marmot schreef:
Als die gedachte het enige is waar ik absoluut zeker van kan zijn is bv het gedachtegoed van het solipsisme niet met absolute zekerheid af te wijzen of aan te nemen.
Ik vind het wel leuk met die gedachte te spelen ....
Laat ik ook eens wat spelen....
Ik heb er weinig moeite mee te weten dat "ik" besta.
Dat is dus voor mij een zekerheid.
Ver en veel uitwijden over die gedachte is dus niet aan mij besteed.
Solipsisme (van solus, alleen, en ipse, zelf) is het geloof of de filosofie dat er maar een enkel bewustzijn bestaat: dat van de waarnemer. Het hele universum en alle andere personen waarmee gecommuniceerd wordt bestaan slechts in de geest van de waarnemer.
Solipsisme is een extreem filosofisch-idealistisch begrip, dat het 'ik' of het individuele ego en zijn bewustzijn als de enige realiteit ziet .
Bij solipsisme moet ik denken aan het kind, dat alleen zichzelf als zekerheid ziet.
Alles draait om hem en past zich aan hem aan.
Tenminste, zo is de gedachte, zijn werkelijkheid.
Het kind leeft volledig uit egocentrisme.
Met de loop der jaren, het meest sterk rond de 10-12 jaar leren wij dat ieder voor zich diezelfde waarneming heeft en dat wij dus niet zo uniek zijn en niet alleen zijn op deze wereld, ook niet in deze gedachte.
Kinderen van deze leeftijd zijn dan ook vaak buitensporig met "de ander" bezig.
Leren normaal gesproken hun plaats in die werkelijkheid.
Uniek en gelijk zijn aan en in de groep van velen.
Bij een niet volgroeid zijn kunnen we in de verschillende fasen blijven hangen.
In perioden, dat we (op een negetieve manier) teruggeworpen worden op onze eigen realiteit (en werkelijkheid) kan dit gevoel nog terugkomen.
Ik ken dit als een bevreemdend gevoel, waarin ik mezelf als uniek beleef, de wereld objectief ziend en er geen deel van uitmakend.
Alsof ik in een schilderij sta en alles om mij heen als gefantaseerde werkelijkheid zie.
"Alice in wonderland."
"Eric, het kleine insektenboek" - Godfried Bomans.
Voor mij zijn dit een psychologische fasen en niet iets om een filosofie aan op te hangen.
Ik sta iets teveel met beide voeten op de grond om alles om me heen "tot schijn" te reduceren.