Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.

2 plaatsers

In het algemeen

Mariakat
    Mariakat
    Admin

In het algemeen Empty In het algemeen

Bericht  Mariakat 03.04.09 12:09

Voorlopig dit algemene forum in deze categorie.
    Afhankelijk van het gebruik en de belangstelling kan dit opgesplitst worden in specifieke fora.

Geef daarom in de titel of in het eerste bericht aan om welke richting het gaat.
    Dan is het later gemakkelijk te vinden en te verplaatsen.

Onderscheiden zouden kunnen worden:
    De 3 monotheïstische religies:
    Christendom, Jodendom en Islam.
    Hindoeïsme
    Bhoeddisme
    West Europese natuurreligies.
    Natuurreligies overige van de wereld.

Overig spiritualisme.
    Veel bepaalde levensbeschouwingen zijn niet zo in een hokje te stoppen.
    Ze hebben vaak verschillende noemers, maar overlappen vaak een groot deel elkaar.
    Overigens interessant om de rode draad te vinden als overeenkomst tussen al deze geloven.
    Zo verschillend is de ene mens niet van de ander.

Laatst aangepast door Mariakat op 04.04.09 14:51; in totaal 1 keer bewerkt
    toqloq

In het algemeen Empty Re: In het algemeen

Bericht  toqloq 03.04.09 17:52

Waarlijk een mooi streven en het klinkt heel tolerant en verstandig .
    Maar die mand he , een tool voor verlichte despoten , een overschat begrip en vooral eigenwaarde een anachorisme er bestaan geen verlichte despoten .
    Ik ga eens eten he (b)
    Mariakat
    Mariakat
    Admin

Bericht  Mariakat 04.04.09 6:55

Deze verlichte despoot gaat doen wat gedaan moet, willen we het hier nog enigszins te verblijven houden.
    Mariakat
    Mariakat
    Admin

Bericht  Mariakat 02.11.09 20:15

Er zijn heel veel levensbeschouwingen.
    Atheïsme, humanisme, sjamanisme, om er maar een paar te noemen zijn dat ook, echter zonder een godsbeeld.

Met "bepaalde" levensbeschouwing, wil ik aangeven, de levensbeschouwingen die op een bepaalde manier omschreven zijn en ook een aanhang kunnen hebben.
    Daar vallen diverse soorten "ismen" onder.

Met "Religie in het bijzonder" wil ik aangeven, dat in de praktijk het meeste gediscussieerd wordt over de "theïstische religies".
    Dus het geloof in (een) god of goden.
    Andere levensbeschouwingen lopen doorheen het hele forum, ook de andere afdelingen.
    Hier kunnen we vrij filosoferen over de verschillende soorten religies, waarvan bijvoorbeeld het christendom er ééntje is.

Inhoudelijke discussies over theologische kwesties zijn hier welkom, maar denk erom, dat we geen christelijk of islamitisch forum zijn.
    Dit is een filosofie forum voor iedereen en geen theologie forum voor de specifieke religies.
    Daar zijn speciale andere fora voor.

Ik heb hier een aparte afdeling voor gemaakt, omdat ik de ervaring heb, dat mensen soms wel heel vrij zijn in hun meningsuiting naar elkaar.
    En dit aparte forum heeft dus een strenger beleid wat vrijheid van meningsuiting betreft.

Gesponsorde inhoud

Bericht  Gesponsorde inhoud

Het is nu 17.11.24 1:43