Een citaat uit dat boekje "vriendschap kan alleen tussen hoogstaande mannen bestaan".
Is dat zo, en wat moet ik verstaan onder "Hoogstaand".
Marmot
Zonder context en alleen deze vermelding van dit citaat zou ik reageren met:"vriendschap kan alleen tussen hoogstaande mannen bestaan".
Een beetje zoals bij de latere engelsen?yopi schreef:In de romeinse tijd stel ik me bij hoogstaande mannen mannen voor die zich oefenen in dapperheid, zelfbeheersing, eerlijk spel en dergelijke.
Deze eigenschappen waarderen ze in andere mannen en ze zullen deze ook proberen bij elkaar op te roepen. Zo'n soort vriendschap ..
Ik denk ook wel eens zo, als ik wat cynisch ben.In deze tijd mag niemand boven het maaiveld uitsteken zonder zijn kop te verliezen in de ogen van de meerderheid. Deze meerderheid zoekt vooral laagstaande mensen, waardoor ze zich zelf collectief in de hoogte kunnen verheffen.
Of is dit te ongenuanceerd?
In dat betreffende boekje staat waarschijnlijk wel wat er onder "vriendschap"Een citaat uit dat boekje "vriendschap kan alleen tussen hoogstaande
mannen bestaan".Is dat zo, en wat moet ik verstaan onder "Hoogstaand".
Ja, dit is heel ongenuanceerd want het heeft niks met vriendschap te maken:In deze tijd mag niemand boven het maaiveld uitsteken zonder zijn kop te
verliezen in de ogen van de meerderheid. Deze meerderheid zoekt vooral
laagstaande mensen, waardoor ze zich zelf collectief in de hoogte kunnen
verheffen. Of is dit te ongenuanceerd?
Agenda:Rogier van der Wal over Cicero's Vriendschap (Haarlem)
16 maart 2012
Het Boekenweekthema is 'Vriendschap en andere ongemakken', en vrijdag 16 maart om 19.30 uur houdt vertaler Rogier van der Wal dan ook bij Athenaeum Boekhandel Haarlem een lezing over Cicero's Vriendschap.
In nood leert men zijn vrienden kennen, luidt het spreekwoord. De grote Romein Marcus Tullius Cicero kon daarover meepraten: in de nadagen van de Romeinse republiek in de eerste eeuw voor Christus raakte hij in de problemen doordat hij met zowel Caesar als Pompeius bevriend was. Beide heren, ooit goede vrienden, kwamen op voet van (burger)oorlog met elkaar te staan, en Cicero moest kiezen. Na lang aarzelen koos hij verkeerd: Pompeius trok aan het kortste eind en Caesar liet Cicero vervolgens een toontje lager zingen.
Cicero trok zich terug uit de actieve politiek en schreef een flink aantal filosofische werken. Een van de charmantste daarvan gaat over het onderwerp vriendschap en krijgt nu een nieuwe Nederlandse vertaling, verzorgd door de classicus en filosoof Rogier van der Wal. Cicero’s tekst verdient dat, want als stilist kent hij zijn gelijke niet, en wat hij over vriendschap te melden heeft is boeiend en actueel. Zelfs ontvrienden blijkt geen nieuw fenomeen!
yopi schreef:Misschien moeten we de vraag anders stellen.
Niet 'Is er alleen vriendschap tussen hoogstaande mannen mogelijk?', maar: 'Is er vriendschap tussen doorsnee mensen of laagstaande mensen mogelijk?'; en zo ja: Hoe dan?
Trekken mensen je aan omdat ze net zo zijn als jij?
Of juist omdat je iets hun in ziet dat goed of beter is?
En hoe zouden mensen die je veracht je aan kunnen trekken?