiliging, en reed dan aan topsnelheid naar het kruispunt. Misschien dat het kleine oponthoud hem ook belet heeft zijn plan volledig ( op de koninklijke bus) uit te voeren.

    Het was hem er dus wellicht om te doen zich daar te pletter te rijden. Hij hoopte wellicht hiermee de koningin of anderen van de koninklijke familie lichamelijk te kunnen verwonden.

    Een volledige aanslag met de dood tot gevolg was wellicht niet direct de bedoeling. In dat geval had hij zijn auto geladen met explosieven, voor zover hij dat kon ( wellicht pas onlangs beslist, korte termijn van voorbereiding).

    Parsam
    avatar
    Caspar


    De aanslag op Koninginnedag Empty Re: De aanslag op Koninginnedag

    Bericht  Caspar 03.05.09 17:15

    joaddan schreef:Dat zal toch ook de HEL zijn.................
    ............de onzin die niet te bevatten is
    de HEL dat zijn de anderen [Sartre}

    er zit een groot verschil tussen 9/11 en de recente gebeurtenis.
    9/11 was een minutieus geplande operatie door fanatici met religieuse motieven.

    van de gebeurtenis op koninginnedag heb ik de indruk dat het gaat om iemand
    die, verstrikt in zijn eenzaamheid, schreeuwt om aandacht. er is een kortsluiting
    ontstaan. die aandacht heeft hij gekregen maar het anders gekund en gemoeten.

    voor de slachtoffers zal het motief geen verschil maken: ze staan machteloos.
    avatar
    Phinch


    De aanslag op Koninginnedag Empty Re: De aanslag op Koninginnedag

    Bericht  Phinch 05.05.09 9:15

    Even zag ik een koningin met licht gebogen rug een diepe zucht slaken

    De geest van het volk ziet niet graag gekromde oranje-ruggen
    dus kopte de krant vanmorgen 'oranjes rechten rug'
    het hoofd weer star in het betonnen kapsel gegoten
    de balletjes van de koningin....
    Parsam
    Parsam


    De aanslag op Koninginnedag Empty Re: De aanslag op Koninginnedag

    Bericht  Parsam 05.05.09 10:56

    Natuurlijk, wanneer er zo iets akeligs gebeurd is, is misschien het beste wat een samenleving aanvankelijk kan doen, te "temporiseren", proberen alles zoveel mogelijk bij het oude te laten. Maar dat blijft niet voldoende...

    Toch het is gebeurd. Een intelligente, vriendelijke man is in een verschrikkelijke woede geschoten om het onrecht dat de samenleving hem heeft aangedaan. En dan richt hij zijn woede onmiddellijk op het koningshuis, vooral wellicht op Willem-Alexander en Maxima, die er op het eerste zicht niks kunnen aan doen.

    Het is gebeurd. En het is een teken aan de wand in de hele wereld. Brave enkelingen in Duitsland ( Tim), in België ( Kim), nu in Nederland ( Karst) moeten ergens tonen dat iets fout zit.

    Want normaliter doodt een mens niet zomaar, en wenst alleen min of meer gelukkig te leven.

    Parsam
    joaddan
    joaddan


    De aanslag op Koninginnedag Empty Re: De aanslag op Koninginnedag

    Bericht  joaddan 05.05.09 19:33

    Casper, je hebt gelijk dat ik het in één zin noemde en het niet erg terecht is. Ik bedoelde alleen maar dat het zien van die beelden,( life nog wel, )gewoon op je netvlies branden. Het is ook de emotie van blij en vreugde naar verbijstering en ongeloof. Er zijn veel meer voorbeelden en zijn vaak niet gelijk aan elkaar. Er zijn geen life beelden van de jongens die schietend door een school zijn. Maar ook die zijn niet altijd met de zelfde oorzaak. Ik zie ook nog de man voor me, die in de oorlog tussen Hoetsie en Toetsien (of zo iets) met een bijl rond zwaait en mensen kapot hakt.....dat wil je toch niet zien, maar toch in beeld en ik keek....wat zie je en doet het met je.

    Het is gebeurd. En het is een teken aan de wand in de hele wereld. Brave enkelingen in Duitsland ( Tim), in België ( Kim), nu in Nederland ( Karst) moeten ergens tonen dat iets fout zit.
    Want normaliter doodt een mens niet zomaar, en wenst alleen min of meer gelukkig te leven.

    Parsam


    De binnenkant van een mens is zo ingewikkeld, het hoe en waarom? Er is iets te kort geweest....liefde en aandacht/hulp?

    Gesponsorde inhoud


    De aanslag op Koninginnedag Empty Re: De aanslag op Koninginnedag

    Bericht  Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu 19.05.24 18:50