Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


4 plaatsers

    ressentiment

    avatar
    marmot


    ressentiment Empty ressentiment

    Bericht  marmot 19.10.12 15:38

    Interessant begrip.


    http://nl.wikipedia.org/wiki/Ressentiment


    Het zou volgens Leibniz een niet accepteren zijn van de schepping zoals hij is."een zelf gekozen haat tegen Gods schepping" Het is met het oog op de totaliteit van de wereld dat we ons ressentiment kunnen overwinnen..

    gr.marmot
    avatar
    Caspar


    ressentiment Empty Re: ressentiment

    Bericht  Caspar 19.10.12 18:55

    Marmot schreef:
    Het zou volgens Leibniz een niet accepteren zijn van de schepping zoals hij is.
    "een zelf gekozen haat tegen Gods schepping" Het is met het oog op de totaliteit
    van de wereld dat we ons ressentiment kunnen overwinnen..
    Het niet accepteren van de schepping lijkt me wel wat hoog gegrepen.
    In alledaagse termen gaat het om vijandigheid, afgunst gepaard met rancune.
    Maar het ressentiment zal ook een drijfveer zijn voor grotere prestaties.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    ressentiment Empty Re: ressentiment

    Bericht  Mariakat 20.10.12 12:32

    marmot schreef:Interessant begrip.
    Waarom vind je dat?


    Het zou volgens Leibniz een niet accepteren zijn van de schepping zoals hij is."een zelf gekozen haat tegen Gods schepping" Het is met het oog op de totaliteit van de wereld dat we ons ressentiment kunnen overwinnen..
    Ik zie dit namelijk niet terug in deze link.
    Leibnitz wordt hier ook niet in vernoemd.

    De relatie met de hele schepping zie ik hier ook niet.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    ressentiment Empty Re: ressentiment

    Bericht  Mariakat 20.10.12 13:10

    Caspar schreef:
    In alledaagse termen gaat het om vijandigheid, afgunst gepaard met rancune.

    Maar dan tov. dingen waarin men zich machteloos in voelt.
    Dat andere zal dan vaak de zondebok worden.
    Zoals "de regering" "maatschappij" "hoge heren"
    Of het eigen mindere zal verheven worden naar een grootsere moraal.
    Het sublimeren van het kleine en mindere als zijnde meer waardevol, zal dan sterk naar voren komen.

    Jaren geleden hoorde ik mensen met een Citroen 2=chevaux (eend) dit verheerlijken als zijnde de auto voor mensen, die zich bewust zijn van milieu, omdat die toen de zuinigste auto was.
    Meestal door mensen, die geen duurdere auto konden betalen.
    Alles wat benzine-slurpers waren werd toen gehaat en aso-bakken genoemd.
    Samen met de rijders.
    Hoeveel mensen reden na hun studenten tijd en hun goedbetaalde functies nog in een eend?
    Datzelfde fenomeen zie je nu terug.
    Maar vooral bij mensen die zich geen grote auto kunnen permiteren.

    Maar het ressentiment zal ook een drijfveer zijn voor grotere prestaties.
    Grotere prestaties zie ik, als men zich een mindere voelt en niet machteloos.
    yopi
    yopi


    ressentiment Empty Re: ressentiment

    Bericht  yopi 20.10.12 14:01

    Herkenbaar verhaal, Mariakat, over die deux-chevaux's ..

    Ik denk bij ressentiment ook aan afgunst t.o.v. de machtigen.
    Als dat door gaat slaan naar haat komt daar aan beide zijden bij: nihilisme en cynisme.

    Die grotere prestaties van Caspar zie ik niet zo, dat zou meer het geval zijn als er sprake is van minder machteloosheid en eerder bewondering dan afgunst.
    Als de leugen waar zou zijn dat elke krantenjongen president kan worden dan zou dat nog het beste opleveren.

    Het zou volgens Leibniz een niet accepteren zijn van de schepping zoals hij is."een zelf gekozen haat tegen Gods schepping" Het is met het oog op de totaliteit van de wereld dat we ons ressentiment kunnen overwinnen..
    'Het is zo het is' als overwinning van haat tegenover de wereld lijkt me alleen mogelijk als je Leibniz' (volgens hem zelf bewezen) stelling ook accepteert dat we in de beste van alle mogelijke werelden leven. (Anders had de goede god wel een betere gemaakt)
    avatar
    marmot


    ressentiment Empty Re: ressentiment

    Bericht  marmot 20.10.12 23:28

    Vast blijven zitten in het negatieve, niet accepteren van dat wat is, is vaak de bron van het lijden.
    Ik denk dat als je bewust bent van het mechanisme van ressentiment, blijven hangen in de de negatieve emoties en de gevolgen daarvan voor jezelf en je medemens je andere keuzes zou kunnen maken.



    gr.marmot
    avatar
    Caspar


    ressentiment Empty Re: ressentiment

    Bericht  Caspar 21.10.12 12:10

    Marmot schreef:
    Vast blijven zitten in het negatieve, niet accepteren van dat wat is, is vaak de bron van het lijden.
    Ik denk dat als je bewust bent van het mechanisme van ressentiment, blijven hangen in de negatieve
    emoties en de gevolgen daarvan voor jezelf en je medemens je andere keuzes zou kunnen maken.

    Maar door het negatieve en het niet accepteren kom je in een depressie terecht en
    je komt niet meer tot actie. Actie is dus geboden en gebruik het ressentiment als drijfveer.
    avatar
    marmot


    ressentiment Empty Re: ressentiment

    Bericht  marmot 21.10.12 13:48

    Caspar schreef:Marmot schreef:
    Vast blijven zitten in het negatieve, niet accepteren van dat wat is, is vaak de bron van het lijden.
    Ik denk dat als je bewust bent van het mechanisme van ressentiment, blijven hangen in de negatieve
    emoties en de gevolgen daarvan voor jezelf en je medemens je andere keuzes zou kunnen maken.

    Maar door het negatieve en het niet accepteren kom je in een depressie terecht en
    je komt niet meer tot actie. Actie is dus geboden en gebruik het ressentiment als drijfveer.

    Het ressentiment als drijfveer ?

    Accepteren zoals het is betekent niet dat je het moet laten zijn zoals het is.
    Ikzelf zie het ook ( of liever ook meer )als een gevecht tegen en in mezelf.
    Ik besef ook dat alles wat daarover te zeggen is niet in een paar volzinnen te vatten is.

    gr.marmot





    avatar
    Caspar


    ressentiment Empty Re: ressentiment

    Bericht  Caspar 23.10.12 9:51

    Marmot schreef:
    Ik besef ook dat alles wat daarover te zeggen is niet in een paar volzinnen te vatten is
    Ik kan er zo gauw niks van maken. Maak jij er eens een verhaal van ?
    avatar
    marmot


    ressentiment Empty Re: ressentiment

    Bericht  marmot 23.10.12 10:41

    Caspar schreef:Marmot schreef:
    Ik besef ook dat alles wat daarover te zeggen is niet in een paar volzinnen te vatten is
    Ik kan er zo gauw niks van maken. Maak jij er eens een verhaal van ?

    Ik begrijp jouw vraag niet Caspar.

    marmot
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    ressentiment Empty Re: ressentiment

    Bericht  Mariakat 23.10.12 12:38

    marmot schreef:Vast blijven zitten in het negatieve, niet accepteren van dat wat is, is vaak de bron van het lijden.
    Ik denk dat als je bewust bent van het mechanisme van ressentiment, blijven hangen in de negatieve
    emoties en de gevolgen daarvan voor jezelf en je medemens je andere keuzes zou kunnen maken.

    Ik begrijp wat je bedoelt, Marmot, dat als je inzicht hebt in je eigen reacties, je er misschien iets aan kunt doen.
    Maar is er dan sprake van ressentiment?
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    ressentiment Empty Re: ressentiment

    Bericht  Mariakat 23.10.12 12:44

    Caspar schreef:
    Maar door het negatieve en het niet accepteren kom je in een depressie terecht en
    je komt niet meer tot actie.
    Oké, mee eens.
    Actie is dus geboden en gebruik het ressentiment als drijfveer.
    Maar net als bij Marmot, spreek je dan nog van ressentinent?
    Hangt daar dan geen andere naam of term aan vast, zoals Yopi al aangaf?
    (Ook al hoeft dat nog geen bewondering te zijn)
    Ik begreep, dat juist bij het verschijnsel ressentinent, er vaak valse conclusies en waarheden gecreëerd werden.
    Die dan weer geen gezonde uitgangsgevens vormen om tot acties met goede resultaten te komen.
    avatar
    marmot


    ressentiment Empty Re: ressentiment

    Bericht  marmot 23.10.12 13:39

    Op de vraag van de directeur "Joop kan jij mijn kelder zaterdag even een opruimbeurt geven" kon mijn vader niet wijgerachtig zijn.
    Een sigaartje was zijn loon die dag.
    Hij stond voor een gezin met zes kinderen.
    Het was in die tijd nog van bazen en knechten en twee soorten bazen slechte en hele slechte, zo werd dat gezien..... toen.
    Vanuit die onmacht ontstond veel ressentiment.
    Ik denk dat Die Directeur zich erniet van bewust was....toen.

    marmot
































    avatar
    Caspar


    ressentiment Empty Re: ressentiment

    Bericht  Caspar 23.10.12 17:24

    Mariakat schreef:
    Maar net als bij Marmot, spreek je dan nog van ressentiment?
    Hangt daar dan geen andere naam of term aan vast, zoals Yopi al aangaf?
    Als ressentiment zie ik iets dat ontstaat door discriminatie/achterstelling/misbruik/vernedering
    enzovoort. Als ik ook al denk dat ik even in de verdomhoek zit laat ik me toch geen minderwaardigheid
    aanleunen. Des te groter is mijn inzet om te laten zien dat ze een verkeerd beeld van me hebben.
    Daarmee wil ik maar zeggen dat als je passief blijft het probleem alleen maar groter wordt.
    avatar
    marmot


    ressentiment Empty Re: ressentiment

    Bericht  marmot 24.10.12 1:27

    Als je de eigenschappen in huis hebt en daartoe in staat bent is dat mooi Caspar.

    Helaas zal het niet iedereen gegeven zijn onder alle omstandigheden zijn gevoel van eigenwaarde en zelfwaardering te behouden.
    Met "gegeven " bedoel ik de invloed van genen ontwikkeling en omgevingsfactoren.

    marmot.


    avatar
    Caspar


    ressentiment Empty Re: ressentiment

    Bericht  Caspar 24.10.12 9:47

    Marmot schreef:
    Als je de eigenschappen in huis hebt en daartoe in staat bent is dat mooi Caspar.
    Helaas zal het niet iedereen gegeven zijn onder alle omstandigheden zijn gevoel
    van eigenwaarde en zelfwaardering te behouden.
    Met "gegeven " bedoel ik de invloed van genen ontwikkeling en omgevingsfactoren.
    Je hebt gelijk, je kunt niet onder alle omstandigheden overeind blijven. Een mens moet roeien
    met de riemen die hij heeft. Als je dan ook nog tegen de stroom in moet en met tegenwind dan
    mag je blij zijn dat er een partner is die als hulpmotor dienst wil doen.
    avatar
    marmot


    ressentiment Empty Re: ressentiment

    Bericht  marmot 24.10.12 18:41

    Er is toch ook altijd wat Caspar.

    Mijn partner die vaak over mijn schouder meeleest en meedenkt vind jouw uitleg goed getroffen maar heeft een probleem met dat hulpmotorschap. Smile


    marmot

    avatar
    Caspar


    ressentiment Empty Re: ressentiment

    Bericht  Caspar 24.10.12 21:33

    Marmot schreef:
    .............probleem met dat hulpmotorschap.............
    Maar jij zorgt toch voor een adequate tegenprestatie, hoop ik.......
    avatar
    marmot


    ressentiment Empty Re: ressentiment

    Bericht  marmot 25.10.12 15:41

    Ik heb een poging gedaan Caspar,zeel lastig maar helaas.

    Zij ervaart het hulpmotortje als iets laatdunkends.
    De oorzaak zou kunnen zijn en is dan begrijpelijk als je bedenkt dat haar ouders ooit met een zijljacht met een inboardmotor 35 pk de hollandse wateren onveilig maakten met aan de achtersteven een hulpmotortje van 8 pk ofzo voor het geval dat...je weet wel.

    Vrouwen ??????


    marmot

    avatar
    Caspar


    ressentiment Empty Re: ressentiment

    Bericht  Caspar 25.10.12 16:51

    ressentiment Stopp

    Lijkt de relatie een beetje op de bovenstaande ??
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    ressentiment Empty Re: ressentiment

    Bericht  Mariakat 25.10.12 17:27

    Pas met pensioen? Cool
    avatar
    marmot


    ressentiment Empty Re: ressentiment

    Bericht  marmot 25.10.12 18:35

    Caspar schreef:
    ressentiment Stopp

    Lijkt de relatie een beetje op de bovenstaande ??

    Ja wat erg he, als daar hulp voor is hoop ik maar dat het in het ziekenfond zit.

    marmot

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    ressentiment Empty Re: ressentiment

    Bericht  Mariakat 26.10.12 17:08

    http://synoniemen.net/grafisch.php?zoekterm=ressentiment

    Synoniemen en associaties.
    Toch blijken synoniemen niet zo helemaal synoniem als je deze grafieken volgt.
    Bijzonder interessant.

    toelichting
    Je kunt je de woorden in deze weergave voorstellen als elkaar afstotende magneetjes die, als het ene woord het andere kan betekenen, met een elastiekje aan elkaar zitten. Tussen sommige woorden zie je verbindingen twee kanten op. In dat geval werkt de synonymie in twee richtingen.

    Klik op een woord om het als nieuw trefwoord te kiezen.


    bron: http://synoniemen.net/grafisch.php?zoekterm=ressentiment

    ressentimentressentimentwrokwrokanimositeitanimositeitbitterheidbitterheidgalgalhaathaatpikpikrancunerancunetoorntoornvetevetevijandigheidvijandigheidwraaklustwraaklust

    Ga je uit van wrok of andere woorden, waarvan je associaties krijgt of denkt dat ze synoniem zouden kunnen zijn, dan krijg je een waaier van mogelijkheden.
    Veel mogelijkheden gelden ook vice versa, maar ik kwam niet meer terug op ressentiment.

    Daarom, maar misschien hebben dit grafiekje en ik het verkeerd, heeft ressentiment voor mij een aparte betekenis.
    avatar
    Caspar


    ressentiment Empty Re: ressentiment

    Bericht  Caspar 26.10.12 18:05

    En ze hadden er nog wel zo'n mooi plaatje bij gezet :

    ressentiment Ressentiment
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    ressentiment Empty Re: ressentiment

    Bericht  Mariakat 26.10.12 18:38

    Jaaaaahhh.
    Maar ik wilde het werkend hier plaatsen, maar dat kon ik niet Sad

    Gesponsorde inhoud


    ressentiment Empty Re: ressentiment

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 20.05.24 21:18