Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.

2 plaatsers

Een werkhypothese

Parsam
    Parsam

Een werkhypothese Empty Een werkhypothese

Bericht  Parsam 05.04.09 9:25

In werkelijkheid zijn de goddelijke, de kosmische wetten even streng en strikt als de natuurwetten. Zo gelden de grote, bekende natuurwetten altijd en overal. Vele natuurwetten zijn met eerder eenvoudige studie gemakkelijk te achterhalen. En eens men ze kent, kan men ze zelf met gemak toepassen. Bv. de wet van de zwaartekracht. Om het klassieke bekende voorbeeld te nemen : neem ik een appel in de hand op ongeveer 1 meter vanaf de grond, en ik laat die appel los, dan zal die appel met absolute zekerheid naar de grond toe vallen, en in zijn val maar tot stilstand zal komen, wanneer hij op de grond ligt.

Eenzelfde striktheid, absoluutheid zouden de goddelijke, de kosmische wetten kennen. Beweegt in een geboortehoroscoop de zon zich naar Saturnus, en dit op een precieze afstand van 90° ( in het jargon "een vierkant") , en de plaatsing van zowel de zon als Saturnus ondermijnen de werking van dit vierkant niet, dan is het zeker dat dit vierkant in het leven van de geborene zijn effect niet zal missen.

Maar toch, zo eenvoudig zijn de goddelijke, kosmische wetten voor een mens nu weer niet. Het decoderen, het lezen van die wetten gaat eigenlijk het menselijk verstand te boven. De wetten zijn wel strikt en streng maar de mens is nooit in staat ze helemaal te kennen. De astrologie die zich met wat ze dan noemt " de taal van God" bezighoudt slaagt er enkel in die wetten in haar horoscopen te benaderen. Vandaar zijn de interpretaties van de astrologie in de loop der eeuwen aan wijzigingen onderhevig. Nooit zijn de leringen van de astrologie volkomen identiek met de goddelijke "regelgeving" zelf.

Parsam
    Mariakat
    Mariakat
    Admin

Een werkhypothese Empty Re: Een werkhypothese

Bericht  Mariakat 05.04.09 12:21

Parsam schreef:In werkelijkheid zijn de goddelijke, de kosmische wetten even streng en strikt als de natuurwetten. .............
    ...........Het decoderen, het lezen van die wetten gaat eigenlijk het menselijk verstand te boven. De wetten zijn wel strikt en streng maar de mens is nooit in staat ze helemaal te kennen.

De astrologie die zich met wat ze dan noemt " de taal van God" bezighoudt.............

Vandaar zijn de interpretaties van de astrologie in de loop der eeuwen aan wijzigingen onderhevig.
    Nooit zijn de leringen van de astrologie volkomen identiek met de goddelijke "regelgeving" zelf.

Goddelijke en kosmische in één adem noemen zou ik zelf nooit doen.
    Ik denk, dat dit een persoonlijke zaak is, waarvan je mensen kunt overtuigen of niet.
    Plus:
    Dat het zo wel heel ingewikkeld wordt.

Wel denk ik dat "kosmische" wetten heel belangrijk zijn.
    Ik zou ze echter "de wetten van de werking binnen de kosmos" willen noemen.
    Maw.
    De wetten van de fysica van het heelal.
    Dat die bestaat binnen de gewone wetenschap is zeker, maar dan gespecificeerd binnen de fysica van de astronomie.
    Een groot hiaat bestaat mi. binnen deze discipline.
    Onderzoek van en naar de effecten op de bio-fysiek van al het "leven".

Dat daarvan een studie meer dan waard is, ben ik van overtuigd.
    Het is een zeer ondergeschoven kindje.
    Vast zijn er al onderzoeken, maar dan in de hoek van de alternatieve wetenschappen, niet geaccepteerd binnen de reguliere wetenschap.
    Ook al worden in de loop van de jaren steeds meer theorieën meegenomen.

Maar dat geldt in geen geval voor de psychologische effecten van de krachten van de planeetstanden op de mens en zijn leven in een bepaalde omstandigheid.

Ik ben bereid enig geloof te hechten aan de kernbegrippen van astrologie, maar ben te onwetend en te nieuwsgierig naar de achterliggende verklaringen van datgene wat in de astrologie wordt gezegd.

Als gesteld wordt dat de stand van de planeten invloed heeft op ons doen en laten, zou ik eerst graag weten hoe dat in zijn werk gaat.
    Dus niet de weg die de theorie volgt, maar waaruit bestaat die weg?

Wat dus begint in dit forum van een levensfilosofie of religie, zou ik graag zien in een discipline in de diverse wetenschappen, wat volgens mij gedeeltelijk moet kunnen.
    Ook al zal dit eerst "alternatief" genoemd worden.
    Parsam
    Parsam

Bericht  Parsam 06.04.09 10:46

En toch horen zowel de kosmische als de goddelijke wetten tot het "andere kamp".

Als we het bekijken vanuit de grondregel van de astrologie "Zo boven, zo beneden", dan behoren zowel de goddelijke als de kosmische wetten bij "boven", en de anderzijds de natuurwetten, ook de fysische wetten van de kosmos, bij "beneden".

Dit is natuurlijk een belangrijk, controversieel statement.

Deze problematiek heeft trouwens heel wat verwarring, en ellende veroorzaakt.

Wellicht vielen godsdienst ( veelgodendom, polytheIsme) en astrologie een hele tijd nagenoeg samen.

Maar dan heeft vooral hier in het Westen het monotheïsme de overhand gekregen, en heeft zich dan ook tegen de astrologie, die eerder bij het polytheïsme hoorde verzet.

Dit brengt nu natuurlijk een nauwelijks uit te klaren verwarring. De relatie tussen Boven en Beneden die in het polytheïsme duidelijk was, wordt nu in de war gebracht door die ene, almachtige God, die eigenlijk ook werkt van Boven naar Beneden.

Eigenlijk geraakt de mens er momenteel niet meer uit, en zweert nu heel dikwijls al wat van Boven komt gewoon af.

Parsam

Gesponsorde inhoud

Bericht  Gesponsorde inhoud

Het is nu 17.11.24 4:33