Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


2 plaatsers

    Scharrelkinderen

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Scharrelkinderen Empty Scharrelkinderen

    Bericht  Mariakat 16.04.12 11:20

    Wat deden jullie voor je 11 jaar?
    Hoe vermaken kinderen zich in deze tijd?

    Engels onderzoek.
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/3241131/2012/04/16/De-30-dingen-die-je-gedaan-zou-moeten-hebben-op-je-elfde.dhtml
    In een boom klimmen. Een krab vangen. Wilde bramen eten. Een slakkenrace houden. Graven naar schatten op het strand. Dat zijn volgens de Britse organisatie National Trust vijf van de vijftig dingen die een kind zou moeten doen voor hij of zij '11 jaar' oud is. (Bekijk de top-30 onderaan dit artikel).

    De Britse evenknie van de Vereniging Natuurmonumenten maakt zich zorgen om het toenemende aantal 'cotton wool kids', kinderen die amper meer buiten spelen.

    De ouders van deze veredelde kasplantjes zijn als de dood dat hun kinderen zich bezeren tijdens het buiten spelen, als ze al niet worden ontvoerd door pedofielen. Kinderen die thuis achter de computer of voor de televisie zitten, zijn beter in de gaten te houden.

    Sneeuwballen
    En als ze toch willen vliegeren, sneeuwballen gooien of paarden voederen dan zijn er genoeg omwonenden, politieagenten, ambtenaren, veiligheidsdeskundigen en onderwijzers die bereid zijn voor spelbederver te spelen. Op een beetje grasveld prijkt wel een 'No ball games' of 'Keep off the grass'-bordje.

    De lijst volgt op een onderzoek van de stichting waaruit blijkt dat Britse kinderen dagelijks gemiddeld 2,5 uur van hun vrije tijd achter een beeldscherm doorbrengen. Slechts 10 procent van hun speeltijd brengen ze door buiten het blikveld van hun ouders.

    Het territorium waar de kinderen spelen, is de afgelopen dertig jaar met 90 procent ingekrompen.
    Ouders die hun kinderen naar school laten fietsen, krijgen scheve blikken. Volgens de Trust is veel ouderlijke angst irreëel. Zo vallen er jaarlijks uiteindelijk meer kinderen uit hun bed dan uit een boom.

    Opstand
    Het initiatief van de National Trust maakt deel uit van een opstand tegen deze vorm van huisarrest.

    Enkele jaren terug oogstten de gebroeders Hal en Conn Iggulden succes met The dangerous book for boys, een handboek voor onbezorgd en avontuurlijk buiten spelen dat ook in het Nederlands is verschenen (Het Jongensboek, uitg. De Harmonie).

    De Trust ziet een rol weggelegd voor de grootouders als ervaringsdeskundigen. Dit wil niet zeggen dat de stichting terugverlangt naar de tijd van Enid Blyton.

    Veiligheid blijft belangrijk, ook voor scharrelkinderen. Op een promotiefoto staat dan ook een jongen die getooid met touw, kniebeschermers en een valhelm een boom gaat beklimmen.

    1. In een boom klimmen
    2. Van een heuvel rollen
    3. Wildkamperen
    4. Een hutje bouwen in het bos
    5. Een steen over het water ketsen
    6. Rennen in de regen
    7. Vliegeren
    8. Vissen met een net
    9. Een appel van de boom eten
    10.Spelen met kastanjes
    11.Sneeuwballen gooien
    12.Schatgraven op het strand
    13. Moddertaartjes bakken
    14. Een dammetje aanleggen
    15. Sleeën
    16. Iemand ingraven in het zand
    17. Een slakkenrace houden
    18. Over een omgevallen boom lopen
    19. Touwslingeren
    20. In de modder rollen
    21. Bramen plukken
    22. In een boom kijken
    23. Naar een eiland gaan
    24. 'Vliegen' in de wind
    25. Een grasfluitje maken
    26. Fossielen en botten zoeken
    27. De zon zien opgaan
    28. Een flinke heuvel beklimmen
    29. Achter een waterval kruipen
    30. Een vogel uit je hand voeren
    Leuk en heel gevarieerd lijstje.
    Hoeveel herken je hiervan en kun je je nog bezigheden herinneren, die algemeen waren in jouw jeugd, maar waar volgens jouw de jeugd van nu geen kaas heeft gegeten?

    Is dit te vergelijken met Nederland?
    (Cursief vet is van mij.)
    Ik heb het idee dat het hier nog sterker geldt, maar is dat hard te maken door cijfers?
    yopi
    yopi


    Scharrelkinderen Empty Re: Scharrelkinderen

    Bericht  yopi 16.04.12 14:33

    Interessant onderwerp ..

    Voorlopig even:

    Wat ik uit mijn herinnering herken uit de lijst vermoedelijk voor mijn elfde jaar:

    1. In een boom klimmen
    4. Een hutje bouwen in het bos
    5. Een steen over het water ketsen
    7. Vliegeren
    10.Spelen met kastanjes
    11.Sneeuwballen gooien
    13. Moddertaartjes bakken
    14. Een dammetje aanleggen
    15. Sleeën
    18. Over een omgevallen boom lopen
    19. Touwslingeren
    21. Bramen plukken
    22. In een boom kijken
    25. Een grasfluitje maken

    ...en kun je je nog bezigheden herinneren, die algemeen waren in jouw jeugd, maar waar volgens jouw de jeugd van nu geen kaas heeft gegeten?
    Knikkeren, hoepelen, touwspringen, hinkelen, stoepranden, tollen, vliegtuigjes vouwen, bordspelen ... pff .. en nog veel meer. Maar hier zou ik me heel goed in kunnen vergissen, omdat mijn vrouw en ik niet zelf kinderen hebben.


    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Scharrelkinderen Empty Re: Scharrelkinderen

    Bericht  Mariakat 16.04.12 14:43

    Natuurlijk leeft niet ieder kind in de heuvels of aan zee.
    Hoe het er bij mij qua tijdsbesteding uitzag tot mijn elfde?
    Zeker mis ik een boel, maar ik noem maar wat op, zodat toch een indruk ontstaat.

    Als het niet regende, was ik heel vaak buiten.
    Mijn moeder:
    "Je kunt nog lang genoeg binnenzitten."
    De winters dus.
    Binnen:
    TV hadden we toen nog niet.
    Moeder helpen met een paar huishoudelijke taken.
    Knutselen, handwerken, als ze aan het naaien was.
    En verder:
    Lezen, uren en dagen lezen................

    1. In een boom klimmen
    4. Een hutje bouwen ............binnen en buiten
    5. Een steen over het water ketsen - in de sloten en in de regen plassen
    6. Rennen in de regen en in plassen stampen
    7. Vliegeren - was eigenlijk een jongenssport Sad Ik keek hoe mijn broers zelf vliegers maakten. Ik deed veel tollen.
    9. Een appel van de boom eten - alle soorten fruit van bomen en struiken.
    10.Spelen met kastanjes en eikels, allerlei dingen ervan maken.
    11.Sneeuwballen gooien - sneeuwpoppen maken, glijbaantje maken op gevaarlijke plaatsen Laughing
    12.Schatgraven op het strand - Ik kwam nooit aan het strand, maar kuilen en kastelen bouwen in de L. en D. duinen
    13. Moddertaartjes bakken - altijd leuk om te kliederen
    15. Sleeën
    16. Iemand ingraven in het zand - oh ja leuk.
    17. Een slakkenrace - nee, wel rupsen sparen in een jampotje, tot ze verpopten en dan wegzetten in de struiken en kikkervisjes dito weer in de sloot
    18. Over een omgevallen boom lopen
    19. Touwslingeren - veel schommelen en rekstokken en ringen aan onze schommel20. In de modder rollen
    21. Bramen plukken
    22. In een boom kijken
    23. Naar een eiland gaan
    24. 'Vliegen' in de wind
    27. De zon zien opgaan
    30. Een vogel uit je hand voeren - we hadden thuis eigen rondvliegende duiven.

    En zo verschrikkelijk veel meer.
    yopi
    yopi


    Scharrelkinderen Empty Re: Scharrelkinderen

    Bericht  yopi 17.04.12 11:36

    ok ..
    Ik ben benieuwd hoe het met Caspar en Marmot zit ..

    Wat betreft het verschil tussen vroeger en nu als het over buiten spelen gaat, denk ik dat vroeger buitenspelen zo'n beetje per definitie zonder toezicht van volwassenen was en nu juist bijn altijd wel met toezicht ..
    yopi
    yopi


    Scharrelkinderen Empty Re: Scharrelkinderen

    Bericht  yopi 28.04.12 13:16

    Stoepranden bestaat in ieder geval nog:

    DORDRECHT -Nog negen dagen en dan brandt op de Groenmarkt in Dordrecht het NK Stoepranden los. Voor het toernooi op zondag 6 mei hebben zich al deelnemers van jong en oud uit heel Nederland aangemeld.


    ,,De oudste deelnemer is 71 en de jongste tien jaar. We hebben zelfs twee inschrijvingen vanuit Groningen,” aldus Peter Blom van de organiserende Stichting 1e NK Stoepranden. Op dit moment hebben zich ruim honderd deelnemers aangemeld via de website
    http://www.dordtcentraal.nl/nieuws/actueel/nk-stoepranden-wordt-feest-voor-de-binnenstad
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Scharrelkinderen Empty Re: Scharrelkinderen

    Bericht  Mariakat 21.05.12 23:11

    Leuk.
    Ik maakte kennis met dit spel, toen ik er eigenlijk al "uit was gegroeid".
    Het dorp uit mijn jeugd had pas heel laat trottoirs en dus stoepranden.

    Gesponsorde inhoud


    Scharrelkinderen Empty Re: Scharrelkinderen

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu 20.05.24 17:49