Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Filosofie Kaffee

Lezen is vrij.
Wil je meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Je ontvangt dan een activerings mail.
Je bent volledig lid, als je je lidmaatschap hebt geactiveerd en kunt schrijven als je ingelogd bent.

Filosofie Kaffee

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gedachtenwisseling over alles wat verwondert.

2 plaatsers

Meningsvorming.

Mariakat
    Mariakat
    Admin

Meningsvorming. Empty Meningsvorming.

Bericht  Mariakat 11.11.11 10:33

De context is/lijkt er één van religieuse aard.
    Toch waag ik het deze reacties een algemeen iets te vinden.
    Je zou het ook kunnen zien als de ene groep tegenover de andere groep.

Kun je dit ook herleiden naar het zo veel sterker wordend dualisme in de wereld, omdat wij geconfronteerd worden dmv. de nieuwsberichten over (relatief) individuele gebeurtenissen en gedrag van individuen van "de andere partij" ?
    Waarbij "die andere partij" dan een heel grote groep is, waarvan wij slechts weinig meer weten, dan wat op dit moment actueel is voor ons.
    Zowel actueel via nieuwsberichten als actueel, omdat het betrekking heeft op een voor ons persoonlijk actuele situatie.

Willem-Jan de Wit werkt sinds zomer 2008 als docent Bijbelse vakken aan het Evangelical Theological Seminary in Cairo.
    Voor hem, uit het leven van nu gegerepen.
    http://willemjandewit.wordpress.com/2011/10/12/ik-moet-janken-maar-de-tranen-komen-niet/
    Egypte 12 oktober, nav. van de christelijke doden in Caïro
    ..........Ik vraag hem of hij zelf problemen heeft gehad toen hij vandaag naar het seminarie kwam, maar het blijkt mee te zijn gevallen: alleen rond het huis van één de slachtoffers van afgelopen zondag was het onrustig. Ik vraag hem ook wat moslims zeggen over wat er is gebeurd.
    Zijn antwoord is bitter: "Die zijn blij. En zelfs als ze zeggen dat ze het erg vinden, dan is dat puur voor de buitenkant. Inwendig genieten ze. Volgens de Koran zijn wij kaffers en is het goed dat we worden gedood."
    "En als er moslims waren gedood," vraag ik, "wat zou jij dan vinden?"
    "Dan zou ik oprecht bedroefd zijn," antwoordt hij.
    Ik heb met deze man te doen.
    Individuele bitterheid en subjectieve beoordeling geven vaak uitingen in generaliserende zin naar de ander.

Vanzelfsprekend zit de wereld niet zo zwart-wit in elkaar dat alle moslims zich openlijk of heimelijk verheugen over de dood van een christen terwijl christenen altijd overlopen van liefde.

Meer reëel in objectieve zin.

Maar er is inmiddels zoveel gebeurd in Egypte dat hij het vertrouwen in de oprechtheid van zijn islamitische medemensen heeft verloren...............
    Over meningen en beoordelingen van bepaalde situaties en feiten en het generaliseren ervan.
    Wordt onze mening en ons gevoel zo vaak bepaald door plaatselijke actuele gebeurtenissen?
    Wordt onze mening ook zo vaak gevormd door wat wij zelf persoonlijk hebben meegemaakt in ons leven?
    Is de menings vorming bij bittere mensen zo anders dan bij mensen, die geestelijk gezond in het leven staan?

Caspar

Meningsvorming. Empty Re: Meningsvorming.

Bericht  Caspar 11.11.11 12:28

Mariakat schreef :
    Wordt onze mening en ons gevoel zo vaak bepaald door plaatselijke actuele gebeurtenissen?
    Ja, in perioden van heftige confrontaties waarbij emoties hoog oplopen; verstand op nul.

Wordt onze mening ook zo vaak gevormd door wat wij zelf persoonlijk hebben meegemaakt in ons leven?
    Uiteraard, je krijgt krassen op je "ziel" , blijvende lidtekens en wantrouwen.

Is de menings vorming bij bittere mensen zo anders dan bij mensen, die geestelijk gezond in het leven staan?
    Wie is geestelijk gezond: iemand zonder ervaring, zonder verleden? Iemand die het leven alleen in theorie kent ?

De mening van "bittere" mensen is een gevolg van onmacht en slechte ervaringen; kan soms genuanceerd worden.

Voor een meningsvorming over de situatie in het Egypte na Mubarak dient de
    situatie in de afgelopen veertig jaar en ook de historische ontwikkeling onder
    de loep genomen te worden. Dan is het verhaal van WJ de Wit onvoldoende.

Het is nu 17.11.24 5:23