Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.

‘sig laten lektariseeren.’

Caspar

‘sig laten lektariseeren.’ Empty ‘sig laten lektariseeren.’

Bericht  Caspar 09.11.12 23:09

‘Op den 12den September 1745 is hier in de Engelse steeg te sien een macine,
    sijnde een glase bol, die sterk gedraayt wordt’. Een blikken pijp van vier voet
    lang is met het eene einde tegen den bol geplaatst; het andere einde houdt iemand
    in de hand, terwijl hij op twee plankjes staat, die in een vierkanten bak liggen
    waar pik in is. De draaiing veroorzaakt, dat het vuur zoo iemand, wanneer hem een
    ander wil aanraken, overal met vonken uit het lijf springt. Ik zelf heb daarop
    gestaan, en terwijl ik met de eene hand de pijp vasthield, met mijn andere hand, ja
    met een vinger, brandewijn in een lepel in brand gestoken, en 't zelfde heb ik ook
    gedaan met een degen, dien ik in de hand hield. Toen een ander met zijn vinger
    dicht aan mijn been wees, vlogen mij de vonken uit de schenen, door twee paar
    kousen heen, en wel, zonder dat zulks de kousen verzengde of mij eenige pijn
    veroorzaakte; alleen was 't mij, toen de vonken er uit vlogen, net alsof ik met een
    speld geprikt werd. Duizenden menschen gaan dit dagelijks zien, en ‘sig laten
    lektariseeren.’ Deze machine is door een professor in Duitschland uitgevonden,
    en doet geen mensch quaat.

Uit: Het dagboek van Jacob Bicker Raye 1732-1772

http://www.dbnl.org/tekst/bick002dagb01_01/bick002dagb01_01_0015.php

Het is nu 17.11.24 1:31