Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.


4 plaatsers

    Romijnse vriendschap.

    avatar
    marmot


    Romijnse vriendschap. Empty Romijnse vriendschap.

    Bericht  marmot 28.03.12 11:39

    van de befaamde Romijn Markus tullius is een boekje vertaald door Rogier van der Wal." Vriendschap".

    Een citaat uit dat boekje "vriendschap kan alleen tussen hoogstaande mannen bestaan".

    Is dat zo, en wat moet ik verstaan onder "Hoogstaand".

    Marmot

    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Romijnse vriendschap. Empty Re: Romijnse vriendschap.

    Bericht  Mariakat 28.03.12 13:51

    "vriendschap kan alleen tussen hoogstaande mannen bestaan".
    Zonder context en alleen deze vermelding van dit citaat zou ik reageren met:
    Elitair gebabbel?

    En dat nog zonder de betekenis van het woord "hoogstaand" uit te vogelen.
    Want zonder dat zou er staan:
    "vriendschap kan alleen tussen mannen bestaan".

    Onzin dus mi.
    Misschien zijn er mensen, die het er wel mee eens zijn?
    Laat maar horen de argumenten.
    Overigens; dan zou ik ook eerst willen weten wat de schrijver onder vriendschap verstaat.
    yopi
    yopi


    Romijnse vriendschap. Empty Re: Romijnse vriendschap.

    Bericht  yopi 28.03.12 15:05

    In de romeinse tijd stel ik me bij hoogstaande mannen mannen voor die zich oefenen in dapperheid, zelfbeheersing, eerlijk spel en dergelijke.
    Deze eigenschappen waarderen ze in andere mannen en ze zullen deze ook proberen bij elkaar op te roepen. Zo'n soort vriendschap ..

    In deze tijd mag niemand boven het maaiveld uitsteken zonder zijn kop te verliezen in de ogen van de meerderheid. Deze meerderheid zoekt vooral laagstaande mensen, waardoor ze zich zelf collectief in de hoogte kunnen verheffen.

    Of is dit te ongenuanceerd?
    avatar
    Caspar


    Romijnse vriendschap. Empty Romeinse vriendschap

    Bericht  Caspar 28.03.12 19:05

    ........."vriendschap kan alleen tussen hoogstaande mannen bestaan"............

    letterlijk hoogstaand : bijv. mannen op de tribune bij een voetbalwedstrijd ??


    Laatst aangepast door Caspar op 30.03.12 18:24; in totaal 1 keer bewerkt
    avatar
    marmot


    Romijnse vriendschap. Empty Re: Romijnse vriendschap.

    Bericht  marmot 29.03.12 8:19

    Misschien dat Marcus Tullius indertijd dacht of vond dat hooggeplaatste mensen alsvanzelf ook hoogstaande mensen waren.?

    marmot
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Romijnse vriendschap. Empty Re: Romijnse vriendschap.

    Bericht  Mariakat 29.03.12 9:26

    yopi schreef:In de romeinse tijd stel ik me bij hoogstaande mannen mannen voor die zich oefenen in dapperheid, zelfbeheersing, eerlijk spel en dergelijke.
    Deze eigenschappen waarderen ze in andere mannen en ze zullen deze ook proberen bij elkaar op te roepen. Zo'n soort vriendschap ..
    Een beetje zoals bij de latere engelsen?
    De beschrijving van de "gentleman"?
    En zoals beschreven in het franse "drie musketiers" wat later hier en daar een vleugelwoord werd voor een hechte vriendschap?

    Misschien is vriendschap onder mannen ook wel meer gebaseerd op bewondering voor elkaar.
    Toch zie ik vriendschap wat ruimer.
    Er moet ook wat liefde bijkomen en het "door dik en dun" en in "voor en tegenspoed" moet ook ook een beetje worden, vriendschap, ook als één van allen een keer een steek laat vallen.

    In deze tijd mag niemand boven het maaiveld uitsteken zonder zijn kop te verliezen in de ogen van de meerderheid. Deze meerderheid zoekt vooral laagstaande mensen, waardoor ze zich zelf collectief in de hoogte kunnen verheffen.

    Of is dit te ongenuanceerd?
    Ik denk ook wel eens zo, als ik wat cynisch ben.
    Vandaar mijn vroegere onderschrift. Wink
    "Wie zijn kop boven de barricaden uitsteekt, wordt het eerst geraakt."
    Ik weet niet of dat alleen van deze tijd is.
    Bij angst en zich minder voelen is het eigenlijk vrij logisch, dat men niet te hoog reikt in zijn relaties.
    Je voelt je al gauw "beter" bij mensen die vaker steken laten vallen.
    Dan moet zo'n gemeenschap natuurlijk niet te veel uitzonderingen gaan vertonen, want dan is het niet veilig meer.
    Ze zal er zich dan gemeenschappelijk tegen keren.

    Maar wat dit laatste betreft:
    Hoe zie jij dat in verband met vriendschap?
    Vriendschap zolang het binnen en volgens het collectief is?
    avatar
    Caspar


    Romijnse vriendschap. Empty Romeinse vriendschap

    Bericht  Caspar 29.03.12 10:33

    Marmot schreef:
    Een citaat uit dat boekje "vriendschap kan alleen tussen hoogstaande
    mannen bestaan"
    .Is dat zo, en wat moet ik verstaan onder "Hoogstaand".
    In dat betreffende boekje staat waarschijnlijk wel wat er onder "vriendschap"
    verstaan wordt en ook wat met "hoogstaand " bedoeld is. Zoek het eens op.

    Yopi schreef :
    In deze tijd mag niemand boven het maaiveld uitsteken zonder zijn kop te
    verliezen in de ogen van de meerderheid. Deze meerderheid zoekt vooral
    laagstaande mensen, waardoor ze zich zelf collectief in de hoogte kunnen
    verheffen. Of is dit te ongenuanceerd?
    Ja, dit is heel ongenuanceerd want het heeft niks met vriendschap te maken:
    dit gaat over naijver en jalouzie.


    Laatst aangepast door Caspar op 30.03.12 18:25; in totaal 1 keer bewerkt
    avatar
    marmot


    Romijnse vriendschap. Empty Re: Romijnse vriendschap.

    Bericht  marmot 29.03.12 11:01

    Caspar,

    Ik kwam het citaat tegen in een artikeltje in de krant.


    marmot
    avatar
    marmot


    Romijnse vriendschap. Empty Re: Romijnse vriendschap.

    Bericht  marmot 29.03.12 11:09

    Is "hoogstaand" zoiets als verlicht zijn ?

    Ikzelf zie verlicht zijn meer als een weg naar een doel dat nooit bereikt zal worden.

    Ik troost me met de gedachte dat we in wording zijn.
    Het kan misschien toch nog goedkomen Laughing mogelijk na een wedergeboorte ?

    marmot
    avatar
    marmot


    Romijnse vriendschap. Empty Re: Romijnse vriendschap.

    Bericht  marmot 29.03.12 12:07

    test
    Mariakat
    Mariakat
    Admin


    Romijnse vriendschap. Empty Re: Romijnse vriendschap.

    Bericht  Mariakat 29.03.12 13:44

    Wat huiswerk gedaan.
    Het gaat dus om Cicero. Wink

    http://www.athenaeum.nl/agenda/cicero-vriendschap


    Agenda:Rogier van der Wal over Cicero's Vriendschap (Haarlem)


    16 maart 2012
    Het Boekenweekthema is 'Vriendschap en andere ongemakken', en vrijdag 16 maart om 19.30 uur houdt vertaler Rogier van der Wal dan ook bij Athenaeum Boekhandel Haarlem een lezing over Cicero's Vriendschap.

    In nood leert men zijn vrienden kennen, luidt het spreekwoord. De grote Romein Marcus Tullius Cicero kon daarover meepraten: in de nadagen van de Romeinse republiek in de eerste eeuw voor Christus raakte hij in de problemen doordat hij met zowel Caesar als Pompeius bevriend was. Beide heren, ooit goede vrienden, kwamen op voet van (burger)oorlog met elkaar te staan, en Cicero moest kiezen. Na lang aarzelen koos hij verkeerd: Pompeius trok aan het kortste eind en Caesar liet Cicero vervolgens een toontje lager zingen.

    Cicero trok zich terug uit de actieve politiek en schreef een flink aantal filosofische werken. Een van de charmantste daarvan gaat over het onderwerp vriendschap en krijgt nu een nieuwe Nederlandse vertaling, verzorgd door de classicus en filosoof Rogier van der Wal. Cicero’s tekst verdient dat, want als stilist kent hij zijn gelijke niet, en wat hij over vriendschap te melden heeft is boeiend en actueel. Zelfs ontvrienden blijkt geen nieuw fenomeen!


    Zie ook:
    http://www.athenaeum.nl/boek-van-de-nacht/cicero-vriendschap#fannius
    yopi
    yopi


    Romijnse vriendschap. Empty Re: Romijnse vriendschap.

    Bericht  yopi 30.03.12 14:45

    Misschien moeten we de vraag anders stellen.
    Niet 'Is er alleen vriendschap tussen hoogstaande mannen mogelijk?', maar: 'Is er vriendschap tussen doorsnee mensen of laagstaande mensen mogelijk?'; en zo ja: Hoe dan?

    Trekken mensen je aan omdat ze net zo zijn als jij?
    Of juist omdat je iets hun in ziet dat goed of beter is?
    En hoe zouden mensen die je veracht je aan kunnen trekken?
    avatar
    Caspar


    Romijnse vriendschap. Empty Romeinse vriendschap

    Bericht  Caspar 30.03.12 16:44

    Cicero had zo zijn mening over vriendschap: alleen mannen, en dan ook nog alleen
    ontwikkelde mannen met ambitie en invloed. De elitaire vriendschap.

    De definitie van vriendschap volgens WIKI spreekt me meer aan :

    Vriendschap is een nauwe (over het algemeen niet-seksuele) relatie of verhouding tussen twee of meerdere mensen waarbij het geslacht geen
    rol speelt. Een vriendschap is dus mogelijk tussen man en vrouw maar ook tussen twee mannen of twee vrouwen. Het belangrijkste waarop een
    goede vriendschap gebouwd is, is vertrouwen en onvoorwaardelijkheid. Iemand met wie men vriendschap heeft noemt men een "vriend" of
    "vriendin". Synoniemen zijn 'kameraad', 'kornuit', 'maat', 'gabber', 'slapie', 'makker' of 'mattie'.

    Vriendschappen worden gesloten. Met woorden, zoals kinderen dat doen ('zullen we vriendjes worden?'), of zonder. Vrienden helpen elkaar en
    aanvaarden meer van elkaar dan andere relaties. Ook dat wat men als vrienden of vriendinnen voor elkaar doet wordt vriendschap genoemd. Bij
    een belangeloze vriendschap kijkt de één naar wat de ander nodig heeft en plaatst hij zijn eigen belangen/verlangens op de achtergrond.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Vriendschap
    avatar
    marmot


    Romijnse vriendschap. Empty Re: Romijnse vriendschap.

    Bericht  marmot 30.03.12 20:34

    yopi schreef:Misschien moeten we de vraag anders stellen.
    Niet 'Is er alleen vriendschap tussen hoogstaande mannen mogelijk?', maar: 'Is er vriendschap tussen doorsnee mensen of laagstaande mensen mogelijk?'; en zo ja: Hoe dan?

    Trekken mensen je aan omdat ze net zo zijn als jij?
    Of juist omdat je iets hun in ziet dat goed of beter is?
    En hoe zouden mensen die je veracht je aan kunnen trekken?

    Onder alle lagen van de samenleving hebben mensen vriendschappen, en zullen ook
    vriendschappen op de klippen lopen.
    Je zou je kunnen afvragen waarom vriendschappen verloren gaan.
    Er zullen veel verschillende belevingsvormen zijn.

    Mensen met wie je je niet of niet goed kan verstaan, zul je niet snel vriendschap sluiten.
    Mensen nemen zoals ze zijn is in de geest misschien wel mogelijk, maar in de practijk is dat wat gecompliceerder.





    Marmot


    Gesponsorde inhoud


    Romijnse vriendschap. Empty Re: Romijnse vriendschap.

    Bericht  Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu 02.05.24 9:29