Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


5 plaatsers

    Het erkennen van je verslaving en het reageren daarop.

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


      Het erkennen van je verslaving en het reageren daarop.  Empty Het erkennen van je verslaving en het reageren daarop.

    Bericht  Mariakat 15.08.12 18:20


    --------------------------------------------------------------------------------

    Veel verslavingen hebben iets gemeen.
    Dat het de psyche is, die het in stand houdt, maar ook dat er lichaamlijke reactie komen bij het je onthouden van je specifieke drug.
    Dat het je psyche is, die zich zal moeten weren, maar ook dat je je lichaam opnieuw moet leren kennen en de kans en de hulp moet geven zich aan te passen.
    Veel methoden zijn er al uitgeprobeerd en uit gevonden.
    Veel kun je leren van elkaar.
    Maar toch is ieder daarin weer uniek en zal zijn eigen weg moeten vinden.
    Of het nu de nicotine is, de alcohol, de drug of het gokspel enz.
    Kijk naar de gemeenschappelijke verschijnselen en je kunt ook daarinvan elkaar leren.


    Hoe harder je aan iets niet wil denken, hoe belangrijker het wordt in je gedachten.
    Het is me nog nooit met wilskracht gelukt om mezelf te dwingen niet te denken aan iets specifieks.

    Bij mij ging het om mijn rookverslaving.
    Uiteindelijk na 40 jaar roken is het me gelukt.
    Het enige wat zin had bij mij was me te realiseren, waar, wanneer en waarom ik het meest zin had.
    Aan de eerste 2 is bepaald gedrag aan verbonden, ook gedachtengedrag.
    Als het je lukt dit gedrag te doorbreken, ben je al een heel eind, maar niet helemaal.
    Je kunt daarmee je automatische gedrag doorbreken, het automatische grijpen naar... en het je pas realiseren dat je zit te roken, als je al een paar trekken hebt genomen.
    Het nemen van een nicotine kauwgum en later naar een gewone kauwgum heeft mij veel geholpen.
    Dit na de vraag om nicotine pleisters en het advies van mijn huisarts.
    De nicotine-pleisters zouden naar zeggen een nicotine verslaving alleen maskeren en niet verminderen.

    Blijft het waarom.
    Waarom ik vaak naar een sigaret greep, als ik me dat wel bewust was en later dus de kauwgum.
    Vaak was ik in een soort situatie, waarin ik het idee had, dat ik die situatie beter de baas kon met die sigaret.
    Of dat nu een emotie was of een grote spanning in mijn lijf, die me naar een sigaret of naar iets eten deed grijpen.

    Dat is het belangrijkste geweest voor mij.
    Het aangaan en laten gebeuren, wat er zou kunnen gebeuren, als ik die sigaret niet zou nemen.
    Dus feitelijk de angst
    Ik bleek toch afkickverschijnselen te hebben, maar ervoer dat meer als gevolg van het feit. dat ik niet meer wegliep voor spanningen en emoties en begon die uit te werken door te gaan lopen, rondjes door de kamer soms.
    Als ik dat even had gedaan, zag ik daar de humor van in, zag mij zover gezakt met mijn ego, dat ik mezelf ging uitlachen.

    Dat was de grootste zet naar het besluit, maar zeker naar het volhouden, om nooit meer die sigaret aan te steken.
    avatar
    Caspar


      Het erkennen van je verslaving en het reageren daarop.  Empty Re: Het erkennen van je verslaving en het reageren daarop.

    Bericht  Caspar 15.08.12 19:49

    Mariakat schreef:
    Het is me nog nooit met wilskracht gelukt om mezelf te dwingen niet te denken aan iets specifieks.
    Het waarom van het roken ? De aromatische geur van een nieuw pakje shag, de geur van een
    goede sigaar, de eerste trekken ’s morgens en de weldaad van een sigaret na het eten ………………..

    Om ergens niet aan te denken, dus het verdringen van de behoefte was geen opgave.
    Maar het beheersen van de aantallen was altijd een probleem. Het was niet mogelijk
    om met een vooraf gesteld maximum, bijv, 10 stuks per dag, de verslaving de baas te
    blijven. Periodiek ben ik vaker gestopt met roken, en dan ook een paar jaar
    volgehouden om daarna weer even vrolijk er op los te paffen.

    Intussen ben ik tien jaar “clean” zonder kauwgum of pleisters en niet van plan ooit nog te beginnen.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


      Het erkennen van je verslaving en het reageren daarop.  Empty Re: Het erkennen van je verslaving en het reageren daarop.

    Bericht  Mariakat 15.08.12 23:02

    Het waarom van het roken ? De aromatische geur van een nieuw pakje shag, de geur van een
    goede sigaar, de eerste trekken ’s morgens en de weldaad van een sigaret na het eten ………………..
    Nog steeds de beschrijving van de liefhebber. Smile

    Bekende poging.
    Maximaal 10 sigaretten per dag.
    Zat de hele dag te rekenen, schemaatjes te maken en op de klok te kijken. Mad
    avatar
    Caspar


      Het erkennen van je verslaving en het reageren daarop.  Empty Re: Het erkennen van je verslaving en het reageren daarop.

    Bericht  Caspar 16.08.12 16:25

    Mariakat schreef:
    Nog steeds de beschrijving van de liefhebber
    smachtend........misschien werkt de verslaving nog door ?
    avatar
    marmot


      Het erkennen van je verslaving en het reageren daarop.  Empty Re: Het erkennen van je verslaving en het reageren daarop.

    Bericht  marmot 27.10.12 10:46

    Over het verlangen naar een sigaret

    Ken je het verlangen naar een sigaret,
    naar die gelukkige tijd dat je nog rookte?

    Niemand begrijpt dit verlangen behalve ik.

    Ik herinner mij iemand die altijd
    als ik iets zei dat ze niet begreep
    antwoordde: op zich is dit heel intrigerend.

    En ik herinner mij ook dat ik dan
    die uitspraak een aantal malen
    in mijn hoofd moest herhalen:
    op zich is dit heel intrigerend
    totdat de betekenis verdampt was.

    God kan ondoorgrondelijke dingen met ons doen
    dankzij het feit dat hij niet bestaat

    en zo kunnen ook ondoorgrondelijke dingen
    worden beweerd dankzij het feit
    dat ze nergens over gaan.

    Sinds ik dit bedacht begrijp ik veel meer.

    Het verlangen naar een sigaret is
    het verlangen zelf.

    Kopland.R
    avatar
    marmot


      Het erkennen van je verslaving en het reageren daarop.  Empty Re: Het erkennen van je verslaving en het reageren daarop.

    Bericht  marmot 27.10.12 11:22

    Zoals het verlangen NAAR een verlangen.


    marmot
    yopi
    yopi


      Het erkennen van je verslaving en het reageren daarop.  Empty Re: Het erkennen van je verslaving en het reageren daarop.

    Bericht  yopi 27.10.12 13:44

    Weet niet meer van wie:

    Iedereen praat over mijn drankgebruik, maar niemand praat over mijn dorst
    avatar
    marmot


      Het erkennen van je verslaving en het reageren daarop.  Empty Re: Het erkennen van je verslaving en het reageren daarop.

    Bericht  marmot 27.10.12 13:57

    Alles is oorzakelijk. Dat bijna niemand vraagt naar de oorzaak van jouw dorst ook.

    De dorstigen weten dat zelf ook meestal niet.

    marmot
    yopi
    yopi


      Het erkennen van je verslaving en het reageren daarop.  Empty Re: Het erkennen van je verslaving en het reageren daarop.

    Bericht  yopi 27.10.12 14:05

    Klopt ...

    En ook: Er zijn een flink aantal mensen die het prettig vinden hun fatsoen te etaleren met het roddelen over anderen ..
    Socrates
    Socrates


      Het erkennen van je verslaving en het reageren daarop.  Empty Re: Het erkennen van je verslaving en het reageren daarop.

    Bericht  Socrates 28.10.12 12:51

    yopi schreef:Klopt ...

    En ook: Er zijn een flink aantal mensen die het prettig vinden hun fatsoen te etaleren met het roddelen over anderen ..

    Klopt, fora zijn daarvan het voorbeeld bij uitstek, men roddelt over jan en man, maar steekt zelden of nooit de hand in eigen boezem.

    Gesponsorde inhoud


      Het erkennen van je verslaving en het reageren daarop.  Empty Re: Het erkennen van je verslaving en het reageren daarop.

    Bericht  Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu 20.05.24 20:36