Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


2 plaatsers

    Vaclav Havel

    avatar
    marmot


    Vaclav Havel Empty Vaclav Havel

    Bericht  marmot 30.03.12 12:26



    Ter gelegenheid van het in ontvangst nemen van zijn eredoctoraat in de rechtsgeleerdheid aan Harvard University te Cambridge, Massachussetts, op 8 juni 1995, sprak Václav Havel, president van de Tsjechische Republiek, de openingsrede uit. Van deze toespraak brengen wij onze lezers een iets verkorte versie. – RED.

    Onlangs zat ik op een avond bij een restaurant buiten aan het water. Mijn stoel was vrijwel gelijk aan de stoelen die ze in de restaurants aan de Vltava Rivier in Praag hebben. Er werd dezelfde rockmuziek gespeeld als in de meeste Tsjechische restaurants. Ik zag reclames die me vertrouwd zijn van thuis. Bovendien was ik omgeven door jonge mensen die net zo gekleed waren, die bekende drankjes dronken, en zich even nonchalant gedroegen als hun tijdgenoten in Praag. Alleen waren hun huidskleur en gelaatstrekken verschillend – want ik was in Singapore.

    Toen ik daar zo over na zat te denken, realiseerde ik me voor de zoveelste keer dat, dankzij de moderne gedachte van snelle vooruitgang en het expansionisme dat daar onverbrekelijk mee is verbonden en de snelle ontwikkeling van de wetenschap die daar het directe gevolg van is, onze planeet binnen enkele decennia bevolkt is geraakt door één enkele beschaving – die in hoofdzaak technologisch van aard is. De wereld is nu verstrikt in spinsels van telecommunicatienetwerken die bestaan uit miljoenen nietige draadjes of haarvaatjes die niet alleen informatie van allerlei aard met lichtsnelheid doorgeven, maar ook complete modellen van sociaal, politiek en economisch gedrag transporteren. Het leven van het menselijk ras is volledig vervlochten, niet alleen in de zin van informatie, maar ook in een oorzakelijk verband. Staat u mij toe deze plechtige bijeenkomst te benutten voor een korte bespiegeling over de bron van de gevaren die de mensheid bedreigen ondanks deze wereldomvattende beschaving, en vaak juist daardoor. Bovenal zou ik willen spreken over de wijzen waarop deze gevaren onder ogen kunnen worden gezien.

    Enz.Enz.


    http://www.theosofie.net/sunrise/sunrise1996/mrtapril1996/wereld.html


    avatar
    Caspar


    Vaclav Havel Empty Re: Vaclav Havel

    Bericht  Caspar 30.03.12 16:25

    Een imponerend verhaal van een idealist.

    De slotzin :
    Het was me gegeven te begrijpen hoe klein deze wereld is en hoe ze zich kwelt met
    ontelbaar veel dingen waarmee ze zich niet zou hoeven te kwellen als de mensen in
    zichzelf een beetje meer moed konden vinden, een beetje meer hoop, een beetje
    meer besef van verantwoordelijkheid, een beetje meer onderling begrip en liefde
    avatar
    marmot


    Vaclav Havel Empty Re: Vaclav Havel

    Bericht  marmot 30.03.12 19:41

    Om warm van te worden caspar

    marmot

    Gesponsorde inhoud


    Vaclav Havel Empty Re: Vaclav Havel

    Bericht  Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu 29.03.24 8:22